کد خبر: ۷۳۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۴
مدیر آبفای شیراز:

اتلاف 22 درصد آب شیراز/تنها 65 کیلومتر از طرح فاضلاب شیراز اجرا شده/60 میلیارد تومان بدهکاریم

نظرپور گفت: مخزن زیباشهر در مدار آب آشامیدنی شیراز قرار می‌گیرد.

به گزارش شیرازه، الله‌بخش نظرپور در گفت‌ و گو با تسنیم، اظهار داشت: هم اینک 611 هزار مشترک در کلانشهر شیراز برای کولرهای آبی خود در هر ساعت بیش از 5 هزار لیتر آب مصرف می‌کنند.

وی با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب شهری شیراز 34 حلقه چاه آب دارد، افزود: این شرکت موظف است از عمق 300 متری، آب آشامیدنی مردم شیراز را تامین کند، اما متاسفانه مقدار مصرف و تولید آب تصفیه شده در لبه مرز قرار گرفته است.

نظرپور با اشاره به هشدارهای صرفه‌جویی آب و فاضلاب شیراز در ماه‌های اخیر گفت: با توجه به این هشدارهای جدی و در صورت صرفه‌جویی تمامی مشترکان احتمال جیره‌بندی آب وجود ندارد. 

مدیر آبفای شیراز وضعیت برداشت آب از عمق 300 متری را دشوار دانست و افزود: آزمایشگاه مرجع این شرکت به‌صورت 24 ساعته فعالیت می‌کند تا آب آشامیدنی با بهترین کیفیت در اختیار مشترکان قرار گیرد.

نظرپور خاطرنشان کرد: آب آشامیدنی شیراز با استاندارهای سازمان بهداشت جهانی برابری دارد و براساس استاندارهای جهانی به‌عنوان سالم‌ترین آب تصفیه در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر آب و فاضلاب شیراز با اشاره به اینکه با راه‌اندازی خط دوم آبرسانی شیراز وضعیت کیفیت و فشار آب آشامیدنی شیراز ارتقاء می‌یابد، بیان کرد: در حال حاضر ساکنان حوزه‌های غرب شیراز مانند شهرک بهشتی، شهرک گلستان و شهرک‌های اطراف با کیفیت‌ترین آب آشامیدنی را مصرف می‌کنند.

مدیر آب و فاضلاب شیراز تصریح کرد: متاسفانه مشکلی در امر آبرسانی شیراز وجود دارد که به شهرک‌ های تازه تاسیس مانند برف‌ فروشان، جبل‌الدراک و دیگر شهرک‌ های اطراف مربوط می‌شود.

وی افزود: ساکنان این مناطق در آینده با مشکل کمبود آب مواجه می‌شوند، زیرا این مناطق بالاتر از سطح مخازن ذخیره آب شیراز احداث شده‌اند و موارد فنی مربوط به آبرسانی در آنها رعایت نشده است.

نظرپور مهمترین دلیل این موضوع را رعایت نکردن اصول شهرسازی در امر آبرسانی اعلام کرد و گفت: باید در ابتدا تعاونی‌ها در هنگام واگذاری به این مسائل توجه می‌کردند، اما به‌ نظر می‌رسد به تنها موردی که توجه نشده، موضوع آبرسانی است.

مدیر آب و فاضلاب شیراز به موضوع هدر رفتن آب شیراز اشاره کرد و افزود: مقدار تلفات آب شیراز حدود 22 درصد است که تنها 12 درصد از این مقدار به شبکه آبرسانی مربوط بوده و به نظر می‌رسد قسمت عمده تلفات آب شیراز مربوط به روستاهای اطراف باشد.

نظرپور تعداد مشترکان اطراف شیراز را 40 هزار مشترک پیش‌بینی کرد و گفت: جمعیت تحت پوشش تأسیسات آبرسانی در شیراز یک میلیون و 800 هزار نفر است و 861 هزار نفر تحت پوشش فاضلاب هستند.

وی افزود: طول کل شبکه و خطوط انتقال آب در شهر شیراز 3 هزار و 300 کیلومتر، طول شبکه فاضلاب یک‌ هزار و 300 کیلومتر، تعداد مشترکان آب 611 هزار مورد و مشترکان فاضلاب 280 هزار مورد است.

مدیر آبفای شیراز بیان کرد: در حال حاضر 327 هزار متر مکعب مخزن در مدار است، اما هم‌چنان در حدود 160 هزار مترمکعب کمبود مخزن وجود دارد.

نظرپور با اعلام اینکه در حال حاضر در حدود 73 درصد از منابع آب آشامیدنی شیراز از منابع زیر زمینی و 27 درصد از سد درودزن تامین می‌شود، گفت: تلاش داریم با تغییر در انتقال آب آشامیدنی شیراز درصدها را تغییر دهیم و بیشترین منابع آبی را از سد درودزن تامین کنیم تا کیفیت آب آشامیدنی در شیراز مطلوب‌تر شود.

وی مخازن 15 هزار متر مکعبی چمران و 10 هزار متر مکعبی سعدی را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مخازن آب آشامیدنی شیراز اعلام کرد و افزود: مخزن 3 هزار متر مکعبی زیباشهر نیز به‌زودی در مدار آب آشامیدنی شیراز قرار می‌گیرد.

مدیرعامل آبفای شیراز با اشاره به باقیمانده مراحل لوله‌کشی فاضلاب شیراز خاطرنشان کرد: یک هزار و 200 کیلومتر لوله‌کشی فاضلاب در شیراز ناتمام مانده که به‌زودی با تامین اعتبار مقدار باقیمانده انجام می‌شود.

نظرپور با اشاره به اینکه امسال 65 کیلومتر از طرح فاضلاب شیراز اجرایی شده است، افزود: بدهی این شرکت به پیمانکاران 600  میلیارد ریال است که با تامین اعتبار این بدهی به‌زودی پرداخت می‌شود.

نظرات بینندگان