کد خبر: ۷۴۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
از سوی کشاورزان منطقه دژکرد صورت گرفت

درخواست برخورد با «دزدان آب» با تجمع مقابل فرمانداری اقلید + تصاویر

حدود 20 پمپ آب غیرمجاز در این منطقه وجود دارد که مردم خواستار جمع‌آوری آن ها شدند.
به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از  کلیدفارس، حدود 100 باغدار و کشاورز منطقه دژکرد اقلید مقابل درب فرمانداری و سپس دادگستری این شهرستان تجمع کردند.

این باغداران خواستار برخورد با صاحبان چاه های غیرمجاز و عاملان برداشت غیرمجاز آب این منطقه شدند. آن ها اعلام کردند، به دلیل برداشت های غیرمجاز متخلفان باغات آن ها در حال خشک شدن است.

یکی از تجمع کنندگان در گفت‌ و گو با کلید فارس گفت: رودخانه‌ای در دژکرد وجود دارد که با جدول انشعاب آب حدود یک‌هزار هکتار از اراضی باغی و زراعی این منطقه را تأمین می‌کند.

وی به برداشت غیرمجاز آب از این رودخانه توسط اهالی روستای چرکس که در سال‌های گذشته اقدام به تبدیل زمین‌های دیمی خود به باغ کردند اشاره کرد و افزود: با وجود مخالفت مردم روستاهای شرفی، باصری هادی، باصری آقاجان و جدول نو، استفاده غیرمجاز از آب این رودخانه ادامه یافت و در حال حاضر به دلیل خشک‌سالی و استفاده پمپ‌های قوی، باغداران این مناطق با مشکل جدی مواجه شدند به‌ طوری‌ که 80 درصد از باغات این منطقه در معرض نابودی و خشکی قرار دارد.

این باغدار ادامه داد: هر سه تا پنج روز یک‌ بار باغ‌های روستای «چرکس» آبیاری می‌شود، در حالی‌ که باغ چهار روستای دیگر ماهی یک‌ بار آب در اختیار دارند!

این باغداران و کشاورزان پس از تجمع در مقابل فرمانداری و قول مساعد معاون فرماندار برای رسیدگی به این موضوع، مقابل درب دادگستری تجمع کردند که پس از جلسه دادستان اقلید با نماینده آنان و رئیس و نماینده حقوقی اداره آبیاری این شهرستان تصمیم به پیگیری موضوع از راه قانونی شد.

نماینده باغداران پس این جلسه به خبرنگار ما گفت: حدود 20 پمپ آب غیرمجاز در این منطقه وجود دارد که چند حکم برای جمع‌آوری برخی از این پمپ‌ها صادرشده و مردم خواستار جمع‌آوری تمام پمپ‌های غیرمجاز در این منطقه هستند.

وی از همکاری فرمانداری، نیروی انتظامی و همراهی دادگستری در ارائه راهکار و راهنمایی مناسب به کشاورزان و باغداران قدردانی کرد و افزود: با توجه به اینکه متولی اصلی جمع‌آوری پمپ‌های غیرمجاز، سازمان آب استان و اداره آب شهرستان است،لذا باید تجهیزات لازم برای این کار را فراهم شود که قرار شد تا اداره آب اقلید برای تبادل‌نظر و درخواست مساعدت به سازمان آب استان فارس مراجعه کند.
نظرات بینندگان