کد خبر: ۸۸۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۵
محتوای امروز، جمع‌بندی حاصل فکر بشر، هضم کردن آن، ساختار بخشیدن به آن، تحلیل آن، و تدوین آن به شکلی ساده، کاربردی و قابل درک است. خواه در قالب یک متن، خواه یک فیلم، خواه یک فایل صوتی، خواه یک نرم‌افزار، خواه یک نقشه ذهنی و درخت تصویری از طبقه‌بندی یک حوزه.

شیرازه، در گذشته ای نه چندان دور برای داشتن تلفن باید زمان زیادی در صف انتظار می ماندیم و معمولا در هر محله تعداد کمی از خانواده ها بودند که از مزیت داشتن تلفن برخوردار بودند.

خط و گوشی تلفنی که بعد از کلی انتظار تحویل می شد فقط قابلیت انتقال صوت را داشت.امروزه با توسعه شبکه های تلفن همراه علاوه بر انتقال صوت بستر انتقال ویدئو ،تصویر ،متن و....مهیا شده است.

اکنون اکثر افراد گوشی هوشمند دارند و حداقل عضو یکی از شبکه های اجتماعی تلفن همراه هستند.پیشرفت فناوری علاوه بر سهل الوصول کردن ارتباطات باعث ظهور صنایع جدیدی شده است که در اینجا به صورت ویژه به صنعت تولید محتوا و اهمیت تولید محتوای فاخر و ارزشمند با توجه به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت فضای مجازی می پردازیم.

آسیبها وتهدیدهای ناشی از تولید محتوا های سطحی و بی ارزش و سست شدن بنیان خانواده ها به عنوان یکی از شاخصه های مهم جامعه ایرانی،و در معرض خطر بودن نسل نوجوان کشور عزیزمان موضوعی نیست که به سادگی بتوانیم از کنار آن بگذریم.

این روزها خیلی از مردم، وقتی لغت محتوا را می‌شنوند بلافاصله به محتوای دیجیتال فکر می‌کنند.اگر چه محتوای دیجیتال یکی از به روزترین و رو به رشد ترین شکل‌های محتوا در دنیای امروز محسوب می شود، اما تنها یکی از انواع محتواست.

اگر شما یک نویسنده هستید و کتاب منتشر می‌کنید، باز هم تولیدکننده محتوا هستید.اگر شب هنگام، اوقات فراغت خود را با ارسال پیام و پیامک از طریق نرم افزارهای مختلف مانند سلام و تلگرام و … می‌گذرانید، تولیدکننده محتوا هستید.اگر معلمی هستید که در کلاس درس می‌دهید تولیدکننده محتوا هستید.اگر داستان‌های اخلاقی و مذهبی برای مردم تعریف می‌کنید و تلاش می‌کنید آنها را به زندگی بهتر هدایت کنید، تولیدکننده محتوا هستید.اگر فیلم می سازید تولیدکننده محتوا هستید.

نگاهی به اهمیت تولید محتوا و محتوا آفرینی در شبکه های اجتماعی

همانگونه که فعالان تولید محتوای سنتی می کوشند تا با استفاده از روش های نوین و جاذب، محتوای خود را به جامعه ارائه دهند و قطعا در این زمینه با چالش های مختلفی مواجه می شوند که اگر به صورت ویژه چاپ کتاب را در نظر بگیریم مشکلات نشر و فروش کتاب و هزینه های بالا و... از این نمونه است.

اما شبکه های اجتماعی تلفن همراه با حذف تعداد زیادی از این مشکلات به راحتی این بستر را در اختیار همه قرار داده تا نسبت به تولید محتوا اقدام نمایند.امروز سرعت قطار خلق تکنولوژی‌های جدیدکند شده و دنیا در جستجوی کسانی است که برای «تکنولوژی‌های خلق شده»، محتوا تولید کنند. کسی که تلویزیون را می‌سازد،‌ بستر یا ظرف ساخته و کسی که برای تلویزیون فیلم می‌سازد، محتوا یا مظروف را تولید کرده است.

کسی که فیس بوک را تولید کرده، ظرف ساخته و کسی که در آن یک صفحه‌ تعریف و ایجاد می‌کند، برای آن ظرف یک مظروف (محتوا) تولید کرده است.کسی که سازه‌ی بیلبورد را در کنار بزرگترین میدان شهر نصب می‌کند، ظرف ساخته و کسی که برای آن بیلبورد، یک تصویر دوبعدی یا یک حجم سه بعدی تبلیغاتی را طراحی و تولید می‌کند، محتوا ساخته است.کتابی که منتشر می‌شود، نمونه‌ای از محتوا است.فیلمی که ساخته می‌شود، نمونه‌ای از محتوا است.پیامک تبلیغاتی که برای شما ارسال می‌شود، نمونه‌ای از محتوا است.عکسی که در اینستاگرام منتشر می‌کنیم، نمونه‌ای از محتوا است.

نگاهی به اهمیت تولید محتوا و محتوا آفرینی در شبکه های اجتماعی

محتوای امروز، جمع‌بندی حاصل فکر بشر، هضم کردن آن، ساختار بخشیدن به آن، تحلیل آن، و تدوین آن به شکلی ساده، کاربردی و قابل درک است. خواه در قالب یک متن، خواه یک فیلم، خواه یک فایل صوتی، خواه یک نرم‌افزار، خواه یک نقشه ذهنی و درخت تصویری از طبقه‌بندی یک حوزه.باید بپذیریم که صادرات کالا و خدمات، نسل قبلی صادرات بوده و آینده، از آن "صادرکنندگان محتوا” خواهد بود و با رشد صنعت تولید محتوا،کارآفرینی، تبدیل به واژه‌ی منسوخ شده و «محتوا آفرینی»، مدل جدید ایجاد ارزش می شود.

در کشور ما با وجود فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی و جود منابع مکتوب فراوان و آمیختن آن با خلاقیت های هنری و گرافیکی در بستر شبکه های اجتماعی زمینه مناسبی جهت تولد محتوا آفرینان پدیدار شده تا با تامین محتوا های فاخر و ارزشمند روح تشنه جویندگان اثزات فاخر و ارزشمند را نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان را سیراب نماییم.

دریـچـــــــــــــــــــــه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: