کد خبر: ۸۰۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۱۲ آذر ۱۳۹۴

مراسم روز جهانی معلولان در پاسارگاد برگزار شد+تصاویر

مراسم روز جهانی معلولان با حضور جمعی از مسولان و خانواده های معلولان در محل سالن اجلاس کانون شهید فهمیده شهرستان پاسارگاد برگزار شد.

به گزارش شیرازه به نقل از طنین پاسارگاد، روز جهانی معلولین از سال ۱۹۹۲ که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام شد، هر ساله در ۱۲ آذر یا ۳ دسامبر برگزار می‌شود.

هدف از تعیین این روز ارتقاء رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیتهای مختلف و افزایش آگاهیهایی بوده است که باید از مساله پیوستن افراد معلول در تمامی جنبه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زندگی منتج شود، این وضع به همین منوال طی شد تا در سال ۱۹۹۹ شعاری با مضمون (امکان دسترسی برای همه در هزاره جدید) برگزیده شد و سرلوحه امور قرار گرفت.

بیش از پانصد میلیون نفر به دلیل نقص در سیستم روحی و مغزی جسمی و حسی از معلولیت رنج می‌برند. اینان هر کجا که باشند و در هر نقطه‌ای از دنیا که به سر برند به دلیل موانع ظاهری و یا اجتماعی با محدودیتهایی در زندگی خود مواجه می‌شوند.

در طی بیست سال اخیر کوششهای چشمگیری در شناساندن و معرفی اشخاص معلول به جامعه انسانی صورت پذیرفته است. یکی ازمواردی که می‌توان از آن به عنوان نقطه عطفی در این زمینه نام برد اعلام سال ۱۹۸۱ میلادی به عنوان سال جهانی معلولین است که توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت پذیرفت. در سال بعد (۱۹۸۱) فاصله سالهای ۱۹۹۲ – ۱۹۸۳ میلادی دهه جهانی معلولین نام گرفت تا کیفیت و شرکت فعالانه و همه‌جانبه افراد معلول را در زندگی اجتماعی و گسترش و پیشرفت آنها ارتقاء بخشد.

اما مراسم روز جهانی معلولان با حضور جمعی از مسولان و خانواده های معلولان در محل سالن اجلاس کانون شهید فهمیده شهرستان پاسارگاد برگزار شد.

اکبر اسماعیلی فر رئیس اداره بهزیستی پاسارگاد در این مراسم با بیان اینکه بچه های معلول به علت ناتوانی های خود گاها باعث ایجاد تنش در خانواده ها و ایجاد بار مالی سنگین برای خانواده می شوند افزود:دغدغه ما این است که تا جایی که امکان پذیر باشد این بچه ها از آموزش بهره ببرند و از چرخه آموزش خارج نشوند.

وی ادامه داد: هدف ما شناساندن بچه های معلول و به ویژه کم توان ذهنی به جامعه است چون همواره افراد جامعه به این بچه ها به دیده رعب و وحشت می نگرند.

رئیس اداره بهزیستی پاسارگاد تاکید کرد: جامعه باید بداند که بچه های معلول نیاز به ترحم ندارند بلکه نیازمند به کمک هستند و اینکه جامعه قبول کند آن ها نیز توانایی آموزش را دارند.

محسن شریفی معاونت فرمانداری پاسارگاد نیز در این جلسه با بیان اینکه در مدارس استثنایی تاکید ویژه ای بر آموزش مهارت های اجتماعی به دانش آموزان وجود دارد، گفت: اگر این کودکان حمایت شوند می توانند به مرحله ای برسند که در زندگی گلیم خود را از آب بیرون بکشند اما اگر رها شوند مشکلات زیادی را نه تنها برای خود و خانواده شان، بلکه برای جامعه ایجاد می کنند.

شریفی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از خانواده های این کودکان از لحاظ اقتصادی و فرهنگی دچار ضعف هستند، اظهار داشت: انتظار ما این است که بقیه بدانند بچه های معلول تنها شامل نابینایان و ناشنوایان نیستند بلکه کودکان کم توان ذهنی نیز در این قشر قرار دارند و باید به آن ها نگاه ویژه ای انجام شود.

وی تاکید کرد: معضلات و مشکلات کودکان کم توان ذهنی چه از نظر جسمی و چه از لحاظ روانی، رفتاری و اخلاقی بسیار است و آنها نیازمند نگاه ویژه تری هستند.

طنین پاسارگاد،در پایان این مراسم از معلولان موفق در رشته های مختلف که تحت پوشش اداره بهزیستی پاسارگاد هستند،تجلیل بعمل آمد.

 

نظرات بینندگان