کد خبر: ۵۸۸۴۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۴ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
در سایه سهل‌انگاری مسئولان فارس صورت گرفت

موزه «قائم آل محمد» با کامیون از استان خارج شد!

از این رو اموال موزه بسته بندی شده و بارگیری می شود، و بوسیله خودرویی سنگین به استان زنجان برده شده و مورد استقبال امام جمعه و استاندار قرار می گیرد.
به گزارش خبرنگار سرویس شهرستان‌های شیرازه، هوای تنفسی ما دچار فراموشی و غفلت قرار نگیرد، هوایی که علی رغم یکی بودن در سراسر ایران اسلامی، هر منطقه برای خود رایحه ای خاص را در طول آن دارا می باشد. شهر علامرودشت از توابع شهرستان لامرد استان فارس نیز دارای فرهنگی خاص خود بود که می توانست نه تنها به غنای فرهنگ منطقه خویش بلکه به ترمیم هویت فرهنگی و اصلاح شیوه نگرش ما به آنچه داشته و داریم را کمک نماید.

 فردی بومی بدون هیچ چشمداشت مادی، عمر و سرمایه خود را در این عرصه جهادی بکار برد، تا قدمی بردارد برای حفظ این سرمایه و هویت فرهنگی، بیش از یک میلیارد ریال هزینه نمود، ساختمانی بزرگ ساخت، ابزارها و صنایع بومی منطقه را خریداری کرد و هرچه توانست انجام داد، توانی که نه ایشان، بلکه مسئولان مربوطه باید بر می داشتند و یا اینکه حمایتی می نمودند. اما نه توانی گذاشته شد و نه حمایتی و حتی نه یک تشویق و پشتیبانی محلی، تا اینکه بر آن شدیم تا با تهیه یک گزارش و مطلبی با عنوان،«موزه «قائم آل محمد» جایی که باید دیده شود+عکس» بی اطلاعی مسئولان را بر طرف داشته و توجه آنان را جلب نماییم.

http://lamrood.ir/files/images/sal%2093/02/other/4.jpg

اما چه خیالی، مسئولان محلی و استانی نه در بی اطلاعی، بلکه در یک بی تفاوتی و سهل انگاری به سر می بردند، امری که مقاله فوق و حتی دیدار ها و اطلاع رسانی های حضوری با افرادی چون نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس نتوانست آنانرا حساس نماید. ولی در عوض صدها کیلومتر آن طرفتر مسئولین زنجان، کاشان و اردبیل ارزش این موزه و کار بزرگ واقف آنرا درک کرده و دست بکار شدند، تا از آن در راستای ترویج فرهنگ استان خویش استفاده کنند. از اینرو در اواخر اردیبهشت هیئتی عالی همچون معاون مدیر کل میراث استان زنجان، رئیس هیئت مدیره حسینیه اعظم و رئیس حوزه علمیه این استان راهی منطقه شدند و بعد از بازدید، مشتاقانه خواهان میزبانی از این گنج شدند، گنجی که 20 هزار جلد کتاب چاپی و خطی، اشیاء عتیقه، قرآن های قدیمی و سکه های باستانی نمونه هایی از  آن می باشد.

http://lamrood.ir/files/images/sal%2093/02/other/1.jpg
 آقای بنی هاشمی واقف و صاحب موزه نیز علی رغم میل باطنی خویش، بعد از سالها انتظار برای یک سرکشی مسئولین و اعطای کمک مشاوره و تبلیغی آنان، به منظور عدم از دست رفتن این گنج که به علت عدم نگهداری صحیح ناشی از نبود سرمایه کافی، اطلاعات نگهداری و عدم همراهی رسانه ها برای معرفی آن، تصمیم به انتقال موزه به استان زنجانی می گیرند.

از این رو اموال موزه بسته بندی شده و بارگیری می شود، و بوسیله خودرویی سنگین به استان زنجان برده شده و مورد استقبال امام جمعه و استاندار قرار می گیرد. آنان حمام قدیمی جنب حسینیه اعظم زنجان را برای نگهداری اشیاء در نظر گرفته و اکنون در حال بازسازی و مناسب سازی آن هستند تا بعد از کارشناسی اشیاء، موزه را در ابتدای محرم سال جاری افتتاح نمایند و هزاران نفر از زائران و دلسوختگان فرهنگ و دیانت ایران اسلامی که در حسینیه تجمعی بی نظیر را بوجود می آورند، را از بازدید آن بهره مند دارند.

http://lamrood.ir/files/images/sal%2093/02/other/3.jpg
حال سوال اینست که چرا در سال فرهنگ باید اینچنین شاهد کم کاری و سهل انگاری مسئولان استانی باشیم؟ چرا علی رغم اطلاع و تذکر حضوری به مسئولین همچون مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس و نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای، نباید هیچ اقدام و کمک معنوی (نه مادی) را برای نگهداشت این موزه انجام دهند؟ و باید از نیروی انتظامی نیز پرسید که فلسفه این همه تورهای و ایستگاههای بازرسی چیست که یک محموله بزرگ و ارزشمند بدون هر گونه مجوزی به راحتی از استان خارج می شود و آنان نیز هیچ واکنشی را صورت نمی دهد؟ جوابهایی که هر چند منتظر پاسخ آنها هستیم، اما دیگر نمی تواند دردی را دوا کند، اما تلنگری است برای خود آنان و حساسیتی برای مردم که مطالبه کنند، انجام وظیفه مسئولان امر را.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
دلسوز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
0
برای مسئولین استانی خصوصا مدیر کل میراث و نماینده مردم لامرد و حتی دیگران جای بسی شرمندگي دارد که در غفلت آنان این خروج صورت گرفته است.
پیشنهاد می کنم سایت شما پیگیر این قضیه شده و مسئولان امر را مواخذه نماید.
shirazi
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
0
حالا چرا زنجان؟
می آوردند لااقل شیراز!
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
0
از آنجا که مربوط به شهر لامرد نمی شده است لذا حساسیت آقای موسوی نماینده شهرستانهای لامرد و مهر را برنیانگیخته است
بهزاد قناعت پیشه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
0
ایول به میراث فرهنگی زنجان!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
0
شاید انتقال موزه برای استان خیلی زشت باشد.
اما اگر این آثار در وضعیت نامناسبی نگهداری می شده و مسوولی هم دلسوزی نمی کرده همان بهتر که رفته جایی که قدرش را بدانند.
حداقل اینکه از این سرمایه ملی حفاظت می شود
بچه کوش ده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
0
از نظر مسولان علامرودشت مردم و منطقه کوش ده ادم حساب نمیشن هرچه ابادی و رسیدگی به امور شهره برا شمال شهره . اگه یه سری تو علامرودشت بزنید متوجه میشید که فرق شمال ده با کوش ده تو چیه .