
سامان صفاری:
«ناریا»، کلیشههای رایج را کنار زده است
بازیگر سینما و تلویزیون، سامان صفاری، با سریال «ناریا» پس از سالها دوری به تلویزیون بازگشته و معتقد است این سریال با فیلمنامهای مدرن و متفاوت، کلیشههای رایج را کنار زده است.
به گزارش گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «شیرازه»، به نقل از میزان، سامان صفاری، بازیگر سینما و تلویزیون، درباره نقش جدیدش در سریال «ناریا» توضیحاتی ارائه کرد و گفت: همیشه به دنبال نقشهای متفاوت و کاراکترهای جدید هستم، اصولاً دنبال تجربه جدیدم، با یک کاراکتر جدید که نسبت به کاراکتر قبلی که بازی کردهام، متفاوت باشد. به همین دلی اصلاً دنبال نقشهای تکراری نیستم. چند سالی بود که سریال بازی نمیکردم و ترجیحم این بود که بازی در سینما را بیشتر تجربه کنم.
وی درباره دلایل فاصله گرفتن از تلویزیون و تمرکز روی سینما افزود: خدا را شکر، وقتی تمرکزم روی بازی در رسانه سینما بود، فیلمهایی بازی کردم که کلی جایزه بردند و اتفاقات خوبی برایم رخ داد. بازی در رسانه سینما تجربه دلنشین و جذابی بود و احساس میکردم در فیلمهای سینمایی آزادی عمل بیشتری دارم.
این بازیگر درباره بازگشتش به تلویزیون و بازی در سریال «ناریا» توضیح داد: هادی افشار با من تماس گرفت و پیشنهاد بازی در سریال ناریا را به من داد. فیلمنامه برایم ارسال شد تا بخوانم و در اولین فرصت به دفترشان بروم. وقتی شروع به خواندن فیلمنامه کردم، آنقدر جذب شدم که تا صبح فردای آن روز، ۱۵ قسمت از این سریال را بیوقفه خواندم! واقعاً در تعجب بودم که مگر میشود یک فیلمنامه آنقدر پیچیده، رمزآلود، مدرن و حتی نزدیک به فضای سریالهای روز دنیا باشد.
صفاری با اشاره به سرعت تصمیمگیریاش در مورد سریال «ناریا» گفت: وقتی با جواد افشار صحبت کردم، خیلی سریع تصمیم گرفتم و نقش را قبول کردم. از روز اول، خلق شخصیت برایم شروع شد و این تجربه، برایم بسیار هیجانانگیز بود.
وی ادامه داد: بازی در نقش سامان صمدی در «ناریا» آرزوی هر بازیگری است، جا دارد از جواد افشار «کارگردان» و محمد مصریپور «تهیهکننده» سریال «ناریا» تشکر کنم. البته در وهله اول از خدا ممنونم که این شانس و قرعه به نام من افتاد تا در چنین نقشی ایفای نقش کرده و آن را تجربه کنم.
«سامان صمدی»؛ پیچیدهترین نقش زندگی حرفهای صفاری
این بازیگر با توصیف ویژگیهای منحصربهفرد کاراکتر سامان صمدی، تأکید کرد: میتوانم بگویم کاراکتر سامان صمدی یکی از پیچیدهترین کاراکترهایی است که تا به حال بازی کردهام؛ هم در لحن و گفتار، هم در رویارویی با دیگر شخصیتها. وقتی فیلمنامه یک سریال اینقدر مفصل و پر از جزئیات باشد، پر از کنش و واکنشهای حسابشده در فضای داستان، آن وقت است که بازیگر به آرزویش میرسد. این دقیقاً همان شاهنقشی است که هر بازیگری آرزویش را دارد و من خدا را شاکرم که این فرصت به من داده شد.
صفاری در مورد کیفیت آثار تلویزیونی نیز توضیح داد: من سه سال و نیم بود که اصلاً در تلویزیون کار نمیکردم. دلیلش هم واضح بود؛ فیلمنامهها به شدت ضعیف شده بودند. بعضی از این فیلمنامهها انگار مال ۱۵ سال پیش بود، یا حتی تاریخ انقضایشان گذشته بود!
وی با اشاره به تفاوت نگاهش با برخی تصمیمگیران تلویزیون ادامه داد: متأسفانه کیفیت برایشان مهم نبود. بیشتر به تلویزیون به شکل کمّی نگاه میکردند. من هم ترجیح دادم در این فضا نباشم و بیشتر روی سینما تمرکز کنم.
بازیگر سینما و تلویزیون ابراز کرد: البته وقتی فیلمنامه «ناریا» به دستم رسید، فهمیدم این همان چیزی است که منتظرش بودم! یک سریال بهروز، پر از پیچیدگیهای دراماتیک… و نتیجه را هم میبینید؛ اکنون مرز ۷ - ۸ میلیون بیننده را رد کرده است!
«ناریا»؛ پایاندهنده سلطه سریالهای کلیشهای
صفاری در مورد تنوع ژانر در سریالها عنوان کرد: موفقیت سریال «ناریا» ثابت کرد مخاطب ایرانی از تولیدات کلیشهای خسته شده و به دنبال محتوای جسورانه و متفاوت است.
وی افزود: ما با ترکیب ژانر هیجانی و دیالوگهای طبیعی و خیابانی، سعی کردیم اثری متفاوت خلق کنیم.
این بازیگر در خصوص تجربهاش در ژانر جدید سریال «ناریا» تشریح کرد: من کاملاً با کاراکترم یکی شدم. بعضی روزها عصبی بودم، بعضی شبها سردرد داشتم، گاهی عاشق میشدم. واقعاً روزهای سختی را پشت سر گذاشتم. این نقش یکی از سختترین و طاقتفرساترین تجربههای حرفهای من بود.
صفاری تأکید کرد: جا دارد از امیریل ارجمند تشکر کنم که همیشه مرا درک میکرد. او یکی از متفاوتترین بازیگران نقش پلیس است که مردم این روزها شاهد بازی او هستند. پوشش و رفتار پلیس در این سریال بسیار نزدیک به واقعیتهای جامعه است.
وی ادامه داد: برای این نقش نیازی به بدل نداشتم. تمام حرکات کیکبوکس را خودم انجام دادم و کاملاً بر تمام تکنیکها مسلط شدم. سختترین روزها مربوط به روزهای قبل از عید نوروز بود که زمان بسیار محدودی داشتیم و باید تمام سکانسهای اکشن را در چند روز فیلمبرداری میکردیم.
این بازیگر ابراز کرد: از نظر فیزیکی و روحی کاملاً به هم ریخته بودم. بعد از فیلمبرداری آن صحنهها، تمام تعطیلات عید نوروز را در بستر بودم. اما حالا که میبینم کار اینقدر دیده شده و مورد استقبال قرار گرفته، میدانم که تمام این سختیها ارزش را داشته است.
صفاری یادآور شد: تمام تلاشم این بود که کاملاً در نقش غرق شوم، در حرکات ورزشی، گفتار، راه رفتن و حتی پوشش. میتوانم بگویم این یکی از چالشبرانگیزترین نقشهای زندگی حرفهای من بوده است.
وی در پاسخ به این پرسش که حضور در فضای سینما را بیشتر دوست دارد یا سریالهای تلویزیونی را اظهار کرد: من آدم محافظهکاری نیستم. ممکن است بعضی دوستان از برخی حرفهایم ناراحت شوند، اما برایم مهم نیست. سینما برای من جایگاه ویژهای در زندگی دارد. هرچند به سایر رسانهها هم احترام میگذارم.
این بازیگر با اشاره به سوابق خود در تلویزیون گفت: البته تاکنون در چهار سریال بازی کردهام که همگی از پربینندهترین تولیدات تلویزیونی ایران بودهاند. از مشاوران و دوستانی که در این مسیر راهنماییام کردهاند بسیار سپاسگزارم.
صفاری به برخی از آثار شاخص سینمایی خود اشاره کرد و افزود: من تا به امروز در انتخاب آثار سینمایی هم حساسیت داشتم و در کارهای فاخری همچون «شیار ۱۴۳»، «شهربانو»، «سامورایی در برلین»، «قطع فوری» و «گوزنهای اتوبان» حضور پیدا کردهام.
وی بیان کرد: فیلم سینمایی «سامورایی در برلین» در ژانر طنز یکی از تجربیات متفاوت من بود. جالب اینکه پس از اکران، بسیاری از سکانسهای ما کپی شد که این مسأله برای ما مایه افتخار است. باید از آقای مهدی نادری تشکر کنم که امکان ورود به این ژانر جدید را برای من فراهم کرد.
این بازیگر با اشاره به آخرین وضعیت سینما و سریال ایران تصریح کرد: جشنواره فیلم کوتاه تهران را دنبال میکنم. کارگردانهای جوانی آنجا هستند که واقعاً زنگ خطر را برای دیگران به صدا درآوردهاند. این استعدادهای درخشان حرفهای زیادی برای گفتن دارند و به زودی در حوزه سریالسازی هم تأثیرگذار خواهند بود.
صفاری ادامه داد: به عنوان مثال سریال «بازنده» را ببینید. سالها پیش فیلم کوتاهی از کارگردانش دیده بودم و حتی آن زمان مطمئن بودم که اتفاق بزرگی در راه است. امروز شاهد هستیم که چنین استعدادهایی در حال تغییر چهره تلویزیون و سینمای ما هستند.
استانداردهای جدید سریالسازی به سبک پلتفرمهای دیجیتال
وی افزود: وقتی در یک روز مجبور باشیم ۱۵ سکانس بگیریم، کیفیت قربانی کمیت میشود. راز موفقیت آثاری مثل «ناریا» این بود که مانند پلتفرمهای دیجیتال، روزانه فقط ۵ - ۶ دقیقه باکیفیت تحویل میدادیم، نه ۱۲-۱۴ دقیقه بیکیفیت.
این بازیگر ابراز کرد: موفقیت زمانی حاصل میشود که نگاهمان کاملاً حرفهای باشد. دوران طلایی زمانی بازمیگردد که برای هر عنصر کار از فیلمنامه تا تولید، استانداردهای حرفهای داشته باشیم.
صفاری در پایان با تشکر از تمام همکارانش در سریال «ناریا» اظهار کرد: انرژی و حمایت مخاطبان با پیامهای زیبایشان نیروی محرکه ما است. طی این مسیر بدون همراهی مردم و همکارانم ممکن نبود.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!