کد خبر: ۱۵۷۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
رئیس کل دادگستری فارس خواستار شد:

تسریع در روند تعیین تکلیف وضعیت کاداستر اراضی استان فارس

رئیس کل دادگستری فارس خواستار تعیین تکلیف وضعیت کاداستر اراضی استان فارس و تسریع در روند صدور اسناد تک برگ پایش گردید.
به گزارش خبرنگار گروه پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی رئیس کل دادگستری و رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال استان فارس در ششمین نشست شورای حفظ حقوق بیت المال استان از صدور بخشنامه ای مبنی بر عدم پذیرش اسناد دفترچه‌ای در محاکم استان خبر داد.

وی ضمن تاکید بر راهبردهای سند تحول قضایی در حوزه زمین خواری، خواستار استفاده حداکثری دستگاه‌های اجرایی از ظرفیت‌های موجود جهت تثبیت مالکیت دولت شد.

در این نشست که با حضور علی بهبهانی مشاور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد، وضعیت کاداستر اراضی استان فارس از جمله اراضی ملی، دولتی، زراعی، اوقاف و غیره بررسی و راهکارهای تسریع در روند صدور اسناد بررسی و پایش گردید.

در ادامه علی بهبهانی مشاور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور  نیز با بیان اولویت‌های این سازمان در مبحث تثبیت مالکیت‌ها گفت: فرمایشات رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) در تیرماه سال جاری مبنی بر لزوم به سرانجام رساندن حدنگاری املاک و اراضی تکالیف سازمان‌ها و ادارات ذیربط را مشخص نموده و خواستار تعامل دستگاه‌ها در مسیر اتمام حدنگاری گردید.

وی با اشاره به ماده ۲ قانون جامع حدنگار مبنی بر الزام دستگاه‌های اجرایی به ارائه مستندات مالکیتی خود به ادارات ثبت طی بازه زمانی دو ساله از اجرای آن، خواستار تسریع در ارائه مستندات مالکیتی توسط بخش‌های حقوقی این دستگاه‌ها گردید و افزود: با توجه به تأمین اعتبار جهت تهیه و تولید نقشه اراضی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هیچ‌گونه مشکلی در این زمینه نداشته و آمادگی خود را اعلام می‌نماییم.

بهبهانی فرهنگ‌سازی با هدف ارتقای آگاهی جامعه به منظور پیگیری فرایند تثبیت و صدور اسناد مالکیت اراضی و املاک را خواستار شد و تصریح کرد: استفاده از ظرفیت ائمه جمعه و جماعات، دهیاران و بخشداری‌ها گامی مهم در ترغیب کشاورزان در جهت مستندسازی و اخذ اسناد مالکیت اراضی تحت تملک می‌باشد و بر لزوم استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها تأکید نمود.

 در ادامه این نشست، سید مهدی هاشمی مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس نیز ضمن قدردانی از رئیس کل دادگستری و استاندار فارس به جهت توجه ویژه به مقوله حفظ حقوق بیت‌المال و استمرار جلسات این شورا و نیز راه‌اندازی قرارگاه حدنگاری شهید سلیمانی، این اقدامات را مهم‌ترین عامل در نیل به اهداف سازمانی و اجرای مطلوب قانون جامع حدنگار عنوان کرد.

وی افزود: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) " یکی از کارهای متعارف قوه قضائیه همین قانونی است (قانون جامع حدنگار)که وضعیت مالکیت هر یک متر زمین را در شهرها و روستاها مشخص می‌کند و این باید دنبال شود و به نتیجه برسد."صحه گذار لزوم تمرکز بیش از پیش به فرایند تثبیت مالکیت‌های اشخاص می‌باشد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان فارس خاطرنشان کرد: همچنین تأکیدات ریاست محترم قوه قضائیه و رئیس محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مبنی بر به سرانجام رساندن و اتمام طرح کاداستر در سند تحول قضایی و شورای قضایی تکالیف ما را در این زمینه مشخص نموده و به یاری خدا تعامل مطلوب ادارات مرتبط در اجرای بهینه این فرایند طی سال جاری منجر به نتایج ارزشمندی در این راستا شده است.

صدور سند برای ۱۰ میلیون و ۳۸ هزار هکتار از اراضی فارس

هاشمی ضمن اشاره به تثبیت بالغ بر ۱۰ میلیون و ۸۴ هزار هکتار از اراضی ملی که از این میزان ۱۰ میلیون و ۳۸ هزار هکتار منتج به صدور سند گردیده، تصریح کرد: با این احتساب تا کنون  ۹۹ درصد از اراضی ملی و منابع طبیعی استان تثبیت گردیده و ابراز امیدواری نمود تا پایان امسال شاهد تثبیت و صدور اسناد مالکیت تمامی این اراضی باشیم.

وی در ادامه با اشاره به این که از ۹۸۷ هزار و ۴۶۷ هکتار اراضی کشاورزی فارس، تقریبا ۲۳۹ هزار و ۳۹۶ هکتار آن تثبیت و سند مالکیت صادر گردیده که معادل ۲۱ هزار و ۸۰۳ قطعه می‌باشد، افزود: از این میزان ۱۵۶ هزار هکتار در سال جاری تثبیت و اسناد مالکیت صادر شده است.

مدیرکل ثبت فارس ابراز امیدواری نمود با توجه به قراردادهای تهیه و تولید نقشه اراضی زراعی و ظرفیت‌های ایجاد شده همچون عطف بماسبق نگردیدن قانون منع خرد شدن اراضی کشاورزی، با هدف تسریع در فرایند تثبیت این اراضی کمال استفاده گردد.

لازم به ذکر است؛ به گفته مدیر روابط عمومی اداره کل ثبت اسناد و املاک استان فارس، این استان مساحتی بالغ بر ۱۲ میلیون هکتار دارد که از این میزان ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار آن اراضی ملی و منابع طبیعی هستند که با تعاملات صورت گرفته بین ادارات ثبت و منابع طبیعی در سال‌های اخیر بالغ بر ۱۰ میلیون و ۸۴ هزار هکتار از اراضی ملی تثبیت و ۱۰ میلیون و ۳۸ هزار هکتار آن سند دار شدند.

تعیین تکلیف ۱۵ هزارملک فاقد سند دستگاه‌های اجرایی و دولتی استان طی یک ماه آینده

به گزارش شیرازه، در پایان ششمین نشست حفظ حقوق بیت‌المال استان فارس که به ریاست رئیس کل دادگستری استان فارس و با حضور دکتر بهبهانی مشاور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، دادستان مرکز استان ، معاون استاندار و دستگاه های اجرایی فارس برگزار شد مقرر گردید تا  ۱۵ هزار ملک فاقد سند دستگاه‌های اجرایی و دولتی این استان طی یک ماه آینده به واحدهای ثبتی اعلام شود.

انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان