کد خبر: ۴۲۷۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۲
مديركل فرهنگ و ارشاد فارس در گفتگو با شیرازه:

رشد 38 درصدي اجرای برنامه هاي فرهنگي و هنري در فارس/تشکیل دبیرخانه دائمی نظارت بر عملکرد رسانه‌های فارس

از جمله مواردی که باید جدی گرفت، بحث عفاف و حجاب؛ پرهیز از تفرقه افکنی؛ اشاعه همدلی و همگرایی در جهت پیشرفت استان؛ کمک کردن به مسئولین برای رفع مشکلات مردم و تقویت فرهنگ بومی استان براساس آموزه های دینی و ملی است
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان فارس در حاشیه مراسم تقدیر از خبرنگاران و عکاسان رسانههای فعال در شيراز در گفتگو با خبرنگار شیرازه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ماندگارترین کاری که در طول دوران مدیریت خود در استان انجام داده‌اید، چه بوده است؟ بیان کرد: در حقیقت مردم باید در این خصوص ارزیابی و قضاوت کنند. در این مدت کارهای بسیاری برای اولین بار انجام شد که می‌توانند ماندگار شوند.

احمد همتي با اشاره به برگزاری جشنواره موسیقی مقاومت، ایجاد دبیرخانه دائمی برگزاری شعر قرآنی آیات در بخش فارسی برای اولین بار، اظهار داشت: جشنواره «سعدی، پیام‌آور صلح» که به صورت جهانی برگزار می شود مدتی مسکوت مانده بود و با توجه به اینکه سعدی در زمینه های مختلف فرهنگی، تربیتی مدیریتی و ... نظراتی دارد که در جامعه قابل اجراست؛ دبیرخانه آن اکنون فعال شده است.

وی با بیان اینکه فارس، یکی از استان های پیشرو در برگزاری جشنواره های فرهنگی هنری است، اعلام کرد: علیرغم مشکلاتی اقتصادی که در سال91 با آن روبرو بودیم، انجام برنامه های فرهنگی در فارس 38 درصد رشد داشته است و این یکی از افتخارآمیزترین اقدامات اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس است.

همتی افزود: در کسب این موفقیت، ارشادات نماینده ولی فقیه در فارس و همکاری مسئولین ارشد استان و همچنین تلاش همکاران در اداره فرهنگ و ارشاد تاثیرگذار بوده است. سعی اداره ارشاد بر ایجاد فضای با نشاط فرهنگی با رویکرد و توجه به «سومین حرم اهل بیت(ع)» بودن شیراز می باشد.

وی با بیان اینکه به توزیع جشنواره های فرهنگی- هنری در سطح شهرستان نیز توجه ویژه شده است، خبر داد: در این راستا در شهریورماه جشنواره «فانوسار» با موضوع ایثار و شهادت در سپیدان برگزار می شود.

همتی خاطرنشان کرد: به طور کلی ما مسلمانیم و آیتم داریم. هر کاری که ان شاء ا... در آن نیت ها خالص و میزان منفعت فرهنگی و تربیتی آن گسترده بوده و در راستای تحکیم میانی جمهوری اسلامی و همگرایی و همدلی اقوام صورت گرفته و مردم را به نظام جمهوری اسلامی علاقه مند کرده است قطعاً جزء ماندگارترین کارها محسوب می شود.

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان فارس در پاسخ به اینکه به نظر شما بزرگترین معروف و منکر در استان چیست، گفت: بزرگترین معروف، اقامه معروف و بزرگترین منکر، بی توجهی به منکرات در جامعه است. این یک عیب بزرگ است که بی تفاوت از مقابل منکرات بگذریم و نسبت به اشاعه معروف تلاش نکنیم.

همتی درخصوص زمینه‌هایی که نیاز به انجام کارهای فرهنگی بیشتری دارد، اظهار کرد: از جمله مواردی که باید جدی گرفت، بحث عفاف و حجاب؛ پرهیز از تفرقه افکنی؛ اشاعه همدلی و همگرایی در جهت پیشرفت استان؛ کمک کردن به مسئولین برای رفع مشکلات مردم و تقویت فرهنگ بومی استان براساس آموزه های دینی و ملی است.

وی درمورد فعالیت های اداره کل ارشاد فارس در زمینه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب به خبرنگار ما گفت: در اداره کل ارشاد شاخصه هایی را تعریف کردیم به گونه‌ای که حتماً برنامه های فرهنگی هنری در راستای تکریم عفاف و حجاب صورت گیرد. کارکنان اداره کل فرهنگ همه با حجاب اسلامی برتر بر سر کار می آیند.

همچنین مجوزهایی که صادر می شود در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است. تولید فیلم کوتاه، راه اندازی سایت ها و برگزاری همایش ها در سطح استان از جمله فعالیت هایی است که در راستای تکریم خانواده و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب صورت می‌گیرد.

مديركل ارشاد فارس در خصوص فعالیت سایت‌ها نیز به شیرازه گفت: مبنای کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ساماندهی سایت های غیرمجاز است.

دبیرخانه دائمی نظارت بر عملکرد رسانه‌های فارس تشکیل می‌شود

همتی در مراسم تقدیر از فعلان رسانه در جمع خبرنگاران گفت: به منظور بررسی و ایجاد تولیدات خبری در رسانه ها، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس دبیرخانه ای را در راستای دریافت عملکرد خبری و نظارت بر این عملکرد در مطبوعات و خبرگزاری ها تشکیل می دهد و نمایندگانی مورد قبول از جامعه رسانه‌ها، عملکرد خبرنگاران و فعالان رسانه را بررسی می‌کنند.

وی افزود: از این طریق در سال آینده و در طول برنامه های فرهنگی هنری با نظر کارشناسان خبره خبری و اصحاب پیشکسوت در حوزه های مختلف خبری و عکاسی خبری و سردبیری؛ در نهایت عملکرد هر رسانه ای را به طور جداگانه اعلام و برای مراسم روز خبرنگار در بخش های ویژه ای تقدیر انجام می شود.

همتی ادامه داد: روز خبرنگار متعلق به خبرنگاران است که در هر شرایطی در صف مقدم تولید خبر قرار دارند اما به طور قطع صاحبان رسانه، فعالان تحریریه‌ها و سردبیران نیز در فرآیند تولید صاحب نقش دارند و باید در مناسبت‌ها از تلاش‌های آنان نیز تجلیل شود. این مسئول فرهنگی خاطرنشان کرد: در این مورد از اصحاب فرهنگ، ادب و قلم و به ویژه کارشناسان خبری و عکاسان حرفه‌ای دعوت می‌کنیم تا با ارائه نظرات خود این دبیرخانه را در ایفای وظایف یاری کنند.

همتی در ادامه بیان کرد: در عرصه آگاهی‌رسانی باید از دستانی باید یاد کرد که قلم شدند تا دستان ما نلرزد، پاهایی که جا ماندند تا ما پابرجا باشیم و سرهایی که از تن جدا شد تا ما سر خم نکنیم.

وی با بیان این که خداوند در قرآن به قلم سوگند یاد کرده است، ابراز داشت: قلم می‌تواند انسان‌ساز و انسان‌سوز باشد، امید و نشاط بدهد یا یاس و نا امیدی به جامعه القا کند.

وی خبرنگاران را صاحبان شغلی دانست که با قلب‌ها و ذهن‌ها سر و کار دارند و تصریح کرد: در گذشته نیز خبررسانانی وجود داشته‌اند و هرجا خوب عمل شده مانند حادثه عاشورا تثبیت شد اما غدیر مغفول ماند.

همتی با بیان اینکه جعل خبر از گذشته مد نظر سودجویان بوده است، خاطرنشان کرد: خبرنگاران نباید مسائل کوچک را بزرگ و مسائل بزرگ را کوچک نمایی.

همتی اضافه کرد: گاهی تیترها به گونه‌ای است که باعث تضعیف سرمایه‌گذاری می‌شود و در نتیجه آمار بیکاری افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه رسانه ها گاهی به بهانه شفاف و رک بودن، اخباری منتشر می‌کنند که به ضرر جامعه است، خطاب به خبرنگاران گفت: توجه داشته باشید که اگر یک کلمه کم یا زیاد گفته شود، فردای قیامت باید پاسخگو باشید. ارزش قلم شما به میزان علم، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی شماست. باید بصیرت داشته باشید و این قلم که خداوند به آن قسم یاد کرده، قداستش حفظ شود.

انتهای پیام/523/4

نظرات بینندگان