کد خبر: ۱۵۷۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۱۴ بهمن ۱۴۰۱
در لارستان برگزار شد:

همایش تبیین جایگاه اهل سنت

همایش تخصصی تبیین نقش و جایگاه اهل سنت استان در تحقق تمدن نوین اسلامی به دعوت دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت برگزار شد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه» آیت الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با اشاره به اقتصاد دریاپایه مناطق جنوبی استان فارس گفت: باید ارتباطات گذشته را زنده و امت اسلامی را به هم مرتبط کنیم که این هدف با شعار سیاسی محقق نمی شود؛ در مقابل شعارها فوری مقاومت می‌شود، اما برای تجارت کسی مانع نمی‌شود. 

آیت الله لطف الله دژکام افزود: اگر موانع و مشکلات تجارت دریاپایه حل شود خواهید دید از همین محفلی که دور هم نشسته ایم به یکباره برای جمعیت زیادی از مردم ایران زندگی، معیشت، رشد و فعالیت ایجاد می شود.

امام جمعه شیراز اضافه کرد: ما ظرفیت زیادی برای تجارت داریم، ائمه جمعه باید این موضوع را ترویج کنند، همت کنند و پای کار بیایند، اقتصاد ما وابسته به دریا بوده همیشه نان مان را از دریا آورده ایم الآن مقام معظم رهبری فرموده اند که روی این موضوع کار کنیم.

آیت الله دژکام با اشاره به پیشگامی مردم جنوب استان فارس در امور نیک اندیشانه اظهار داشت: مردم این منطقه چند گام از سایر مناطق جلوتر هستند، بنا نیست که ما دوباره بگوییم باهم باشیم، با هم که هستیم، می‌خواهیم باهم کارهایی را شروع کنیم که سودش برای همه باشد و همه مردم از مواهب آن بهره‌مند شوند. 

امام جمعه شیراز خطاب به اهالی جنوب استان فارس گفت: داد و ستدها را شروع کنید این تجارت است که تولید را تقویت می کند شما از این طرف تا زنگبار رفته بودید و از آن طرف تا مالزی و ماداگاسکار، این مناطق عرصه دریاپیمایی مردم این منطقه بوده است ما پس کرانه خلیج فارس هستیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس تصریح کرد: کارهای بزرگی جلوی روی ما قرار دارد، باید به این سمت حرکت کنیم و تجارتی که قفل شده است را باز کنیم.



برنامه دائمی دشمن، ایجاد اختلاف است

امام جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: ما می‌خواهیم عزت امت اسلامی را مشاهده کنیم، همه در یک صف هستیم و دشمنان مان را شناخته ایم.

آیت الله دژکام خاطرنشان کرد:  در سال های اول انقلاب، باور اروپا و آمریکا این بود که نه اسلامی در آینده جهان نقش خواهد داشت و نه ایرانی.همه ما باید دشمن را در مقام دشمنی اش بیش از پیش شناسایی کنیم، آن ها دلشان می خواهد ما به جایی نرسیم، برای این کار هم روش دارند و آن ایجاد اختلاف و تفرقه است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس افزود: ایجاد اختلاف، برنامه ریزی دائمی آن‌هاست، اما وقتی می‌بینند که ما با هم هستیم زورشان به ما نمی‌رسد.

نباید در امت اسلامی به کسی ظلم شود

آیت الله دژکام اظهار داشت: نباید بگذاریم که در بین امت اسلامی به کسی ظلم شود، باید جلوی ظلم را بگیریم، این همان دستور قرآن کریم است که اگر دو طایفه از مومنان با هم به قتال برخاستند آن را اصلاح کنیم و حَکَم قرار دهیم.

شعار مرگ بر اسرائیل متعلق به همه مذاهب اسلامی است

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: شاید شعار «مرگ بر اسرائیل» در ایران از همه جا بیشتر داده می شود، اما این شعار ایرانی نیست، اسلامی است، شیعی هم نیست، متعلق به همه مذاهب است.

آیت الله لطف الله دژکام افزود: ما یک آرمان بزرگ و مشترک داریم، با غصب فلسطین گویا به قلب‌های همه مسلمانان تیر شلیک شده است، این انتقام باید گرفته شود، جنگ ما با کسانی است که فلسطین را غصب کرده اند.

امام جمعه شیراز با اشاره به همزیستی مسالمت آمیز شیعه و سنی در جنوب فارس گفت: در گذشته برخی از ائمه اهل سنت برای عمامه گذاری نزد آیت الله سیدعبدالعلی آیت اللهی می‌رفتند و ایشان بر سرشان عمامه می‌گذاشت و برعکس؛ چنین رابطه‌ای سابقه بسیار طولانی دارد.

قدردانی از بصیرت علمای منطقه جنوب فارس

نماینده ولی فقیه در استان فارس در بخش پایانی سخنان خود گفت: از بصیرت ویژه علمای این منطقه تشکر می کنم، واقعا بصیرت، خودش را نشان داده و این موضوع باعث امیدواری من شده است تا قدم های بعدی را برداریم و عزت، عظمت و شوکت اسلامی مان را تجدید کنیم.

همایش تخصصی "تبیین نقش و جایگاه اهل سنت استان در تحقق تمدن نوین اسلامی" به دعوت دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت با حضور علماء ، متنفذین و جمعی از اقشار مختلف اهل سنت استان و کشور برگزار شد. 

در این همایش، مشاور رئیس‌جمهور در امور اقلیت های دینی و مذهبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، ائمه جمعه اهل سنت و شیعه، فرمانداران و فرماندهان نظامی شهرستان‌های جنوب فارس، جمعی از مدیران شهرستانی و استانی در تالار وحدت لار برگزار شد.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان