کد خبر: ۱۵۷۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۶ - ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
جمعه‌های مهدوی با شیرازه.

چگونه با امام زمان(عج) درد و دل کنیم/شمه‌ای از معجزات امام مهدی(عج)

امام زمان(عج) از شدت محبتی که به دوستان خود دارد، هر زمانی که شخصی او را یاد کند، نگاهی به او می‌کند و سزاوار است که یاد کننده به جهت احترام و تعظیم از جای خود برخیزد و از خدای تبارک و تعالی، تعجیل فرج ایشان را بخواهد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری (شیرازه) معارف عمیق مهدویت ضامن سلامت و سعادت جامعه و فرد فرد انسان‌هاست، اعتقاد به بشارت‌های پیامبران گذشته و ائمه دین(ع) افراد با انگیزه و پرتوانی را در جامعه می‌تواند پرورش دهد، باور به حضور امامی ناظر بر اعمال، از جنبه فردی موجب پاک نگاه داشتن روح و پیراستن اعمال از زشتی‌هاست و از جنبه اجتماعی باعث هم‌دلی مؤمنان و ایستادگی در برابر ظالمان می‌شود، کارکرد وسیع و عمیق آموزه‌های مهدوی، جذابیت خاص موضوع را نشان می‌دهد، به همین دلیل، قشرهای مختلف جامعه پرسش‌های بسیاری در این موضوع دارند که لزوم پاسخگویی صحیح به آن‌ها از راهی مطمئن بر کسی پوشیده نیست.

پژوهشکده مهدویت در کتاب «مهدویت، پرسش‌ها و پاسخ‌ها» به برخی از شبهات این گونه پاسخ می‌دهد:

حضرت حجت(عج) ناظر بر اعمال امت است

آیا امام زمان(عج) ما را می‌بیند؟

طبق بعضی از آیات قرآن، خدای متعال در هر زمان و برای هر امتی، رهبرانی قرار می‌دهد که معصوم از خطا و اشتباه‌اند و در روز قیامت به اعمال آن‌ها گواهی می‌دهند، کسی که شاهد بر اعمال امت باشد، نباید در شهادتش اشتباه کند و نیز باید احاطه علمی بر همه اعمال امت داشته باشد، بنابراین امام زمان(عج) شاهد بر اعمال و رفتار ماست و اگر بخواهد می‌تواند ما را ببیند.

چگونه با امام زمان(عج) درد و دل کنیم

آیا وقتی با امام زمان(عج) صحبت می‌کنیم، ایشان صدای ما را می‌شنود؟ در این صورت چرا جواب مار ا نمی‌دهد؟

با توجه به مضمون روایتی که از امام صادق(ع) نقل شده است، امام زمان(عج) از شدت محبتی که به دوستان خود دارد، هر زمانی که شخصی او را یاد کند، نگاهی به او می‌کند و سزاوار است که یاد کننده به جهت احترام و تعظیم از جای خود برخیزد، هنگامی که مولای خویش او را به نظر مهر و عطوفت نگاه می‌کند، پس از جای خود برخیزد و از خدای تبارک و تعالی، تعجیل فرج ایشان را بخواهد.

بنابراین قطعاً امام زمان(عج) صدای ما را می‌شنود، اما اینکه چرا حاجات ما را برآورده نمی‌کند، دلایل مختلفی دارد؛ مثلا شرایط استجابت دعا را فراهم نمی‌کنیم که از جمله آن‌ها ترک معصیت خداست یا اینکه برآورده شدن آن حاجت به صلاح ما نیست، مانند بیمار دیابتی‌ای که از ما درخواست شیرینی می‌کند (از آنجا که او را دوست داریم به درخواست او توجهی نمی‌کنیم) به این ترتیب، امام زمان(عج) نیز که مهربان‌تر از پدر و مادر است، برای تربیت ما بسیاری از خواسته‌های ما را به خاطر خودمان اجابت نمی‌کند.

راهکار ولی‌عصر(عج) برای حل مشکلات فقهی مسائل جدید

چرا امام زمان(عج) رساله ندارد و به وسیله فقها رساله‌ خود را در اختیار مردم قرار نمی‌دهد؟

روشن است که امام مهدی(عج) در غیبت به سر می‌برد و یکی از نتایج زندگی غایبانه این است که ما به آن حضرت دسترسی نداریم تا از ایشان تقاضای رساله کنیم؛ اما این به معنای مکلف نبودن مؤمنین از عمل به احکام شرعی نیست. از این رو امام زمان(عج) در توقیع اسحاق بن یعقوب که به دست نایب دوم امام، یعنی محمد بن عثمان صادر شد، فرمود: «و اما رویداد و پیش آمدهایی که در آینده روی خواهد داد، درباره آن‌ها به راویان حدیث ما رجوع کنید؛ زیرا ایشان حجت من بر شمایند و من حجت خدا هستم».

علاوه بر این، دائماً مسائل جدیدی پیش می‌آید که نیازمند جواب امام است و از آنجا که دسترسی به امام ممکن نیست و نمی‌‌توان جواب آن‌ها را از امام جویا شد، لذا باید به فقها رجوع کرد و احکام دین را از آن‌ها آموخت.

امام مهدی(عج) خدا را با چشم عقل و قلب می‌بیند

آیا امام مهدی(عج) خداوند متعال را می‌بیند؟

برای پاسخ به این سؤال مضمون حدیثی را می‌آوریم که شخصی از امیر‌المومنین(ع) پرسید: یا امیر‌المؤمنین(ع)! آیا هنگام عبادت خدایت را دیده‌ای؟

امام(ع) فرمود: آگاه باش! من هرگز خدایی را که ندیده باشم، عبادت نکرده‌ام.

آن شخص گفت: خدا را چگونه دیده‌ای؟، امیر‌المؤمنین(ع) فرمود: «بدان، خدا را با چشم نمی‌توان دید، ولی با قلب می‌توان او را درک کرد»، یعنی خدا را با چشم سر نمی‌توان دید، ولی با چشم قلب می‌توان پی به وجود خدا برد.

بنابراین امام مهدی(عج) نیز خدا را نه با چشم ظاهری بلکه با چشم عقل و قلب می‌بیند؛ زیرا خدا جسم نیست که با چشم ظاهری قابل دیدن باشد.

شمه‌ای از معجزات مهدوی از سبز کردن چوب خشک تا طی‌الارض و نداشتن سایه

معجزات امام مهدی(عج) چیست؟

معجزاتی که از ناحیه آن حضرت در غیبت صغرا به وقوع پیوسته بسیار است. در برخی روایات پاره‌ای از معجزات حضرت ذکر شده است که به صورت خلاصه و فهرست‌وار و با ارجاع به متن حدیث در ذیل می‌آوریم:

1- سبز کردن چوب خشک؛

2- نرم کردن سنگ سخت؛

3- سخن گفتن پرنده‌ای به امر حضرت؛

4- جوشش آب و آذوقه از زمین؛

5- طی‌الارض و نداشتن سایه؛

6- کندی حرکت زمان؛

7- قدرت تکبیر؛

8- عبور از آب؛

9- ندای ابر؛

برای مطالعه بیش‌تر، به فصل ششم از کتاب «نجم ‌الثاقب» محدث نوری مراجعه کنید.

انتهای پیام/224224

برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان