کد خبر: ۴۳۳۹۵
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۹ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۲
«شیرازه» بررسی می کند

استانداران فارس از ابتدای انقلاب تا کنون/ از مدرســی زاده تا صــادق عـابدین + عکس

نماینده ارشد دولت در هر استانی بدون تردید یکی از عناصر تاثیرگذار در مسیر توسعه و پیشرفت آن منطقه به شمار می رود. استاندارانی که به عنوان نماینده دولت، با چینش نیروی انسانی و بکارگیری همه توان و استعدادهای بومی می توانند یک چهره خدمتگزار از خود و گفتمان حاکم بر امور اجرایی کشور ارائه دهند.
شیرازه - اکنون که در آستانه انتخاب استاندار جدید فارس قرار داریم، شیرازه به معرفی استاندارانی که از ابتدای انقلاب تاکنون بر این مسند قرار گرفته اند، پرداخته است.
اولین استاندار فارس «احمد مدرسیزاده» بود. وی استاندار بوشهر بود که کفالت و سرپرستی استانداری فارس را پذیرفت و حدود یک ماه به امور رسیدگی کرد تا «علی دانش منفرد» به استان فارس آمد.



هرچند دانش منفرد سال 1359از استان رفت اما برای بار دوم و به تشخیص مسوولان در سال 1367استاندار فارس شد. او تنها فردی است که دو بار استاندار یک استان شده است.


با رفتن دانش منفرد در دور اول، «محمد نبی حبیبی» به فارس آمد.تشکیل ستاد پشتیبانی و ارایه خدمات به مجروحان، خدمات رسانی به جبهه ها، تشکیل ستاد اسکان مهاجران جنگی، رسیدگی به وضعخوانین قشقایی که با ایجاد درگیری منقطه ای بخشی از نیرو های انقلاب را متوجه خود کرده بودند ، از جمله اقدامات آقای حبیبی بود که در ادامه امنیت وثبات را به همراه داشت.



با رفتن حبیبی، «نعمت الله تقاء» به فارس آمد و استاندار شد. در دوران مسوولیت وی طرح کوپنی کردن اقلام مورد نیاز مردم اجرایی شد.


بعد از وی «حسین نقرهکار شیرازی» به فارس آمد تا اقتصاد استان را در سالهای 67 به بعد سامان بخشد. نقره کار شیرازی با ایجاد اولین نمایشگاه اقتصادی در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس شامل کویت، بحرین وقطر توانست خدمات بسیار زیادی را در بحث بازرگانی به دو طرف ارایه دهد. در زمان وی بحث کمربندی شیراز مطرح و با جدیت تمام ادامه یافت.



«محمدجعفر نجفی علمی»
نیز از استانداران تلاشگر فارس بود که دوران مسوولیتی خود را صرف خدمت به مردم کرد.
شویق اصناف و تمامی گروههای جامعه برای مشارکت در امر تقویت جبهه ها سرلوحه برنامه های وی بود. محمد جعفرنجفی علمی از خرداد 1365تا شهریور 1367برای مدت دوسال و 9 ماه استاندار فارس بود.

با رفتن نجفی علمی زمینه برای آمدن دوباره علی دانش منفرد فراهم بود. سال 1367 او به فارس آمد، آمدنش مصادف شد با پذیرش قطعنامه و آغاز دوران سازندگی در کشور. یکی از جمله کارهای خوب دانش منفرد درآن سال ها حرکت های بزرگ اقتصادی با محور توسعه بود.

با رفتن وی در سال 1371«سید محمد جهرمی» به فارس آمد  و تا شهریور 1376 یعنی حدود شش سال در این سمت ماند و رکورد ماندن در فارس را به نام خود ثبت کرد.



سال 1376 با رفتن جهرمی مهندس «غلامرضا صحراییان» به استان فارس آمد. صحراییان در هنگام ورودش به استان روی پتانسیل های کشاورزی فارس تاکید کرد. در دوران او بسیاری از پروژه های بزرگراه در محورهای شیراز کازرون و شیراز عسلویه کلید خورد. بحت دوبانده کردن محور شیراز- اصفهان نیز در دوران این استاندار کلید خورد.



اردیبهشت ماه سال 80 بود که «محمد ابراهیم انصاری لاری» استاندار فارس شد. انصاری محور برنامه های خود را تقویت بخش های فرهنگی قرار داد.

«سید محمدرضا رضازاده» در سال 1384همزمان با رفتن دکتر انصاری به فارس آمد. رضازاده کارنامه خوبی از خود برجای گذاشت. او کارهای زیربنایی را آغاز کرد خصوصا در بخش راه که با اتمام پروژه راه آهن به بسیاری مسایل خاتمه داد.




با رفتن رضا زاده دکتر «روح الله احمدزاده کرمانی» به فارس آمد. حضور وی در فارس با بازدید از منازل مردم مستضعف آغاز شد. احمدزاده کرمانی میز خدمت را درست کرد و پارک سرمایه گذاری را برای رونق این امور سامان داد، اگر چه در نهایت با حواشی بسیار زیاد از فارس رفت.


مهندس«حسین صادق عابدین» مرداد ماه سال 90 سکان استانداری فارس را در اختیار گرفت و تاکنون وی مدیر ارشد دولت در فارس به شمار می رود.




اکنون که دولت تدبیر و امید بر سر کار آمده گزینه های زیادی برای استانداری در فارس مطرح می شود، از رضازاده تا انصاری لاری و ربیع فلاح و...

حال با اذعان به این نکته که استانداران ادوار قبلی فارس هیچکدام در زمان تغییر دولت ابقا نشدند، باید منتظر ماند و دید، آیا فرد جدیدی کلید دار ساختمان استانداری در فارس خواهد بود یا مرغ سعادت بر شانه یکی از استاندارن قبلی فارس خواهد نشست؟

انتهای پیام/523/2

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۲
0
كدام يك فارسي بودند؟
ساربان
فکر کنم سید محمد رضا رضا زاده، نعمت الله تقاء، محمد ابراهیم انصاری لاری، غلامرضا صحراییان و سید محمد جهرمی اهل فارس بودند.
راجو
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۲
1
کدام یک خشکل ترند؟؟من که میگم ....
هلو
فکر کردم فارس یه هلو بیشتر نداره ولی تو استاندارها هم هلو پیدا میشه
پیام
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۲
1
شیرازه محترم! چرا پیش از اسم احمد زاده و عابدین لقب دکتر و مهندس را با فونت بزرگ و درشت نوشته ای؟
کریم زاده
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۲
9
به نظر من احمد زاده تنها کسی بود که به درد مردم آشنا بود .
حمید
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۲
4
غلامرضا صحرائیان مدیریت بسیار خوبی داشت و زیرساخت های خوبی در فارس بنا نهاد که متاسفانه ادامه پیدا نکرد.
رضا
Canada
چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۲
3
میگن تقاء آدم خوبی بوده، کسی از سابقه ایشان و کارهاش و اصل و نسبش خبری داره؟
امید
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۲
4
از سایت شیرازه انتظار می رود که نامی از انصاری لاری ( لیدر جریان فتنه در فارس ) نیاورد
حسن
-
چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۲
1
اقدام موثر حاج آقا تقاء در زمان استانداري پيشنهاد كاشت گوجه وبادمجان وسبزي جات در وسط بلوار ها به جاي چمن بنظرم مدتي هم پيك نيك پركني داشته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۲
0
امپراطوری پارس!!!!!!!!!!