کد خبر: ۳۵۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۶ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۱

حضور 27رئیس جمهور، 2پادشاه و 7نخست وزیر در اجلاس تهران

سخنگوی شانزدهمین نشست سران «نم» در تهران از حضور 27 رئیس جمهور، 2 پادشاه، 7 نخست وزیر، 9 معاون رئیس جمهور، 2 رئیس مجلس و 5 نماینده ویژه در این نشست خبر داد و گفت: ابتکار ایران درباره سوریه در این نشست بررسی می‌شود.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، رامین مهمان‌پرست سخنگوی شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد امروز (شنبه) در نشستی خبری در تشریح برنامه‌ها و جزییات هیئت‌های شرکت‌کننده در نشست سران عدم تعهد در تهران درباره سطح هیئت سوری شرکت کننده در این نشست گفت که معاون و وزیر خارجه سوریه در نشست کارشناسان ارشد و وزرای خارجه شرکت خواهند کرد و در سطح سران هم سطحی بالاتر از وزیر خارجه از کشور سوریه در این اجلاس حضور خواهد یافت.

 مهمان‌پرست همچنین اعلام کرد که نماینده‌ای از وزارت خارجه روسیه در نشست عدم تعهد در تهران شرکت می‌کند.

 وی گفت که میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان نیز در این اجلاس حضور می‌یابد و قائم‌ مقام وزیر خارجه عربستان نیز به عنوان نماینده ویژه پادشاه عربستان در اجلاس تهران شرکت خواهد کرد.

 سخنگوی شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد ابراز امیدواری کرد که با حضور هیئت‌های عالیرتبه در نشست تهران شاهد نقطه عطفی در تاریخ جنبش عدم تعهد باشیم.

 وی با بیان اینکه جنبش عدم تعهد بعد از مجمع عمومی سازمان ملل دومین مجمع بین‌المللی و بزرگترین نهادی است که می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر مسائل بین‌المللی داشته باشد، خاطرنشان کرد: با آغاز ریاست جمهوری اسلامی ایران بر جنبش عدم تعهد امیدواریم شاهد اقدامات، ابتکارات و طراحی‌های نوین باشیم تا در طول مدیریت سه ساله ایران، جنبش عدم تعهد هر چه بیشتر از ظرفیت‌های بالای خود استفاده کند تا به اهداف و برنامه‌های تعریف شده‌اش برسد.

 مهمان‌پرست با ذکر این نکته که مباحث سیاسی، بین‌المللی،‌ اقتصادی و اجتماعی در دستور کار نشست تهران قرار دارد، افزود: امیدواریم به بهترین شکل شاهد جمع‌بندی نقطه‌نظرات اعضاء در نشست تهران باشیم.

 سخنگوی شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد عنوان کرد که این اجلاس بزرگترین اجلاس بین‌المللی تاریخ ایران است و همه مسئولان و بخش‌های مختلف کشور به عنوان وظیفه ملی در برگزاری هر چه بهتر اجلاس مشارکت کرده‌اند و گفت: امیدواریم با همراهی و همکاری ملت شاهد یکی از بهترین دستاوردها در برگزاری چنین اجلاسی باشیم.

 مهمان‌پرست در خصوص هیئت‌های شرکت ‌کننده در نشست تهران با بیان اینکه تا الان به طور مشخص اسامی 108 هیئت را دریافت کرده‌ام، گفت: تاکنون سطح 120 هیئت مشخص شده است. اینکه اسامی به تدریج اعلام می‌شود به دلیل آن است که تاریخ و ساعت پرواز اعضای شرکت‌کننده به تدریج اعلام می‌شود.

 سخنگوی شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد اضافه کرد: از مجموع 137 عضو اصلی و ناظر و  10سازمان بین‌المللی ناظر تاکنون سطح حدود 120 کشور و 6 سازمان بین‌المللی مشخص شده است. لیست حدود 50 رئیس هیئت در سطح سران را دریافت کرده‌ایم که شامل رؤسای جمهور، پادشاه، نخست‌وزیر و معاون رئیس‌جمهور می‌شود و 30 هیئت نیز در سطح وزیر در این اجلاس شرکت می‌کنند و بر این اساس از مجموع 108 کشوری که تا الان فهرستشان مشخص شده نزدیک به 80 کشور در سطح وزیر و بالاتر در اجلاس تهران حضور می‌یابند که این نشانگر استقبال خوب از اجلاس تهران است.

 مهمان‌پرست ادامه داد: حضور شخصیت‌های برجسته در این اجلاس این نوید را می‌دهد که با رایزنی و مشورت هیئت‌ها، تصمیمات مهمی در رابطه مسائل بین‌المللی، بحران‌های منطقه‌ای و مسائل مربوط به توسعه کشورها، صلح و امنیت و بحران‌های اقتصادی اتخاذ شود.

 وی برقراری امنیت در بالاترین سطح در نشست تهران را جزو اولویت‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و افزود: مجموعه نهادهای مسئول به بهترین شکل آماده هستند و نیروی انتظامی، قوای مربوط به سیستم‌های پدافندی و مجموعه دستگاه‌های امنیتی در بالاترین سطح ممکن امنیت اجلاس را برقرار می‌کنند.

 خبرنگار فارس درباره جزئیات هیئت‌های شرکت‌کننده سؤال کرد که مهمان‌پرست گفت: 27 رئیس‌جمهور، 2 پادشاه، 7 نخست‌وزیر، 9 معاون رئیس‌جمهور، 2 رئیس مجلس و حدود 5 نماینده ویژه رؤسای کشورها در این اجلاس حضور خواهند یافت و 23 وزیر خارجه و چند وزیر غیر از وزیر خارجه به عنوان رئیس هیئت در نشست تهران شرکت می‌کنند.

 *بررسی طرح ایران درباره سوریه در نشست تهران

 خبرنگار فارس در خصوص پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه که قرار است در نشست تهران مطرح شود، سؤال کرد که مهمان‌پرست با بیان اینکه موضوع سوریه از جمله مباحثی است که در دستور کار اجلاس قرار خواهد داشت، خاطرنشان کرد: سند این اجلاس شامل 3 فصل و 688 بند است که برخی موضوعات مربوط به مسائل جهانی، منطقه‌ای، توسعه و مسائل مربوط به حقوق بشر را در برمی‌گیرد.

 وی ادامه داد: در مسائل منطقه‌ای موضوعات مختلفی در سند پیش بینی شده از جمله مباحث مربوط به عراق، افغانستان، سوریه، موضوعات مربوط به آمریکای لاتین و کشورهای آفریقایی که در دستور کار اجلاس قرار دارد و مورد رایزنی قرار می‌گیرد که اگر مورد اتفاق روسای هیئت‌ها باشد در سند نهایی درج می‌شود.

 مهمان‌پرست اضافه کرد: در حاشیه اجلاس سران نم این فرصت فراهم است تا درباره طرحی که جمهوری اسلامی ایران به صورت جامع برای بحران سوریه آماده کرده با حضور کشورهای همراه و کشورهایی که نسبت به حل مسالمت آمیز بحران سوریه اتفاق نظر دارند، رایزنی صورت گیرد. این نشست در حاشیه اجلاس می‌تواند کمک کند که طرح‌های مورد نظر برای حل هر چه سریع‌تر بحران سوریه به نتیجه برسد و بعد از نشست تهران این مسئله در دستور کار ما خواهد بود.

 سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ادامه داد: در اجلاس دوستان سوریه در تهران با حضور 29 کشور پیشنهاداتی در رابطه با حل بحران سوریه مطرح شد که یکی از پیشنهادات مربوط به تشکیل گروه تماس از کشورهایی بود که می‌توانند مؤثر باشند و در رابطه با حل بحران سوریه نقش آفرینی کنند. صحبت و پیشنهادی توسط جمهوری اسلامی مطرح شد و بعد از نشست سران سازمان همکاری اسلامی در مکه پیشنهادی توسط محمد مرسی رئیس جمهور مصر مطرح شد که چهار کشور ایران، مصر، ترکیه و عربستان به عنوان کشورهای مؤثر در منطقه نسبت به حل بحران‌های مختلف رایزنی و مشورت کنند که ما از این پیشنهاد استقبال کردیم و بعد از طرح این مسئله دو بار وزرای خارجه ایران و مصر تلفنی گفت‌وگو کردند.

 وی با بیان اینکه مسئله سوریه به عنوان یکی از مهمترین مسائل منطقه ما مطرح است، افزود: این موضوع به صورت ویژه در دستور کار پیگیری ما قرار دارد. این موضوع در نشست تهران می‌تواند جزو موضوعاتی باشد که در سند اجلاس پیش‌بینی شده ولی در حاشیه اجلاس فرصت خوبی برای رایزنی فراهم می‌شود.

 خبرنگاری درباره دعوت از اسماعیل هنیه برای شرکت در اجلاس تهران سؤال کرد که مهمان‌پرست در این باره اظهار داشت: ما به عنوان میزبان اجلاس موظف هستیم همه اعضا را دعوت کنیم و طبق رویه معمول، دعوتنامه‌ها ارسال شده است. از فلسطین رئیس حکومت خودگردان فلسطین دعوت شده و ایشان به عنوان نماینده رسمی فلسطین شرکت خواهد کرد. البته برخی مهمانان ویژه نیز دعوت شده‌اند که نهایتا پس از مشخص شدن حضور قطعی آنها اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت. از فلسطین محمود عباس به عنوان رئیس حکومت خودگردان در این اجلاس حضور پیدا خواهد کرد.

 وی درباره برنامه‌های جانبی این اجلاس از جمله بازدید از تاسیسات هسته‌ای کشورمان نیز گفت: این اجلاس فرصت بسیار خوبی است که با توجه اینکه هیئت‌های زیادی در سطح خوبی به کشور ما سفر می‌کنند، در حاشیه حضورشان بازدیدهایی از مجموعه‌های مختلف صنعتی، علمی و دیدنی‌های کشورمان و موضوعات مورد علاقه آنها در نظر گرفته شود. این بستگی به میزان علاقه هیئت‌ها دارد. درصدد تنظیم برنامه‌هایی برای بازدیدها با توجه به علاقه آنها نسبت به موضوعات مختلف هستیم.

 وی افزود: بازدید از تاسیسات هسته‌ای هم می‌تواند یکی از این برنامه‌ها باشد و اگر مجموعه‌ای از کشورها مایل باشند در فرصت جانبی حضورشان دیداری از تاسیسات هسته‌‌ای داشته باشند، این برنامه را هم تنظیم خواهیم کرد.

 مهمان‌پرست همچنین درباره‌ حضور خبرنگاران در نشست تهران گفت: پیش‌بینی ما به طور میانگین این است که بین 600 تا 700 خبرنگار خارجی و 400 خبرنگار داخلی برای پوشش اجلاس داشته باشیم.

 *عدم حضور هیئتی از ترکیه در نشست تهران

 یکی از خبرنگاران در مورد عدم شرکت ترکیه در اجلاس تهران سؤال کرد که سخنگوی شانزدهمین نشست سران عدم تعهد با بیان اینکه ترکیه عضو این جنبش نیست، اظهار داشت: با توجه به عضویت ترکیه در ناتو، یکی از شروط اصلی عضویت در این جنبش، عدم عضویت در پیمان‌های نظامی است. از عبدالله گل به عنوان مهمان ویژه در نشست دعوت به عمل آمده که روز برگزاری اجلاس سران در تهران با روز ارتش در ترکیه تلاقی دارد و چون مقامات این کشور به‌ ویژه رئیس‌ جمهور آن به عنوان فرمانده کل قوا باید در آن مراسم حضور داشته باشند، فکر نمی‌کنم هیئتی از مقامات ترکیه در این اجلاس حضور داشته باشند.

 وی ادامه داد: از بحرین و قطر نیز هیئت‌هایی خواهیم داشت که سطح هیئت آن‌ها نیز در یکی دو روز آینده مشخص خواهد شد. فکر می‌کنیم قطر در بالاترین سطح و بحرین در سطح وزیر خارجه در جلسات حضور ‌یابند.

سخنگوی شانزدهمین نشست سران عدم تعهد درباره شرکت بان ‌کی ‌مون دبیرکل سازمان ملل در اجلاس سران در تهران هم گفت: همانطور که سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد بان کی‌ مون در رأس هیئتی در اجلاس سران کشورهای عضو غیرمتعهد شرکت می‌کند و ملاقات‌هایی با مقامات کشورمان خواهد داشت. امیدواریم حضور او در نقش‌آفرینی جنبش عدم تعهد در تغییر ساختار سازمان ملل متحد مؤثر باشد.

مهمان‌پرست در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پیشنهاد کرد عنوان جنبش عدم تعهد به «جنبش علیه استکباریون» براساس نظر امام خمینی (ره) تغییر یابد، گفت: هر تغییری که در عنوان و اهداف جنبش لازم باشد باید با تصمیم همه اعضا باشد تا قابلیت اجرا پیدا کند. باید منتظر ارائه پیشنهادات هیئت‌های شرکت کننده باشیم.

وی درباره حضور رئیس‌ جمهور مصر در اجلاس سران و اهمیت سفرش در راستای ارتقای روابط دیپلماتیک تهران و قاهره نیز خاطرنشان کرد: اجلاس عدم تعهد در تهران، اجلاسی بین‌المللی است و حضور اعضا و سران آن برای شرکت در این اجلاس است. البته طبیعی است که حضور سران کشورها زمینه نزدیک شدن روابط دوجانبه کشورها را فراهم می‌کند. مرسی در راس هیئتی در اجلاس شرکت می‌کند و با مقامات کشورمان نیز ملاقات دوجانبه خواهد داشت.

 مهمان‌پرست تاکید کرد: امیدواریم یکی از نتایج بارز اجلاس وحدت نظر و نزدیکی دیدگاه‌های کشورهای عضو برای حضور فعال‌تر و مؤثرتر در صحنه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای باشد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه نیز درباره سطح حضور چین در این اجلاس که سؤال یکی از خبرنگاران بود، گفت:  هیئتی از چین در این اجلاس حضور خواهد یافت و احتمالا دستیار وزیر خارجه این کشور در نشست تهران حضور می‌یابد. حضور کشورهای قدرتمندی مثل نمایندگان چین و روسیه می‌تواند به نتایج خوب اجلاس کمک کند.

 وی در رابطه با ملاقات دوجانبه احمدی‌نژاد و مرسی در حاشیه نشست تهران نیز اظهار داشت: با توجه به حضور سران کشورهای عضو، زمینه برای رایزنی‌های دو جانبه و چند جانبه در حاشیه اجلاس فراهم است و در فرصت این اجلاس ملاقات‌های دوجانبه بین روسای ‌جمهور ایران و مصر صورت می‌گیرد.

 مهمان‌پرست در پاسخ به سؤالی درباره پرداختن به موضوع کشتار مسلمانان میانمار در اجلاس سران عدم تعهد در تهران گفت: در سند اجلاس موضوعات مختلف مورد بررسی هیئت‌های کارشناسی قرار می‌گیرد و چنانچه دستور کار در نشست کارشناسان مورد توافق قرار گیرد در نشست وزیران خارجه مورد بررسی قرار گرفته و در صورتی که به تصویب برسد، در اجلاس سران به تایید نهایی خواهد رسید. بنابراین هر موضوعی می‌تواند در سند اجلاس مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

 مهمان‌پرست ادامه داد: در حاشیه اجلاس می‌توان نشست‌های دو و چندجانبه را درباره بحث‌های مختلف از جمله درباره مسلمانان میانمار برگزار کرد. وزیر خارجه میانمار در نشست تهران شرکت می‌کند و فرصت مناسبی است که درباره این مساله بحث و تبادل نظر شود.

 سخنگوی شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد همچنین عنوان کرد که مقام معظم رهبری در مراسم افتتاحیه نشست سران جنبش عدم تعهد حضور می‌یابند.

وی درباره حمایت اعضای جنبش عدم تعهد از برنامه هسته‌ای ایران که سؤال یکی از خبرنگاران بود با بیان اینکه یکی از موضوعات عمده و اهداف اصلی جنبش عدم تعهد، مسئله خلع سلاح است و این موضوع به طور جدی در دستور کار اجلاس قرار دارد، خاطرنشان کرد: بهره‌مند شدن کشورها از علوم و فن‌آوری‌های پیچیده و برتر مورد توجه است و دفاع از حقوق کشورها برای بهره‌مند شدن از دانش هسته‌ای و علوم صلح‌آمیز مورد تاکید کشورهای عضو می‌باشد.

 انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان