کد خبر: ۱۵۷۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور:

شاعران باید به آرمان‌های ملت توجه کنند

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور گفت: شاعران باید اهداف بلند و آرمان‌هایی که ملت برای خود ترسیم کرده توجه بیشتری داشته باشند و در این‌باره آثاری را تولید و مردم را به سمت آن آرمان‌ها رهنمون کنند.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، امیر سرتیپ نبی سهرابی  در اختتامیه کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت گفت این کنگره، بیست و چهارمین کنگره شعر ملی دفاع مقدس به شمار می‌رود همان جلسات و کنگره‌های تبیین دفاع مقدس است. در واقع این بنیاد وظیفه دارد ارزش‌های دفاع مقدس را در جامعه، برای جوانان و نسل‌های آینده تبیین کند و این کنگره همان جلسات تبیینی ارزش‌های دفاع مقدس است؛ ما باید ارزش‌های دفاع مقدس را به وسیله هنر برای نسل‌ حاضر و نسل‌های آینده ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه بیش از هفت هزار شعر برای این کنگره ارسال شده است، گفت: من علاقه بسیاری به شعر و شعرا به ویژه شاعرانی دارم که برای دفاع مقدس و شهدا شعر می‌سرایند.

سهرابی اضافه کرد: هنوز هم مانند گذشته تمام دنیا برای خواندن شعر فارسی به ادبیات فارسی مراجعه می‌کنند؛ هم‌اکنون دیوان حافظ انگیزه‌ای برای یادگیری زبان فارسی در سایر کشورهای جهان شده است؛ شعرا نیز باید به گونه‌ای شعر بسرایند که تمام انقلابیون دنیا با هدف خواندن شعر انقلابی زبان فارسی به یادگیری زبان فارسی رو بیاورند.

 جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور بر ضرورت کارکرد شعر در جامعه اشاره کرد و گفت: کارکرد عمده شعر تأثیری است که شعر بر روی مخاطب می‌گذارد؛ درست است شاعر برای دل خود شعر می‌سراید اما تاثیر شعر روی شنونده بسیار حائر اهمیت است. در واقع شعری که اثر خوب و مثبتی روی مخاطب بگذارد شعر مناسبی است اما اگر شعری اثر منفی روی شنونده بگذارد شعر مناسبی نیست.

وی بر اهمیت کارکرد اجتماعی شعر تأکید کرد و گفت: شعر حافظ هویت ملی و هویت فرهنگ ملت ایران است. فرهنگ ملت ایران با کتاب‌های شعر شناخته می‌شوند و مزیت‌های فرهنگی ملت ما دیوان سعدی، حافظ و شاهنامه است و اگر این مزیت فرهنگی از ملت ما گرفته شود این ملت نابود خواهد شد.

سهرابی با بیان اینکه کتابی مانند شاهنامه می‌تواند ملت و زبانی را حفظ کند، گفت: شاهنامه توانسته هویت فارسی ما را حفظ کند، فرهنگ ما را تداوم ببخشد و موجب پیروزی انقلاب شود.شعرای مقاومت ما باید جریان ایجاد کنند و جریان مقاومت را در دنیا نشر دهند.

وی با اعتقاد به اینکه زبان فارسی زبان شعر است.، گفت: قافیه‌های زبان فارسی بی‌نظیر است؛ هرچند ما نواقصی در زبان فارسی از نظر ادبیات داریم اما وجه مثبت همه لغات و حروف مشترک زبان فارسی در شعرمان متجلی می‌شود و شعر رمز ماندگاری زبان فارسی است.

سهرابی با اشاره به اینکه دفاع مقدس مقطع مهمی برای ملت ایران بوده چراکه توانسته‌اند دشمنی را از سرزمین خود بیرون کنند، گفت: دفاع مقدس، فرهنگ مقاومت و پایداری را ایجاد کرد و باید تا نسل‌های بعد به این پایداری، مقاومت و ایثار افتخار و احساس غرور کنیم.

وی با بیان اینکه شاعران جوان و رویش های جدید می‌توانند زبان فارسی و هویت ایرانی را حفظ و ملتی را برای همیشه مقاوم کنند، گفت: رسالت شاعران کنونی رسالتی سنگین است؛ شاعران باید فرهنگ پایداری ملی را پایداری کنند و با سرودهای جدید و پرمعنا حراست و حفاظت کنند.

این مقام مسئول یادآور شد: شاعران باید به گونه‌ای شعر بسرایند تا جوان امروزی به آن اشتیاق پیدا کند و به گذشته خود، دفاع، مقاومت و پایداری پدران خود افتخار کند؛ شعر شاعران باید امیدآفرین، وحدت بخش و غرورانگیز باشد.

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور اظهار کرد: شاعران باید اهداف بلند و آرمان‌هایی که ملت برای خود ترسیم کرده را بستاید و بسرایند و آنان به سمت آن آرمان‌ها رهنمون و هدایت کنند. این کنگره نیز برای یافتن شعرای جوانی است که راه حافظ و سعدی و سایر شعرا را ادامه دهند و این سرزمین را با فرهنگ غنی ملت ایران بیمه کنند.

انتهای پیام/
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان