
حمایت از تولید ملی؛
کالای خارجی، تهدید فرهنگی و اقتصادی
هجوم کالاهای خارجی به بازار مدارس، نه تنها اقتصاد را میآزارد، بلکه هویت ملی و اسلامی فرزندانمان را با نمادهای بیگانه هدف قرار میدهد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «شیرازه»، با ورود به فصل شورانگیز بازگشایی مدارس، ضرورت حمایت از کالای ایرانی و نهادینه کردن فرهنگ تولید ملی در میان دانشآموزان، بیش از پیش خود را نمایان میسازد.
در این میان، آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین نهاد فرهنگی کشور با ظرفیت بینظیر ۱۴ میلیون دانشآموز، نقشی بیبدیل در تحقق اقتصاد مقاومتی و مقابله با تهاجم فرهنگی از طریق ترویج مصرف کالای داخلی دارد.
همانطور که رهبر فرزانه انقلاب بارها بر آن تأکید کردهاند، اقتصاد ملی تابعی از فرهنگ مصرف ماست و ترویج کالای خارجی به معنای ترویج فرهنگ بیگانه و ایجاد اشتغال برای بیگانگان است. این مطالبه، نه تنها یک شعار اقتصادی، بلکه یک راهبرد جامع برای استقلال فرهنگی و توسعه پایدار کشور است.
کلام رهبری، چراغ راه اقتصاد مقاومتی
رهبر معظم انقلاب بارها در بیانات خود با تأکید بر تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی فرمومدهاند: وقتی شما جنس داخلی را مصرف میکنید، این به معنای کمک به کارگر ایرانی است، به معنای کمک به سرمایهدار ایرانی و به معنای کمک به اقتصاد کشور است. این کلام جاودان باید سرلوحه عمل مسئولان و خانوادهها قرار گیرد.
از منظر مقام معظم رهبری، تولید ملی، حمایت از کار و کالای ایرانی نه تنها یک راهکار اقتصادی، بلکه یک جهاد بزرگ است. جهادی که در آن همه اقشار جامعه، از دولت و تولیدکننده گرفته تا مصرفکننده، وظیفه دارند. ایشان بر این باورند که رونق تولید داخلی، عزت ملی، استقلال اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار را به دنبال خواهد داشت.
دولت باید از قاچاق کالا جلوگیری کند و با سیاستگذاریهای صحیح، بستر را برای رقابتپذیری کالای ایرانی فراهم آورد. کارآفرینان و تولیدکنندگان نیز باید کیفیت محصولات خود را ارتقاء بخشند و با نوآوری، سهم خود را در بازار افزایش دهند. در نهایت، مردم نیز با افتخار به خرید کالای ایرانی، این چرخه مقدس را کامل میکنند.
آموزش و پرورش، موتور محرکه فرهنگسازی
درس «دین و زندگی» تنها به مباحث اعتقادی محدود نمیشود؛ ترویج حمایت از تولید ملی، رونق اشتغال و کمک به معیشت هموطنان، خود از مصادیق بارز آموزههای دینی و اخلاقی ماست. مدارس میتوانند این مفاهیم را از طریق فعالیتهای پرورشی، اردوهای بازدید از کارخانههای ایرانی و برگزاری نمایشگاههای کالای ایرانی، به بخشی از هویت دینی و زندگی روزمره دانشآموزان تبدیل کنند.
یک «دانـشنامه» جامع در خصوص کالاهای ایرانی، مزایای تولید ملی، نقش آن در اقتصاد مقاومتی و معرفی تولیدکنندگان موفق، میتواند در اختیار معلمان و دانشآموزان قرار گیرد تا آگاهیبخشی در این زمینه به صورت مستمر صورت پذیرد.
کتابخانه مدارس باید سرشار از کتابها و نشریاتی باشد که به معرفی تاریخ صنعت ایران، موفقیتهای کارآفرینان داخلی و اهمیت خرید کالای ایرانی میپردازد. داستانها و نمایشنامههایی با محوریت حمایت از کارگر ایرانی و تولید ملی، میتواند عمیقاً بر ذهن کودکان و نوجوانان تأثیر بگذارد.
تهیه و توزیع ویژهنامههایی با عنوان «مهر ایرانی» در آستانه بازگشایی مدارس، حاوی اطلاعاتی در مورد کالاهای ایرانی مورد نیاز دانشآموزان، لیست فروشگاههای عرضهکننده، و تخفیفات ویژه برای خانوادهها، میتواند به ترویج این فرهنگ کمک شایانی کند.
تأکید علما و مفاخر بر حمایت از تولید ملی و تبیین ابعاد شرعی و اخلاقی آن، میتواند پشتوانه محکمی برای این حرکت فرهنگی باشد. اشاعه سخنان بزرگان دین و اندیشمندان در این زمینه، در ایجاد باور عمومی نقش مهمی دارد.
رسانههای دیداری و شنیداری، به ویژه صداوسیما، وظیفهای خطیر در این زمینه دارند. تولید برنامههای جذاب، مستند، و حتی انیمیشنهایی با محوریت حمایت از کالای ایرانی، میتواند در تغییر ذائقه عمومی و ترویج این فرهنگ، معجزه کند.
همچنین، فضای مجازی و شبکههای اجتماعی باید به بستری برای معرفی محصولات داخلی و مقابله با تبلیغات گمراهکننده کالاهای خارجی تبدیل شوند.
گنجینه معارف اسلامی ما سرشار از آموزههایی است که بر اهمیت کار، تولید و بینیازی از بیگانگان تأکید دارد. مسئولان فرهنگی و آموزشی باید این آموزهها را به زبانی ساده و قابل فهم برای نسل جوان تبیین کنند.
این یک مطالبه جدی از آموزش و پرورش و سایر نهادهای مرتبط است که در آستانه سال تحصیلی جدید، با برنامهریزی دقیق و عملیاتی، فرهنگ مصرف کالای ایرانی را در جامعه نهادینه کرده و به تربیت نسلی حامی تولید ملی کمک کنند.
انتهای خبر/224224
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!