
پژهشگر تاریخ مطرح کرد:
تخت جمشید: نماد عدالت اجتماعی و حقوق کارگران
پژوهشگر تاریخ بیان کرد: در حالی که اهرام ثلاثه و کولوسئوم نماد کار اجباری و خشونت بردگان هستند، تخت جمشید با مشارکت داوطلبانه و پرداخت حقوق کامل به کارگران ساخته شده و تجلیگاه جشنهای باستانی نوروز و مهرگان بوده است.
استاد محمود میرزایی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «شیرازه»، به یکی از افتخارات تاریخ استان فارس به حکومت عادلانه پادشاهان هخامنشی و رعایت حقوق کارگران در ساخت تخت جمشید و مقایسه آن با سایر بناهای تاریخی از جمله اهرام ثلاثه مصر و «کولوسئوم» روم که در ساخت آنها بردههای زیادی کشته شدن پرداخت.
وی در آغاز سخنان خود به ارتباط عمیق بین شخصیت تاریخی ذوالقرنین و کوروش کبیر پرداخت و او را نخستین حلقه از زنجیره پادشاهانی دانست که تحت نظارت ذوالقرنین، حکومت عادلانهای را بنیان نهادند.
استاد تاریخ با اشاره به جایگاه ویژه تخت جمشید در این سلسله، ساخت این بنای عظیم را به دوران داریوش اول نسبت داد و تأکید کرد: خلاف تصورات نادرست، تخت جمشید هرگز بر دوش بردگان ساخته نشده است.
میرزایی با استناد به کتیبهها و یافتههای باستانشناسی، از سازوکار پیشرفتهای در ساخت تخت جمشید پرده برداشت که نشاندهنده احترام به نیروی کار و رعایت کامل حقوق آنان بوده است.
رعایت حقوق کارگران تخت جمشید
وی به وجود حقوق و دستمزد برای کارگران، مرخصیهای با حقوق برای زنان و حتی تأسیس مهدکودک برای نگهداری از فرزندان کارگران اشاره کرد.
استاد تاریخ بیان کرد: این شواهد تاریخی، نقش پررنگ و محوری زنان را در فرایند ساخت تخت جمشید برجسته میکند؛ زنانی که نه تنها به عنوان کارگر، بلکه در نقش رهبران متخصص و مدیران پروژه نیز حضور فعال داشتند. این رویکرد، ظلم و ستم را از فرهنگ کار در دوران هخامنشی دور میسازد و به نوعی الگوی پیشرفتهای از مدیریت منابع انسانی را به نمایش میگذارد.
میرزایی در ادامه سخنان خود، مقایسهای روشنگرانه میان تخت جمشید و دیگر بناهای تاریخی از جمله اهرام ثلاثه مصر و «کولوسئوم» روم داشت.
وی بناهای تاریخی اهرام ثلاثه مصر و «کولوسئوم» روم را نمادی از کار اجباری و خشونت در امپراتوریهای قدیم مصر و روم خواند که بر بستر رنج بردگان بنا شد، در حالی که تخت جمشید، با مشارکت داوطلبانه و با حقوق کامل کارگران، تجلیگاه جشنهای باستانی نوروز و مهرگان بود.
وی افزود: این جشنها که ریشه در مفاهیم صلح، محبت و زندگی انسانی داشتند، نشان میدهند که تخت جمشید نه تنها یک بنای حکومتی، بلکه مرکزی برای تجمع و جشنهای مردمی نیز محسوب میشده است.
پژوهشگر تاریخ اظهار کرد: این تفاوتهای بنیادی، درسهای مهمی برای جوامع امروز در حوزه عدالت و حقوق کارگران ارائه میدهد و نشان میدهد که چگونه یک تمدن باستانی میتوانسته به این مفاهیم پیشرفته پایبند باشد.
استاد میرزایی در پایان سخنان خود، هدف از ساخت کاخهای عظیم هخامنشی را تنها نمایش قدرت مادی ندانست، بلکه بر «حکمرانی بر دلها» و تسلط باطنی حاکمان تأکید کرد.
وی با اشاره به سفرهای متعدد داریوش اول در داخل کشور و حضور فعال او در میان مردم، این رویکرد را گواهی بر حکومتی دانست که به جای انزوا در کاخ، به ارتباط مستقیم با مردم و فهم نیازهای آنان اهمیت میداده است. این نگاه به تخت جمشید، آن را به نمادی از تمدنی تبدیل میکند که همزمان با عظمت مادی، به ارزشهای انسانی و عدالت اجتماعی نیز پایبند بوده است.
انتهای خبر/224224
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!