کد خبر: ۶۶۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۳
جوان بیکاری که کارآفرین شد

اقتصاد مقاومتی گلخانه ام را زنده کرد+عکس

با تولید و فروش محصولات سال سوم توانستم گلخانه ام را به چاهورز منتقل کنم و مساحت آن را دو برابر کردم و ساخت خانه ام را تمام کردم.
به گزارش شیرازه، در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم های یک جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف متوقف کردن برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران، واژه ی جدید «اقتصاد مقاومتی» به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است. این سیاست گرچه یک وظیفه عمومی است اما بی تردید سپاه و بسیج به عنوان دو نهاد ارزشمند حافظ انقلاب و دستاودرهای آن، در این عرصه پیش رو بودند به طوری که امروزه بسیاری از جوان هایی که در رویای یافتن کار و شغل روز خود را شب می کردند، با دریافت تسهیلات از بسیج سازندگی علاوه بر اشتغال، کارآفرین هم شده اند.
سایت محلی لامرود با جوانی گفتگو کرده است که با تسهیلات اقتصاد مقاومتی زندگی خود را رونقی دیگر بخشیده است.
لطفاً خودتون رو معرفی کنید .ابراهیم زائر هستم، گلخانه دار. متولد 1357 یعنی سالی که انقلاب شکوهمند اسلامی به ثمر نشست. تا دوم دبیرستان هم بیشتر تحصیلات ندارم.

چند سال سابقه فعالیت گلخانه ای دارید؟

امسال سال پنجمی است که به کاشت صیفی جات گلخانه ای می پردازم. یادم نمی رود روزی که 50 هزار تومان بیشتر نداشتم و چند ماهی هم در کسوت رانندگی در عسلویه کار کردم و به شغل گلخانه علاقه مند شدم. تصمیم گرفتم با پس انداز تقریباً 2 میلیون تومانی که داشتم وارد این عرصه شوم. برای همین آمدم 2 میلیون تومانی دیگر هم از دوستان قرض گرفتم و با 4 میلیون تومان چکی که دادم ، گلخانه کوچک 2200 متر مربعی را در شهر بیرم به  قیمت 8 میلیون تومان خریدم.

 

گلخانه کار خوب و پر درآمدی است؟

من چون توکل به خدا کردم، الحمدلله لطف خدا همیشه شامل حالم بوده و هست. سال اول و دوم تولید را خیلی محکم شروع کردم و بدهی ها و چکی که داشتم را تسویه کردم. با تولید و فروش محصولات سال سوم توانستم گلخانه ام را به چاهورز منتقل کنم و مساحت آن را دو برابر کردم و ساخت خانه ام را تمام کردم و سال چهارم تولید هم ازدواج کردم و هم اکنون خداوند فرزندی سالم را در سال پنجم تولید، مایه گرمی خانه ما کرده است. و تا کنون (در 40 روز گذشته ) قریب 10 میلیون تومان فروش داشته ام.

 

محصول اصلی گلخانه شما چیست؟

بیشتر خیار سبز کشت می کنم. الان هم خیار سبز دارم و بذرم را از شیراز می آورم. بذری است به نام بذر نگین که راضی کننده است.

 

وضعیت بازار فروش چگونه است؟

بازار فروش محصول امسال تا الان بهتر از سال گذشته بوده و محصولمان را در اشکنان، چاهورز، لامرد، بیرم و در نهایت لارستان و خیلی کم در بازار جهرم به فروش می رسانیم.

 

برای چند نفر ایجاد اشتغال کردید؟

سه نفر نیروی کار دارم که با خودم و راننده که محصول را به میادین تره بار می برد جمعاً 5 نفر می شویم که مستقیماً مشغول کاریم. خوشحالم که هر 5 نفر چاهورزی هستیم. دو نفر از نیروهای کاری گلخانه ، لیسانس جویای کار و دانشجو هستند.

 

چه انتظاراتی از ادارات و مسئولین دارید؟ مشکلی هم دارید؟

انتظار دارم که جهاد کشاورزی بیشتر حمایت کنند. الحمدلله 6 ماه از سال سهمیه گازوئیل داریم ولی واقعاً مدت کمی است و 6 ماه باقیمانده از سال را باید با دردسر و زحمت و رو زدن به ماشینهای سنگین تهیه کنیم. در زمینه تهیه کود هم جهاد کشاورزی به عنوان نهاد انقلابی می تواند برنامه ریزی بهتری انجام دهد و کود را ارزان تر و به موقع به کشاورز و تولید کننده برساند.

 

حمایت های مسئولین راضی کننده بوده است؟

تشکر ویژه دارم از اداره آبفا که در زمینه حل مشکل آب و تهیه آب تصفیه و شیرین گلخانه همکاری قابل تقدیری با این حقیر داشتهاند و با هزینه ای کمتر برایم آب مهیا می کنند.و همچنین بسیج سازندگی لامرد که در قالب طرح اقتصاد مقاومتی گلخانه ام را دوباره زنده کرد و تسهیلات 25 میلیون تومانی به من اختصاص دادند.

خواهشم از مسئولین این است که در جهت توسعه بخش کشاورزی و تولید و خودکفایی در چاهورز اقدامات مؤثرتری انجام دهند و مشکل آب و برق ما را حل کنند تا هزینه های تولید از صفر تا صد بر دوش تولید کننده نباشد و جوانان جویای کار از این امور استقبال کنند.

 

از جوانان عزیزی که مخصوصاً تحصیلات دارند و بیکارند و در به در دنبال کار می گردند خواهش می کنم که آستین بالا بزنند و همت کنند و این را بدانند که می شود با همت و تلاش و پشتکار و با توکل به خدا کوه را جابجا کرد!

هر شخصی که در راستای اقتصاد مقاومتی راهکار و راهنمایی خواست و مشکلی داشت چه در زمینه کاشت و چه در زمینه نگهداری محصول، من به صورت کاملاً رایگان در خدمت آنها هستم.

 


نظرات بینندگان