کد خبر: ۱۶۲۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۲ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
عضو شورای شهر شیراز در گفتگو با «شیرازه» خبر داد:

رونمایی ۱۵ پروژه مروارید سال آینده در شیراز

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز از افتتاح و رونمایی ۱۵ کلان پروژه در شهر شیراز خبر داد و گفت: بنا داریم در سال ۱۴۰۳تعداد ۱۵پروژه را به نتیجه برسانیم و به شکل جدی به دستگاه اجرایی اعلام کرده‌ایم و خواست غالب شورای شهر شیراز از شهرداری این است که این ۱۵ پروژه در سال ۱۴۰۳ به نتیجه برسد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، میزان و چگونگی توزیع خـدمات شـهری می‌تواند نقش مؤثری در توسعه اقتصادی مناطق شهری شیراز را داشته باشد و یکی از معیارهای توسعه پایدار شـهری توجـه بـه توزیع خدمات شهری است.

 بنابراین توزیع خدمات شهری بـه سهم خـود بر وجوه مختلف زندگی افراد اعم از اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی، رفاهی، شاخصه‌ای جمعیتی مثل نرخ مرگ‌ومیر، میانگین طول عمر و میزان زادوولد تأثیرات شگرف دارد.

 ازاین‌رو مسعود زارعی رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز در گفتگوی تفصیلی با این پایگاه تحلیلی خبری در پاسخ به سؤال برنامه‌های شورای شهر شیراز در حوزه خدمات‌رسانی به شهر شیراز چیست؟ بیان کرد: پروژه‌های زیادی در کمیسیون‌ها وجود دارد برای مثال در ۱۴۰۰ پروژه‌ای که در سال ۱۴۰۲ شهرداری شیراز دارد قریب به ۱۰۰۰ پروژه در حوزه خدمات شهری است و این حجم پروژه‌ها بسیار زیاد است و قطعاً کنترل آنها سخت خواهد بود البته شهرداری گزارش‌گیری پی‌ام یو را انجام می‌دهد و نتیجه را به ما اعلام می‌کند.

شیرازه: کدام پروژه‌های شما در اولویت قرار دارد؟

مسعود زارعی: از این دریای پروژه ۱۵ مروارید پروژه را انتخاب کردیم؛ چراکه این ۱۵ پروژه ذخایری در بین این پروژه‌ها هستند و اگر به این پروژه‌ها عمل نکنیم قطعاً غفلت کرده‌ایم این ۱۵ پروژه تاریخچه‌ای دارد و زمان‌ بسیاری از آنها گذشته اما کار به نتیجه نرسیده است و ما پروژه‌ها را دسته‌بندی کردیم و اخطارهایی را به این پروژه‌ها اضافه کردیم که اگر مدیری کوتاهی و غفلت کرد تذکر دهیم که زمان گذشت و این پروژه‌ها ماند.

شیرازه: چرا این ۱۵ پروژه را از دیگر پروژه‌ها جدا کردید؟
مسعود زارعی: جداکردن این پروژه‌ها و برجسته‌کردن آنها نشان داد که کمیسیون ما حساسیت‌های ویژه‌ای دارد و باید اقدامات، زمان‌بندی و مدیر پروژه تعریف شود و این کار انجام شد و خوشبختانه این پروژه‌ها تبدیل به مطالبه جدی شده است.

شیرازه: این ۱۵ پروژه چه زمانی افتتاح می‌شود؟
مسعود زارعی: بنا داریم در سال ۱۴۰۳ این تعداد پروژه را به نتیجه برسانیم و به شکل جدی به دستگاه اجرایی اعلام کرده‌ایم و خواست غالب شورای شهر شیراز از شهرداری این است که این ۱۵ پروژه در سال ۱۴۰۳ به نتیجه برسد و تلاشمان بر این است که این مهم تحقق یابد.

شیرازه: وظیفه کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز چیست؟
مسعود زارعی: ما وظیفه داریم در این کمیسیون گره‌هایی که مانع پیشرفت پروژه‌ها می‌شوند را حل کنیم چرا که پای بعضی از این پروژه‌ها بسته شده است و ما در این کمیسیون با نظارت دقیقی که انجام می‌دهیم گره‌ها را بشناسیم و به شهرداری اطلاع دهیم تا سریعاً انجام شود.

شیرازه: ۱۵ پروژه‌ای که نام بردید در کدام حوزه‌ها به مردم خدمات می‌دهند؟
مسعود زارعی: این پروژه‌ها شامل بازچرخانی و استفاده از آب‌های خاکستری، ساماندهی محور دروازه کازرون شیراز و انتقال صنوف پروتئین به بازارچه پروتئین واقع در خیابان کارگر، ساماندهی مشاغل مزاحم شهری، ساماندهی و نظم معابر شهری و تعیین تکلیف سد معبر، تعیین و تکلیف مرکز گل‌وگیاه گویم در راستای خودکفایی در تولید گل‌وگیاه در جنوب کشور، بازبینی نحوه عملکرد بازارچه شهرداری، ساماندهی ضایعاتی‌ها، ساماندهی و بهسازی آرامستان دارالسلام و تقویت جایگاه بهشت احمدی، تقویت جایگاه در موضوع بحران شهرداری، تقویت مؤلفه‌های ایمنی شهر، افزایش سرویس بهداشتی در معابر عمومی شهر شیراز، نوسازی و تجهیز ناوگان خدمات موتوری شهرداری، افزایش سرانه فضای سبز شهری، تکمیل پویش مناسب‌سازی شهر شیراز برای جانبازان و معلولین و سامانه ۱۳۷ است.

شیرازه: آیا در این ۱۵ پروژه به محیط‌زیست توجه شده یا خیر؟
مسعود زارعی: بله، باتوجه‌به اینکه در سال آینده انتخاب شهر شیراز به‌عنوان پایتخت محیط‌زیست آسیا است بهانه بسیار خوبی است که ما به این پروژه‌ها توجه کنیم و یک هم‌افزایی و انگیزه‌ای ایجاد شود چرا که این کلان پروژه‌ها در موضوعات مختلف از جمله آب، تصفیه‌فاضلاب و... کار صورت می‌گیرد که توجه ویژه‌ای به محیط‌زیست شده است و هر چه فضای سبز ما روبه‌ افزایش باشد هوا و شهر سالم‌تری را خواهیم داشت زیرا بزرگ‌ترین خواستگاه محیط‌زیست توجه جدی به فضای سبز است. 

شیرازه: مرکز گل‌وگیاه جنوب کشور چند هکتار است؟ 
مسعود زارعی: یکی از این پروژه‌ها مرکز گل‌وگیاه است که این مرکز در جنوب کشور می‌تواند فعال باشد و در عرصه‌های مختلف از جمله اشتغال‌زایی فراهم شودهمچنین مردم شهر شیراز، استان فارس و حتی دیگر استان‌ها به گل و گیاه علاقه‌مند هستند همچنین در این منطقه‌ای که راه‌اندازی می‌شود منطقه وسیع و جالبی است که با آب هوای بسیار خوبی روبه‌روست همچنین این گلخانه ۱۶ هکتار است و ما باید تلاش کنیم آن نقطه احیا شود و به مرکز گل‌وگیاه جنوب کشور تبدیل شود و می‌تواند مکانی برای مردم شیراز جهت خریدوفروش گل، گیاه شود.

 شیرازه: در سال جاری چقدر گل و گیاه خریداری شده است؟ 

مسعود زارعی: در سال جاری قریب به ۲۰ میلیارد تومان گل‌وگیاه خریداری کرده‌ایم و وقتی می‌توانیم خودمان فروشنده گل باشیم باید تلاش کنیم و فرصت‌های اقتصادی را فراهم کنیم. 

شیرازه: این مرکز گل‌وگیاه که سال آینده افتتاح می‌شود در کجا قرار دارد؟ 
مسعود زارعی: این مرکز در غرب شیراز قرار دارد که سال آینده باید اتمام و افتتاح شود.

شیرازه: نتیجه کلی این ۱۵ پروژه چیست؟
مسعود زارعی: این پروژه‌ها باید تبدیل به ابرپروژه شود و باید برنامه زمان‌بندی روزمره گذاشته شود و تا سال آینده به اتمام برسد.

شیرازه: بازارچه‌های شهرداری را چگونه ساماندهی می‌کنید؟
مسعود زارعی: بازارچه‌های شهرداری ارتباط به زیست دارد و شعار از مزرعه تا سفره که به‌هرحال باید اثر آن را در سفره‌های مردم شاهد باشیم که ندیده‌ایم، چرا چون در مزرعه  مشکل داشتیم اما شهرداری تلاش کرده و بازارچه و غرفه‌هایی را قرار داده است؛ اما شکل، حجم و نحوه قرار دادنشان صحیح نیست و به حراج گذاشته است و وقتی غرفه‌ها را به حراج می‌برند که هیچ فرقی با میوه‌فروشی نخواهد داشت و به نظر من برای مردم هیچ سودی ندارد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز به خبرنگار این رسانه درباره بررسی و تعیین تکلیف وضعیت نیروی انسانی اداره اطلاع‌یابی و ارتباط مردمی اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری باهدف افزایش کارایی سامانه ۱۳۷ در راستای پاسخگویی هرچه سریع‌تر به مطالبات مردمی نیز گفت: مقرر شد اداره کل سرمایه انسانی با هماهنگی اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل نسبت به بررسی کسری نیروی انسانی آن اداره کل اقدام و پیشنهادها خود را به کمیسیون ارائه کنند همچنین این سامانه اعتماد عمومی است و به‌جرأت می‌توان گفت بیش از ۹۰ در صد از تماس‌های مردم با این سامانه در موضوعات مربوط به خدمات شهری است و ما نباید در رفع شکایات مردمی غفلت و بی‌تفاوت باشیم و قطعاً اگر پاسخگو باشیم و عمل کنیم مردم امیدوار می‌شوند.

به گزارش شیرازه، بی‌عدالتی در توزیع خدمات شهری می‌تواند پیامدهای گوناگونی داشته و شهر را از رسیدن به توسعه پایدار باز دارد. ازاین‌رو پیشنهاد می‌شود که مدیریت شهری، رفع بی‌عدالتی در توزیع خدمات شهری را در اولویت کاری خود قرار دهد پس مدیران استان برای رفع مشکلات و پیشرفت پروژه‌های پیش رو تلاش کنند.

انتهای خبر/224224


نظرات بینندگان