کد خبر: ۱۵۷۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
یادداشت:

نقش رهبری در انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس

نخستین و مهم‌ترین وجه تمایز و برتری انقلاب اسلامی با سایر انقلاب در هدف نهایی و غایی، امام خمینی(ره)از انقلاب اسلامی است، انقلاب اسلامی که در بطن آن و در تار و پود، اندیشه بنیانگذار و معمار آن، کلمه توحید، ریشه تنیده بود.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه» از جمله رویدادهای تاریخ معاصر که تأثیرات و پیامدهای عمیق و ماندگاری در حوزه های مختلف سیاسی،اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... کشورمان به جای گذاشته است می‌توان به پدیده انقلاب شکوهمند اسلامی و جنگ تحمیلی هشت ساله اشاره کرد که در هر دوی آنها نقش رهبری بی‌بدیل بنیان‌گذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و وحدت و استقامت ملت ،بال شک از اهمیت بالایی برخوردار است.

عوامل و مؤلفه‌های پیروزی ملت ایران در این دو رخداد بزرگ تاریخی چه بوده‌اند.

امام خمینی(ره)در طول عمر با برکت خود دو رویداد بزرگ و جهانی را هدایت و رهبری نمود که هر یک از آنها به نوبه خود تاثیرات شگرفی را برجای گذاشت و حیرت جهانیان را برانگیخت، دو رویدادی که به اعتقاد اندیشمندان و آیندگان به ویژه ایرانیان پیرامون آن بیشتر خواهند گفت و خواهند نوشت و به آن افتخار خواهندکرد. اولین رویداد بزرگ که به ضرس قاطع می‌توان گفت بزرگترین رویداد تاریخ جامعه ایران بوده، آغاز نهضت ضد استبدادی و ضد استعماری مردم ایران به رهبری حضرت امام(ره)بود که از سال 1341 با مخالفت امام با لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی شروع شد و با قیام 15 خرداد 1342 و سپس تبعید امام به مدت 15 سال ادامه یافت.

در طول این مدت امام با الهام از اندیشه‌های بلند دین مبین اسلام و با تاسی از پیامبران و ائمه هدی توانست نهضت را به درستی هدایت و رهبری نماید .که سرانجام آن پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تاسیس یک نظام نوپا،به‌نام جمهوری اسلامی بود. دومین رخداد که به ناحق و به صورت تحمیلی از سوی همه کسانی که در رویداد اول از ملت مسلمان ایران به رهبری حضرت امام شکست خورده بودند ،شروع جنگ تحمیلی در شهریور 1359، که با هدف اصلی ، براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی بود، جنگ تحمیلی عراق به رهبری حزب بعث و فرماندهی صدام ، علیه جمهوری اسلامی ایران ، که یکبار دیگر حضرت امام توانستند با مدیریت بی‌بدیل ،با هدایت و رهبری مردم ایران ،علی‌رغم همه نابرابری‌های موجود، شرایط دشوار و مشکلات جدی که وجود داشت، مقاومت و پیروزی بزرگ دیگری را به ارمغان آورد.حال سوال این است که در این دو رویداد بزرگ که با همت بلند ملت ایران به ویژه جوانان در هر دو حادثه بنا به آمار، شواهد و قرائن جوانان پر شور ایرانی بیشترین و در واقع اصلی ترین نقش را ایفا نمودند و با رهبری حضرت امام به نتیجه مطلوب رسید، چه عواملی نقش داشت و پیروزی را تحقق بخشید،

ضمن گرامی داشت تمام دستاوردهای 8 سال دفاع مقدس و یاد همه شهیدان و جانبازان و ایثار گران جمهوری اسلامی و خانواده محترم انان، اشاره‌ای است به علل و عوامل پیروزی این دو مهم برای حفظ و حراست از این دو دستاورد بزرگ ملت ایران چرا که به تعبیر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در وصیت نامه سیاسی، الهی بی تردید رمز بقای انقلاب اسلامی همان رمز پیروزی است.در واقع هدف یادآوری عوامل پیروزی و توجه به آن برای استمرار حرکت به حق ملت در مسیر سرافرازی و توسعه و حفظ و حراست از این دو رویداد مهم است.

معمار کبیر انقلاب اسلامی چکیده یافته‌های علمی و تجربی خویش را در قالب وصیتنامه سیاسی و الهی بیان کرده است. امام در بخشی از وصیت نامه سیاسی- الهی خویش فرمودند: بی تردید رمز بقای انقلاب اسلامی همان رمز پیروزی است؛ و رمز پیروزی را ملت می‌داند و نسل‌های آینده در تاریخ خواهند خواند، که دو رکن اصلی آن: انگیزه الهی و مقصد عالی حکومت اسلامی؛ و اجتماع ملت در سراسر کشور با، وحدت کلمه برای همان انگیزه و مقصدپیروزی ، انقلاب اسلامی ایران در سال‌های پایانی قرن بیستم، را باید ،یکی از مهمترین حوادث قرن نامید. انقلابی که توسط یک فقیه اسلام شناس پایه ریزی، رهبری و مدیریت گردید و سرانجام به پیروزی رسید و انقلاب اسلامی را به عنوان یک عامل تعیین کننده در جهان مطرح کرد.انقلابی که نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی از آن به عنوان وقوع زلزله‌ای که، خاورمیانه و تمام جهان را به لرزه درآورد یاد کرد.

انقلابی که کرامت انسانی، استقلال آزادی و عزت از دستاوردهای بزرگ آن می باشد. این رخداد عظیم اجتماعی در مقایسه با انقلاب‌های دیگر جهان دارای امتیازات ویژه‌ای است که آن را از سایر انقلاب‌هاجدا می‌کند و در رده بالا قرار می‌دهد.

نخستین و مهم‌ترین وجه تمایز و برتری انقلاب اسلامی با سایر انقلاب در هدف نهایی و غایی، امام خمینی(ره)از انقلاب اسلامی است، انقلاب اسلامی که در بطن آن و در تار و پود، اندیشه بنیانگذار و معمار آن، کلمه توحید، ریشه تنیده بود. انبیا و اولیا و روندگان راه آن‌ها ، هدف اساسی و اصلی آن‌ها رساندن مردم به خدا است.همه دعوت آن‌ها در (ان اعبدوالله )«خدا را بپرستید»خلاصه می‌شود.

اما مهمترین عوامل پیروزی از دیدگاه حضرت امام (ره) با توجه به رهنمودهای معظم له عبارتند از:

1 - توکل به خدا و تبعیت از دستورات الهی
2 -ایمان ثابت و نقش و قدرت آن
3 -توجه به خدا، دین خدا، اسلام خواستن و انگیزه اسلام داشتن
4 - تاییدات، عنایات و اراده برتر خداوندی
5 -فداکاری ملت برای اسلام و شهادت را فوز اعظم دانستن
6 -توجه به معنویت و قدرت آن
7 -وحدت کلمه و توحید کلمه اتحاد و یک پارچگی و همبستگی
8 -بیداری، هوشیاری و مبارزات آگاهانه
9 -کوشش برای حق، دین حق و نصرت اسلام
10 -اتکا به قرآن و قیام برای خدا
11 -روحیه قوی، شجاعت بی مانند و نترسیدن
12-روح تعاون و همکاری و یکی شدن برای خدا
13 -تحول روحی
14 -تقوی و اخلاص

نویسنده:سعید برزگر


انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان