کد خبر: ۱۵۷۸۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
درگفتگو تفصیلی با معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان مطرح شد:

پرداخت بیش از ۴۱هزار فقره وام ازدواج به زوجین استان فارس

معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان، گفت: امسال بیش از۴۱هزار فقره وام ازدواج تا پایان آذر ماه داده شده است.
به گزارش خبرنگار  گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، مهمترین و کارآمدترین قشر هر جامعه‌ای جوانان هستند و تاثیرگذارترین قشر جامعه یعنی جوانان در طول سال‌های گذشته متولی چندان مقتدری نداشته‌اند و همین امر سبب‌شده برنامه‌ها در حوزه جوانان آن‌طور که باید پیش نرود.

 هر روز به تعداد جوانان جویای‌کار افزوده می‌شود و آمارهای بیکاری در کشور نگران‌کننده است. در مقابل، قیمت خرید یا اجاره مسکن هم سر به فلک زده و جوانان همان‌طور که نمی‌توانند به تهیه مسکن اقدام کنند از ازدواج نیز سر باز می‌زنند و این روند دو مینووار ادامه دارد. اگر ازدواجی صورت نگیرد، شاهد فرزندآوری نیز نخواهیم بود و این روند پیری جمعیت کشور را سرعت می‌بخشد.

برهمین اساس با محمد مهدی سرفراز شکوهی سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس به گفتگو پرداختیم.


شیرازه :برای ساماندهی امورجوانان چه اقداماتی انجام شده است؟

شکوهی:
 معاونت امور جوانان پیگیر و پاسخگو در حوزه جوانان بوده است‌و این معاونت در حوزه جوانان به هیچ وجه معاونت اجرایی نیست و کسی نباید توقع اجرا داشته باشد و ورودش به اجرا خطای محض است این معاونت باید در حوزه نظارت گزارش و پیگیری عمل کند  همچنین باید هنر خود را به خوبی انجام دهد راهی که جهت پیشرفت داشت این بود که ستاد ساماندهی امور جوانان که ظرفیت قانونی بوده و قانون پیش بینی کرده بوده در هر استان و شهرستان باید احیا میشدباساماندهی ستاد امور جوانان می‌توانستیم مطالبه کرده و وضع  و اوضاع جوانان در کشور را پیگیر باشیم که الحمدالله این اتفاق افتاد و در مهر ماه امسال استان فارس به عنوان اولین برگزار کننده ستاد ساماندهی  کشور معرفی می‌کند. این سازمان بالغ بر ۱۰۰ ستاد ساماندهی شهرستانی تشکیل داده است  در طول سال با توجه به ستاد ها هر شهرستان باید ۶ جلسه در طول یک سال  برگزار کند و دستگاه ها در حوزه جوانان گزارش می‌دهند و مصوبات را گرفته و پیگیری میکنیم‌.

شیرازه:چند جلسه ستاد ساماندهی صورت گرفته در چند شهرستان استان بوده است؟

شکوهی:
۵ جلسه ستادساماندهی استانی به ریاست استاندار تشکیل شده است و مصوبات به دستگاه ها داده شده که پیگیری می‌شود و گزارش میدهیم و اکنون به غیر از ۳ شهرستان در استان  هیچ شهرستانی نداریم که ستاد ساماندهی تشکیل نشده باشددرسال آینده ستاد ساماندهی هارا کیفی سازی ،کاربردی کردن و ساماندهی ستاد ها است.

 شیرازه:چه اقدامی جهت وام ازدواج جوانان از سوی این سازمان صورت گرفته ‌است؟

شکوهی:
سال اخیر تعداد زیادی جوان در صف دریافت تسهیلات وام ازدواج داشته ایم که هیچ کسی  به کارشان را در استان پیگیری نمی‌کرد و وزارت خانه آمد گزارش فصلی و بعد ماهانه پرداخت های  وام ازدواج را به تفکیک هر استان به ما دادند و ما خود را موظف می‌دانیم که گزارش را در قالب یک نامه‌ای را خطاب به استاندار و رئیس امور بانک های استان بدهیم و پیگیری کنیم همچنین اتفاقی که افتاد این بود که دوماه بعد شاخص افرادی که در صف بودند  کمتر شده و پرداخت ها بالا رفت و نهادی بود که پیگیری کرده و گزارش دهد.

شیرازه:آمار تسهیلات وام ازدواج تا پایان آذر ماه امسال به جوانان چقدر بوده است؟

شکوهی:
استان فارس رتبه سوم پرداخت تسهیلات وام ازدواج به جوانان را دارد که امسال بیش از۴۱هزار فقره وام تا پایان آذر ماه داده شده و درصد تحقق وام ازدواج ۷۴ درصد است.

شیرازه:جهت کارگاه‌ها و طرح هایی که در حوزه جوانان مطرح می‌شد چه اقدامی انجام دادید؟

شکوهی :
امسال سامانه‌ای قابل رصد تشکیل داده ایم با هیئت داوران مشخصی که ایده‌ها و طرح‌ها را بررسی کنند  همچنین این سامانه تحت عنوان طرح شهید اسلامی تعریف شده است که بالغ بر۳۵ کارگاه و طرح خود جوانان ،اعم سمن‌ها و تشکل‌ها مورد تصویب قرار گرفت و تامین اعتبار شد همچنین این طرح را در سطح کشور الگو برداری کردند.

شیرازه:در خصوص شبکه نیکوکاری جوانان توضیح مختصری دهید؟

شکوهی: 
ما در کشور استان پایلوت در شبکه نیکوکاری جوانان هستیم  که ۱۴ شبکه وجود دارد و منتظر ابلاغ وزارت هستیم تا بتوانیم سمن‌ها و تشکل های حوزه جوانان را در دل شبکه‌ها جایگذاری کرده و حدود ۱۰ سمن  نیکوکاری داریم که باید فعال کنیم.

شیرازه :طرح‌هایی که جوانان پیشنهاد می‌دهند در چه زمینه‌هایی است؟

شکوهی:
طرح‌ها در حوزه‌های مختلف  خدمات اجتماعی، دانش بنیان،مسائل مربوط به آموزش و ورزش است که طرح‌هایشان ارسال شده و داوری  و به وزارت خانه ارسال شده و تامین اعتبار میشود.

شیرازه:چه اقداماتی جهت طرح‌های جوانان انجام می‌دهید؟

شکوهی:
هر تشکلی که احساس کند می‌تواند در راستای سر فصل‌ها کاری کند اعتباری تخصیص داده می‌شود و ما بدون هیچ تبعیض بین رشته‌ها اعتبار می‌دهیم طرح ها می‌تواند تئاتر ،موشن، کلاس،مسابقه و… باشد و دراین معاونت جهت ارائه ایده‌ها و طرح‌هایشان برای همه‌ی سمن و تشکل حوزه‌هابرایشان باز است.

شیرازه:چه اقداماتی از یک سال گذشته تاکنون این سازمان انجام داده‌ است؟

شکوهی:
از سال گذشته تاکنون بالغ بر ۲۰ سمن را به ثبت رساندیم و این اتفاق بزرگیست چرا که وضع مشارکت جوانان خوب نیست  و با جلساتی که این سازمان برگزار کرد توانست سمن‌هایی را به ثبت برساند که بخشی درخصوص سبک زندگی اسلامی  و تربیت خانواده است.

شیرازه:انتظار شما ازرسانه‌ها چیست؟

شکوهی:
رسانه باید یک فضای تمدنی و جهادی برای خود ترسیم کند  به جز معدودی از رسانه‌ها که دلی پای کار هستند شاهد هستیم بعضی رسانه هاتبدیل به یک دکان و کاسبی شده اند و اگر رسانه‌ها با کاری مدیران و مسئولین انجام میدهند اگر نواقصی را دارد را بیان کنندچراکه باعث می‌شود  مدیران  یا من شکوهی به سمتی  پیش رویم که نواقص خود را پیدا کرده و کنش رسانه‌ای پیداکنم و خدمت بهتری انجام دهم وازرسانه ها تقاضا دارم مطالبه گری را انجام دهند.

 شیرازه:آیا روزی را اختصاص به جوانان داده اید؟

شکوهی:
روز های سه شنبه را ملاقات با جوانان قرار داده ایم که  ایده و طرح هایشان را با مدیر کل درمیان بگذارند تا اقداماتی برایشان انجام دهیم همچنین رؤسای  شهرستان ها موظف اند که طرح ایده‌های جوانان را به ما بدهند و کلام آخر ما نباید جوان بدون هنرو مهارت داشته باشیم.

انتهای پیام/222442
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان