کد خبر: ۵۶۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۷ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۳
گفتگو با یکی از با سابقه ترین پاسداران استان فارس:

با شور و شوق انقلابی وارد سپاه شدم/ یک مدیر جهادی توقع پاداش ندارد

در آن زمان فرمانده وقت سپاه افراد را صدا می کرد و می گفت تکلیف شما بر این است که وارد مجموعه سپاه شوید.
به مناسبت میلاد امام حسین(ع) و نامگذاری این روز به نام «روز پاسدار» گفتگویی داشتیم با یکی از با سابقه ترین پاسداران سپاه فجر.

به گزارش شیرازه به نقل از تنویر؛ سرهنگ شادمند در این گفتگو به نحوه آشنایی خود با مجموعه سپاه و همچنین نحوه ورود جوانان آن زمان به این نهاد انقلابی اشاره می کند. و از فعالیت های صورت گرفته توسط سپاه پاسداران برای پیشبرد مسائل فرهنگی و عمرانی می گوید.

وی که 38 ماه از عمر خود را در جبهه های دفاع مقدس گذرانده، 7 سال است که به عنوان فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه جهرم مشغول به فعالیت است.

متن این گفتگو در ادامه آمده است:
 
نحوه جذب و ورود شما به بسیج و سپس سپاه پاسداران به چه شکلی بود؟
 
شادمند: سال 1358 زمانی که به عنوان هنرجو در هنرستان آیت الله حق شناس جهرم بودم، گروه بسیج سلمان تشکیل شد که فرماندهی آن را  مسئول بسیج شهرستان جهرم، سردار خلیل رستگار بر عهده داشت. و در روز اول شهریور 59 با توجه به اینکه به عنوان نیروی ویژه بسیج مشغول خدمت بودم تبدیل به نیروی رسمی سپاه شدم.
 
 انگیزه شما از ورود به سپاه چه بود؟
 
 نحوه و انگیزه ورود به سپاه با شرایط کنونی تفاوت چشمگیری داشت، از یک طرف شور و شوق انقلابی و از طرفی دیگر اوضاع امنیتی کشور.
 با توجه به پیروزی انقلاب، کشوردر شرایط مطلوبی قرار نداشت. مسائل داخلی کشور از یک طرف، نام نهادن سپاه به نام روز میلاد امام حسین علیه السلام و تشویق و راهنمایی های خمینی شهرمان، حضرت آیت الله سید حسین آیت اللهی ازطرفی در جهت ورود به مجموعه سپاه، انگیزه بنده بود.
 در آن زمان فرمانده وقت سپاه سردار یداللهی، افراد را صدا می کرد و می گفت تکلیف شما بر این است که وارد مجموعه سپاه شوید و ما هم بنا به تکلیف و با روحیه و انگیزه خدمت به نظام جمهوری اسلامی و اطاعت پذیری از ولایت فقیه وارد مجموعه سپاه شدیم.

افرادی که هم دوره با شما بودند چگونه افرادی بودند و با چه تفکری وارد مجموعه سپاه شدند؟
 
عمده افرادی که در آن سالها وارد مجموعه سپاه می شدند با هدف خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و اطاعت پذیری از ولایت و بدون هیچگونه چشم داشت نسبت به مسائل مالی وارد مجموعه می شدند. و با توجه به اخلاصی که در عمل وجود داشت با عنایت به خداوند تبارک و تعالی کارها به نحو شایسته و فوق العاده اثرگذار پیش می رفت. هم در پرسنل داخل مجموعه و هم اثربخشی بیرونی در سطح جامعه داشت.
 به جرأت می توان گفت عمده افرادی که در آن زمان جذب سپاه شدند یا به درجه رفیع شهادت نائل شدند و در جوار رحمت خداوندی آرمیده اند و یا به درجه رفیع جانبازی نائل آمده اند.  بنده کمترین هم به دلیل عدم لیاقت تا کنون مانده ام و شاهد هجرت دوستان و برادران همرزم گشته ام افرادی مانند شهید خلیل مطهرنیا، حاج علی اکبر رحمانیان، عبدالعلی ناظم پور، محسن دوراندیش، شهیدمسیحیان و عمده شهدای سپاه و بسیج شهرستان جهرم.
 
 به نظر شما سپاه تا چه اندازه می تواندتاثیر گذار در مسائل فرهنگی و اقتصادی باشد؟

 سپاه یک نهاد انقلابی است و مسائل عقیدتی و فرهنگی نیز در آن دیده شده است.
در آن زمان در جهرم تمام مسائل فرهنگی سطح شهرستان با محوریت سپاه و با هماهنگی با امام جمعه فقید شهرستان جهرم صورت می گرفت از جمله مسئله رادیو جهرم، راهپیمایی ها، همایش ها، زیرساختهای فرهنگی و موارد دیگر.
امروز نیز با توجه به اینکه دشمن خود را قوی تر و با پشتوانه محکمتری وارد عمل شده، سپاه هم با بهره گیری از دریای خروشان بسیج و با تبعیت از سخنان معمار کبیر انقلاب که فرمود: « مساجد سنگر است و سنگرها را حفظ کنید» عمده توان خود را بر افتتاح، احداث و احیای پایگاه های مقاومت در سطح جامعه و خصوصا مساجدگذاشته و حتی شورای اقتصادی محلات قدیم هم نشأت گرفته از شورای بسیج مساجد و محلات بود که به عنوان زیرساخت بسیج شناخته می شود.
در نبرد نرمی که دشمن محیا کرده بسیج و سپاه با تبعیت از اسلام ناب محمدی و اطلاعت پذیری از خط و مشی ولایت مطلقه و با پشتیبانی دریای خروشان مردمی و رهنمودهای مقام معظم رهبری انجام وظیفه نموده است، کارهای ماندگار فراوانی صورت گرفته مانند راهیان نور، برگزاری یادواره های شهدا، آموزشهای عقیدتی سیاسی، حلقه های صالحین، برگزاری بزرگداشت اعیاد و مناسبت های ملی و مذهبی که این درخت الهی بسیج به ثمر نشسته به طوری که در طول هشت سال دفاع مقدس بالغ بر 85 درصد از رزمندگان، از عزیزان بسیجی تشکیل می شدند.
 طی هشت سال جنگ تحمیلی، به برکت اطاعت پذیری از ولایت و اسلام ناب حتی یک سانتی متر از خاک جمهوری اسلامی ایران جدا نگردید. براساس همین دفاع جانانه در مناطقی که مشکل امنیتی وجودداشت سپاه وارد می شد و ایجاد امنیت می کرد تا سازمانها و وزارتخانه های مربوطه در فعالیت های عمرانی و اقتصادی بتوانند وارد شوند.
 
 بعد از جنگ هم سپاه با داشتن تجربیات بسیار قوی و به امر مقام معظم رهبری قرارگاه های عمرانی جهت ساماندهی به مشکلات و رفاه و آرامش مردم تشکیل شد.
 
از دیگر سوابق درخشان سپاه، فعالیت های عمرانی در جهت رفع محرومیت و به صورت اقتصاد ارزان در خدمت تمامی دولت ها انجام وظیفه نموده است.
 
 به شعار مدیریت جهادی چگونه می توان جامه عمل پوشاند؟
 
 اگر بخواهیم مدیریت جهادی را نهادینه و عملیاتی کنیم ابتدا هر کس باید درون خودش قبول کند و ایمان و اعتقاد کامل به این موضوع داشته باشد. هر نوع عملی که در جهت مدیریت جهادی  همراه با اخلاص باشد مطمئنا به نتیجه خواهد رسید. در مدیریت جهادی باید علاوه بر توان لازم، از دانش روز، مهارت کافی و علم مربوطه هم برخوردار بود.  تمام کسانی که در عرصه مدیریت جهادی خدمت می کنند باید خود را نوکر و خدمتگذار مردم بدانند تا در این راه موفقیتی حاصل گردد.
 
مدیریت جهادی همت بلند و مضاعف می طلبد و با نگاه به افقهای دور و بی نیاز شدن کشور از سایر کشورها.
 ما در مدیریت جهادی صرفا ساعت کاری را ملاک عمل قبول نداریم باید تلاش و کار چندبرابری صورت گیرد. سر وقت آمدن و سروقت خارج شدن یک نوع وظیفه است و خارج از این با اخلاص و انگیزه خدمت می شود. مسئولیت پذیری عاملی است تا مردم مدیریت جهادی را عملی کنند.
 
در این مدیریت باید مسائل قانونی رعایت شود اما باید شجاعت و ابتکار عمل به دست گرفت و در انجام کارها، انقلابی عمل کرد. با کمترین زمان بیشترین بهره برداری را از منابع و امکانات برد و در این میان همانطوری که امام (ره) در مدیریت جهادی و انقلابی خود شفاف به جوانان اعتماد کردند،انگیزه بخشی صورت بگیرد تا صاحب بسیاری از موفقیت های کلان در عرصه دفاعی  و اجتماعی شویم.
تمام مسائل که اشاره شد باید همراه با برخورد اسلام و برپایه اخلاق که اسلام عزیز و ولایت مطلقه نسبت به آن نظر دارند باشد.
 
 یک مدیر جهادی توقع پاداش به جز از خداوند از هیچ کس نباید داشته باشد. کم توقع، به دور از هیاهوهای سیاسی و اجتماعی تلاش ویژه داشته باشد. نسبت به زمان، مکان، نیروی انسانی و منابع موجود هم باید اشرافیت کامل داشته باشد تا بتوانند به نحو احسن اعمال مدیریت کند. تکمیل کننده مدیریت جهادی می تواند ترویج اسلام ناب محمدی و خط ولایت باشد.
 
امیدواریم که خداوند در پایان، پاداش این مهم را با شهادت در راه خودش همراه کند.

تشکر از اینکه وقتتان را در اختیار ما گذاشتید.
نظرات بینندگان