کد خبر: ۱۵۷۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۸ - ۱۴ آذر ۱۴۰۱
مدیر کل بهزیستی فارس در پاسخ به شیرازه:

معابر فارس در حوزه مناسب سازی برای معلولان در وضعیت خوبی نیست

هوشیار در خصوص وضعیت مناسب سازی استان و شهرهای بدون مانع برای معلولین در فارس، عنوان کرد: درصد مناسب سازی در استان بین ۳۰ تا ۵۰ درصد است ولی در حوزه معابر در وضعیت خوبی نیستیم.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، محمدرضا هوشیار، مدیر کل بهزیستی فارس امروز دوشنبه۱۴ آذر در نشست خبری با صاحب رسانه که به مناسبت روز جهانی معلولین برگزار شد، از وجود  ۱۴۱ هزار و ۷۳۶ پرونده معلولیت در فارس خبر داد و گفت: بیشترین آمار آن با ۵۴ هزار و ۸۸۳ نفر مربوط به معلولین جسمی حرکتی،29 هزار و 72 نفر شنوایی،۲۰ هزار و ۳۲۶نفر، بینایی و ۸ هزار و ۹۴۳ نفر بیماران روانی مزمن هستند که طبقه بندی معلولین به خیلی شدید، شدید، متوسط و خفیف است و این برچسب ها توسط کمسیون پزشکی زده می شود.

وی با اشاره به اینکه افراد دارای معلولیت با تلاش مضاعف و همت والا ثابت می کنند که معلول بودن ناتوانی نیست، افزود: شعار امسال «راه حل های تحول آفرین برای توسعه فراگیر نقش نوآوری در ایجاد جهانی دسترس پذیر و برابر» است.

هوشیار در ادامه با اشاره به برخی برنامه های روز جهانی معلولین، عنوان کرد: پیگیری مسابقات نقاشی، عکاسی و ویلچررانی در این هفته خواهیم داشت، همچنین برپایی نمایشگاه توانمندی های معلولین از دیگر برنامه های ویژه روز جهانی معلولین است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بوستان معلولین هفته پیش به بهره برداری رسید، افزود: در سطح استان فارس ۹ مرکز نگهداری و توانبخشی سالمندان، سه مرکز توانبخشی و نگهداری جسمی و حرکتی و ۳۴ مرکز ویژه معلولین ذهنی و همچنین ۹ مرکز ویژه بیماران روانی مزمن داریم.

مدیر کل بهزیستی فارس در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش برخی تسهیلات ویژه معلولان اشاره کرد و گفت: به طور مثال هزینه مناسب سازی منازل معلولین و بازسازی خودرو تا ۲۰ میلیون تومان به جامعه در نظر گرفته شده است و از اعتبارات سازمانی خود هزینه می شود که این مبلغ سال گذشته ۱۰ میلیون تومان بود.

وی از توزیع ۲ هزار و ۱۷۰ دستگاه ویلچر در سال جاری خبر داد و گفت: این آمار سال قبل ۹۰۰ دستگاه بوده و امسال حدود یک هزار و ۸۲۰ سمک توزیع شده است که ادامه توزیع تا نوروز ۱۴۰۲ شکل می گیرد و افراد پشت نوبتی ها به یک سوم تقلیل یافته است.

هوشیار با بیان اینکه  اگر با این وضعیت پیش برویم سال آینده به صفر نزدیک می شویم، اظهار کرد: امیدوارم در جاده ها و ساخت خودرو به گونه ای تغییر را شاهد باشیم که افراد سالم ویلچرنشین نکند.

مدیر کل بهزیستی فارس به این موضوع نیز اشاره کرد که غربالگری کودکان در سنین پایین از مهم  برنامه های این اداره کل به شمار میرود، در همین راستا ۹۷هزار و ۸۴۰ کودک بین سه تا شش سال غربالگری شده اند که از این تعداد‌ سه هزار و ۹۹۰ مورد اختلال بینایی بوده است و غربالگری شنوایی برای نوزادان تا یک ماه باید انجام شود.

وی در ادامه به جلسه چند روز پیش استاندار فارس به مناسبت روز معلولین اشاره کرد و گفت: استاندار دستور داده است تمام سازمان ها و نهادها باید طبق قانون سهم ۳ درصدی، جامعه هدف را جذب و به ما اطلاع رسانی کنند و تا آخر آذرماه  باید این اتفاق روی دهد.

زرقان سومین شهر بدون مانع برای معلولین معرفی خواهد شد

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه در خصوص وضعیت مناسب سازی استان و شهرهای بدون مانع  برای معلولین در فارس، با اشاره به اینکه درصد مناسب سازی در استان بین ۳۰ تا ۵۰ درصد است ولی در حوزه معابر در وضعیت خوبی نیستیم، تاکید کرد: با کمک افراد دارای معلولیت ۴۰ خیابان پرتردد که توسط معلولین انتخاب شده ، مشخص شد و شهرداری قول داده است تا پایان ۱۴۰۲ این خیابان ها مناسب سازی می شود.

هوشیار همچنین با اعلام این مطلب که استهبان و نیریز دو شهر بدون مانع برای معلولین انتخاب شده اند، از بررسی و پیگیری های لازم جهت تبدیل شهر زرقان به سومین شهر بدون مانع خبر داد.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان