کد خبر: ۷۷۲۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۱۲ مهر ۱۳۹۴

مشروح نخستین جلسه دادگاه زنجانی/دومین جلسه امروز برگزار می‌شود

نخستین جلسه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی صبح دیروز آغاز و دومین جلسه آن امروز برگزار می شود.
مشروح نخستین جلسه دادگاه زنجانی/دومین جلسه امروز برگزار می‌شود
شیرازه: به گزارش مهر؛ صبح روز شنبه ۱۱ مهرماه پس از گذشت ۶۳۰ روز نوبت رسیدگی به پرونده بابک زنجانی یا همان متهم پرونده نفتی رسید. محل برگزاری دادگاه شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب در خیابان معلم تهران به قضاوت قاضی صلواتی بود. ساعت ۸ صبح ۹ خودروهای ی پلیس اعم از نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی متهم پرونده (بابک زنجانی) و دو متهم دیگر را از زندان اوین به دادگاه هدایت کردند و خبرنگاران با توجه به علنی بودن دادگاه منتظر ورود بودند که به دلیل فضای کم دادگاه تنها تعداد محدودی خبرنگار توانستند دادگاه را بر اساس موازین قانونی پوشش دهند و بقیه خبرنگاران تا پایان دادگاه منتظر ماندند.

ساعت ۹:۱۰ دقیقه بامداد با حضور متهمان و رئیس دادگاه و نماینده دادستان با قرائت قرآن کریم رسما نخستین دادگاه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی و دو متهم دیگر این پرونده آغاز شد.

جزئیات کیفر خواست

پس از اظهارات قاضی دادگاه نجفی نماینده دادستان برای قرائت متن کیفرخواست در جایگاه قرار گرفت تا ۲۳۷ صفحه کیفرخواست برای متهمان را قرائت کند. پیش از اعلام کیفرخواست اعلام شد که قرار بازداشت متهمان ۲۷دیماه ۹۲ در شعبه ۶ دادسرای کارکنان دولت برای بابک زنجانی، «ح ف» و «م ش» انجام شده و پرونده در اوایل سال ۹۳ توسط شورای عالی مبارزه با پولشویی مفتوح و با شکایت وزارت نفت در تاریخ ۲۸ آبان ۹۳ کار پرونده با سرعت بیشتری انجام شده است.

نماینده دادستان در دادگاه قرار مجرمیت بابک زنجانی متولد ۱۳۵۲ صادره از تهران را به شرح ذیل اعلام کرد:

۱ـ افساد فی الارض و اخلال در نظام اقتصادی کشور

۲ـ کلاهبرداری گسترده از شرکت ملی نفت ایران

۳ـ کلاهبرداری از بانک اف آی آی بی و جعل حواله بانکی به نام «ی»

۴ـ جعل حواله بانکی از بانک عرب ترک به بانک کنت به حساب آقای «ی»

۵ـ جعل حواله ارزی از بانک اف آی آی بی به بانک مسکن

۶ـ جعل چندین مورد حواله ارزی از بانک کنت به موسسه مالی توسعه

۷ـ جعل دستور انتقال بین بانکی از بانک اف آی آی بی به بانک اسلام

۸ـ جعل حواله نزد بانک مرکزی، جعل اسناد بانک و جعل مهر

۹ـ پولشویی به مبلغ ۱۹۶۷میلیون یورو و نشر اکاذیب

کیفر خواست "ح-ف" و "م - ش"

در کیفر خواست آقای «م ش» متولد ۱۳۴۶ مقیم انگلیس ،فساد فی الارض و اخلال در نظام اقتصادی کشور، مشارکت عالمانه و عامدانه در جعل، کلاهبرداری و پولشویی، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت ملی نفت ایران به مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار یورو، مشارکت در پولشویی به مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار یورو، مشارکت در کلاهبرداری از یک شرکت به مبلغ ۷ میلیون یورو آمده است.

همچنین در کیفر خواست آقای «ح ف» مقیم تهران ،فساد فی الارض و مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور و ضربه زدن به نظام اقتصادی، جعل، کلاهبرداری و پولشویی، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت HK به مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار یورو و مشارکت در کلاهبرداری از سازمان تامین اجتماعی به مبلغ ۴۴۴ میلیارد ین ژاپن، آمده است.

http://media.mehrnews.com/d/2015/10/03/4/1855529.jpg

بابک زنجانی ۱۱ شرکت نفتی و فعالیت پولی و بانکی در ترکیه و ۳ کشور دیگرداشته است

به گزارش خبرنگار مهر در ادامه دادگاه بررسی پرونده بابک زنجانی و متهمان دیگر پرونده ،نجفی نماینده دادستان در مورد شرکت های تحت مدیریت بابک زنجانی و نحوه بروز تخلفات و اعضای هیات مدیره توضیح داد.

در این توضیحات عنوان شد که بابک زنجانی ۱۱ شرکت نفتی ثبت کرده و در کشورهای عراق، ترکیه، تاجیکستان و مالزی هم به فعالیت های پولی و بانکی پرداخته است که یکی از مهمترین شرکت های نفتی شرکتی در عراق بوده که بابک زنجانی ۴۹ درصد سهام را از آن خود داشته است.

زنی با حقوق ۴ هزار یورویی در پرونده متهم نفتی

نماینده دادستان گفت: خرید و فروش طلا، جرثقیل و معاملات بانکی بخشی از فعالیت های شرکت های بابک زنجانی بوده که برخی از افراد در هیات مدیره این شرکت ها حضور فعال داشته اند که یکی از آنها زنی به نام م. م است که حقوق آن ماهیانه ۴ هزار یورو بوده است.

نماینده دادستان در ادامه نخستین جلسه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی با اشاره به تخلفات گسترده متهم به موارد ذیل اشاره کرد:

آقای «ی»

در این پرونده عنوان شده است که بابک زنجانی از طریق بانک عرب ترک پولی را به بانک کنت واریز می کرده که به حساب شخصی خارجی به نام «ی» واریز شده است.

بسته بندی ۸ هزار کارت اعتباری ارزی که بی اعتبار بوده است

متهم ۸ هزار کارت اعتباری ارزی بسته‌بندی کرده بود و می گفتند که این کارت ها اعتبار دارد، در حالی که اعتبار نداشت و در اظهارات خود گفته است در منطقه دوبی با یکی از شیوخ عرب آشنا شده و مبلغ ۱۵ میلیارد یورو دریافت می کند که این مبلغ نزد شرکتی  سپرده‌گذاری شده بود.

ارتباط بابک زنجانی با خواهرش از زندان اوین

بابک زنجانی با ارتباط با یکی از کارمندان زندان اوین با خواهر خود ارتباط برقرار کرده و از او خواسته اقداماتی را در اطلاعات شرکت  لحاظ کند و این اقدامات همان تغییرات در حواله های بانکی است. پس از دستگیری خواهر بابک زنجانی، وی اعتراف کرد که بابک به او گفته بود جدول مورد نظر را در یک سایت بارگذاری کند. بعد هم بابک زنجانی به خواهرش گفته خانم چ تحت نظر است و دیگر با آن ارتباط نگیرید.

خرید و فروش ۶۰ درصد سهام شرکت ها توسط بانک ملت

آقای زنجانی شرکت کنت را با ۱۰ میلیون یورو و شرکت دیگر را با ۴ میلیون یورو سرمایه‌گذاری و ایجاد کرد و برای اینکه بتواند از یک بانک ایرانی هم بهره ببرد، ۶۰ درصد سهام این شرکت را طی قراردادی با مدیرعامل وقت بانک ملت به مبلغ ۹۰ میلیون یورو واگذار کرد و بانک ملت بعد از یکسال دوباره همان سهام را به مبلغ ۱۶۰ میلیون یورو به بانک زنجانی فروخت و بابت این نقل و انتقالات و قراردادها آقای (ح. ف) ۵ میلیون یورو گرفته است.

بازجویی از ۲۰۰ مطلع در پرونده بابک زنجانی

شعبه بازپرسی کارکنان دولت بیش از ۴۰ نوبت فرد را مورد بازرسی قرار داد و ۲۰۰ فرد مطلع پیرامون شرکت‌های متهم به این شعبه بعنوان مطلع یا متهم فراخوانده شدند.

زنجانی در تحریم ها از نرم افزار استفاده کرد

در زمان تحریم تمامی بانک‌ها به جز چند بانک در لیست تحریم قرار گرفتند. همچنین ارتباط سوئیفتی بانک‌های ایرانی با سایر بانک ها قطع بود به همین دلیل بابک زنجانی درصدد برآمد که سیستم نرم افزاری طراحی کند.

تبدیل شرکت لوازم آرایشی به بانک

متهم ردیف اول با مساعدت سایر همکاران خود به خریداری بانک‌هایی در تاجیکستان، مالزی و امارات اقدام کرده بود که در قالب آن‌ها به دنبال جابجایی ارز بوده است. بانک کنت در «۲۶ . ۸ .۲۰۰۹» تاسیس شد و در ابتدا متعلق به شرکت لوازم آرایشی و بهداشتی متهم ردیف اول بوده است. این بانک مجوز فعالیت بانکداری در تاجیکستان دریافت می‌کند. «ح. ف. ه» متهم ردیف سوم به عنوان فرد مسئول به این بانک معرفی شده بود. همچنین دو کارمند از یکی از بانک‌های ایران نیز در این بانک استخدام می‌شوند.

بابک زنجانی می گوید ۱۵ میلیارد یورو خارج از کشور دارد/ این گفته کذب است

بابک زنجانی در طول بازپرسی گفته است که منبع ۱۵ میلیارد یورویی در خارج از کشور دارد. یکی از ابهامات مرتبط با این رابطه این است که متهم چگونه به شرکت الف معرفی شده است و ارائه خدمات از طریق این شرکت به چه طریق بوده است و زنجانی چه وثیقه هایی  را نزد این شرکت گذشته بود. طبق گفته‌های متهم، معامله‌ای بین زنجانی و شرکت «الف» صورت گرفته و ابهامی که در این رابطه وجود دارد این است که مستندات این معامله نزد چه کسی است و مدیران شرکت مذکور چه کسانی هستند؟ با این حال اما نتایج تحقیقات نشان می دهد که گفته‌های او کذب است. پذیرش هر ادعا در مراجع قضایی باید با سند باشد، بنابراین گفته زنجانی مبنی بر اینکه منبع ارزی به مبلغ ۱۵ هزار یورو در خارج ازکشور دارد نیاز به اسناد داشت. به همین دلیل مراجع قضایی نسبت به ادعای او در خارج و داخل کشور مطالبه سند داشتند.

در نخستین جلسه دادگاه ۶۵ صفحه از کیفرخواست ۲۳۷ صفحه‌ای بابک زنجانی قرائت شد و جلسه دوم محاکمه متهم نفتی امروز ساعت ۸:۳۰ صبح برگزار می‌شود.

نظرات بینندگان