کد خبر: ۱۵۷۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۰۸ دی ۱۴۰۱
یادداشت:

حماسه تاریخی ۹ دی پتانسیل سیاسی اجتماعی انقلاب را به نمایش درآورد

آنچه که از یک رویداد تاریخی همچون نهم دیماه۸۸ می شود بعنوان وجه تمایز و تحلیل راهبردی ارائه نمود، چهار اتفاق مبارکی است که برای انقلاب رقم خورد و پتانسیل سیاسی اجتماعی انقلاب را به نمایش درآورد.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه،غلبه قانون بر آنارشیسم سیاسی: ۹دی ۸۸ نشان داد که هرگونه هرج و مرج و مواجهه آنارشیستی با حکومت، محکوم است و مردم آن را برنمی تابند. بنوعی بلوغ اجتماعی و حقوقی مردم‌ را به‌رخ دشمنان و اپوزسیون نظام کشید که نمی توانند سوار بر احساسات جامعه بیش از این ترک تازی و فتنه گری نمایند و با مغالطه فتنه به جای اعتراض مدنی نیز ره به جایی نخواهند برد. درک و نهادینه شدن این موضوع بسیار حائز اهمیت بود که مردم حتی در اوج التهاب، قانون را مقدم بر هوچی گری و ادعا تلقی کنند.

 تثبیت جمهوریت علیه تلقین و اغواگری: این رویداد در واقع یک حرکت خودجوش مردمی بود که مبتنی بر ناخودآگاه فرهنگی سیاسی مردم شکل گرفت. پیوند جمهوریت با آرمان های نظام و حمایت از باورها و اعتقادات بنیادین بعد ازگذشت چنددهه از انقلاب، دمکراتیک ترین چهره نظام بدون هیچگونه مهندسی امنیتی_سیاسی را نشان داد. 

 تئوری ولایت فقیه آری، الیگارشی و دیکتاتوری نه: این واقعه مهم و مقدس و مومنانه در تاریخ انقلاب ماندگار شد و اساسا یک رفراندوم غیررسمی به نفع مدل سیاسی نظام بود که مردم بخاطر ایدئولوژی و ولایت مداری وارد عرصه شده و بلوغ فرهنگ سیاسی جامعه را نشان دادند. ارتباط میان امام و امت جامعه در این حادثه تاریخی محک خورد و یک مانور مقدس اجتماعی شکل گرفت که مدعیان فریبکار دمکراسی و رفراندوم را به چالش کشید.

 تعمیق و درونی سازی فرهنگ دینی: برخی کنش های خاص می توانند سنگ محکی بر قدرت نرم یک نظام و جامعه تلقی شوند. مواردی مثل تشییع جنازه سردارشهیدسلیمانی و راهپیمایی ۴۰میلیونی مردم در ۹دی سال ۸۸ که حتی دشمنان نظام و رسانه های بیگانه آن را از اول انقلاب، بینظیر توصیف کردند، ارتباط جدی و وثیق اسلامیت با جمهوریت را بروز داد. این واقعه علاوه بر افزایش و محک جدی تاب آوری نرم نظام، میزان درونی شدن باورهای دینی در عمق جان مردم را رسانه ای نمود. حساسیت و اعتقاد مردم به امام حسین(ع) باوری بود که امتدادسیاسی پیدا نمود و علیه یک کودتای مخملی آمریکایی عمل نمود.


نویسنده: حسین شریفی استاد دانشگاه


انتهای پیام/د
نظرات بینندگان