کد خبر: ۱۵۷۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۴ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
١٣ تا ١٥ بهمن ماه؛

۲ کنگره تخصصی قلب و عروق در شیراز برگزار می‌شود

چهاردهمین کنگره بین‌المللی قلب و عروق و هفتمین کنگره مداخلات پیشگیری قلبی ١٣ تا ١٥ بهمن ماه به میزبانی مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه پزشکی شیراز برگزار می‌شود.
به گزارش خبرنگار گروه سلامت پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، محمد جواد زیبایی نژاد رئیس چهاردهمین کنگره بین‌المللی قلب و عروق پیش از ظهر شنبه در یک کنفرانس خبری بیان کرد: این کنگره قرار است پس از دو سال که به علت شیوع کرونا برگزار نشده بود اکنون به صورت حضوری و وبیناری در شیراز برگزار شود.
 
وی ادامه داد: ٧٠ پوستر به دبیرخانه این‌کنگره ارسال شده که ٥٠ مورد آن پذیرفته شده و در بخش مسابقات به بهترین پوستر تا میزان پنج میلیون تومان جایزه اهدا می‌شود.

زیبایی‌نژاد اضافه کرد: حدود ٩٠ صاحب نظر از مراکز قلب و عروق خارج از کشور و مراکز تحقیقاتی قلب و عروق درون کشور نیز در این کنگره به ایراد سخن می‌پردازند.

 رئیس چهاردهمین کنگره بین‌المللی قلب و عروق گفت: عنوان کنگره امسال «از پیشگیری تا مداخلات قلبی» نامگذاری شده و تمرکز و هدف‌مان در ارائه مقالات پذیرفته شده در این کنگره، موضوع پیشگیری است.

زیبایی نژاد ادامه داد: این مرکز برای اولین اقدام به غربالگری جامعه آماری ۴٠ تا ٧٠ ساله‌های شیرازی با دریافت بیش از هفت هزار و ۵٠٠ نمونه طی سه سال کرده است.

وی با بیان اینکه حدود ۵۲ درصد نمونه‌ها مربوط به زنان و ۴۸ درصد مردان بوده است، گفت: ۲۲ درصد از این افراد سابقه فشار خون داشته‌اند اما ۴ و دو دهم درصد از آنها دارو مصرف نمی‌کردند، همچنین نزدیک به ۴۱ درصد فشار خون بالا و کنترل نشده داشتند.

رئیس چهاردهمین کنگره بین‌المللی قلب و عروق همچین با بیان اینکه بیشترین علت سکته‌های مغزی و قلبی فشار خون بالاست، اضافه کرد: ۳۶ درصد از این افراد از فشارخون خود اطلاعی نداشتند. همچنین ١٢ درصد از این جامعه هدف دیابت داشتند اما دارو مصرف نمی‌کردند.

زیبایی نژاد همچنین به پیش بینی ۱۰ ساله سکته‌های مغزی و قلبی در این نمونه‌های علمی اشاره و بیان کرد: شانس سکته‌های قلبی ۱۰ ساله در شیراز در مردان و زنان متفاوت بوده است.۷.۵ درصد مردان و  ۴ درصد از زنان احتمال سکته قلبی و مغزی براساس داده‌های حاصل از این نمونه‌ها در ١٠ سال آینده داشتند.

وی در پایان با بیان اینکه برای کاهش فاکتورهای خطرزا برنامه‌هایی پیش بینی شده و طرحی آماده شده و به شورای شهر شیراز ارائه شده است، گفت: دو عامل چربی خون و فشار خون را هدف قرار داده‌ایم.

انتهای پیام/

انتهای پیام/
برچسب ها: شیرازه ، مهر ، فارس
نظرات بینندگان