
در آیه ۹ سوره یس میخوانیم؛
آرزوها و غفلتها دو مانع برای دیدن حقّ
شاید مراد از «مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا» آرزوهای طولانی انسان برای آینده و مراد از «مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا» غفلت از خلافکاریهای گذشته باشد که آن آرزوها و غفلتها دو مانع بزرگ برای دیدن حقّ است.
به گزارش گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «شیرازه»، به تأسی از کلام مقام معظم رهبری که تأکید فرمودند: «قرآن کتاب زندگی است، نه فقط کتاب تلاوت. باید نسیم آیات قرآن در متن زندگی روزمره ما جریان یابد.»، ازاینپس بامدادان را با کلامی از قرآن کریم آغاز میکنیم تا روزمان بابرکت و معنویت عجین شود.
خداوند در آیه ۹ سوره یس میفرماید:
وَ جَعَلْنا مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَیْناهُمْ فَهُمْ لا یُبْصِرُونَ «۹»
و پیشروی آنان حائل و سدّی و پشت سرشان نیز حائل و سدّی قرار دادیم، و به طور فراگیر آنان را پوشاندیم، پس هیچچیز را نمیبینند.
نکتهها
با این که قرآن استوار و حکمتآموز است و رسالت پیامبر قطعی است و راه دین مستقیم است و خداوند قوی و مهربان است، لیکن چون اکثر مردم، غافل، بیایمان و گرفتار خرافاتاند، از هر سو بروند به سدّی محکم و بنبست برخورد میکنند.
سیمای افراد لجوج در این آیه بسیار دقیق و جالب ترسیم شده است:
اولاً: غافل هستند، «فَهُمْ غافِلُونَ» و در نتیجه ایمان نمیآورند. «فَهُمْ لا یُؤْمِنُونَ»
جلد ۷ - صفحه ۵۲۲
ثانیاً: خرافات آنان را گرفتار کرده است. «فِی أَعْناقِهِمْ أَغْلالًا» و همچون شتر چموش از پذیرفتن حقّ سر باز میزنند. «فَهُمْ مُقْمَحُونَ» از پیشوپس در محاصره هستند، «سَدًّا» و بر چشمان آنان پردهای آویخته شده و نمیبینند.
شاید مراد از «مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا» آرزوهای طولانی انسان برای آینده و مراد از «مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا» غفلت از خلافکاریهای گذشته باشد که آن آرزوها و غفلتها دو مانع بزرگ برای دیدن حقّ است.
در این آیات، دو کیفر در برابر دو انحراف بزرگ قرار گرفته است. «فَهُمْ غافِلُون - فَهُمْ لا یُؤْمِنُونَ»، «جَعَلْنا فِی أَعْناقِهِمْ أَغْلالًا- جَعَلْنا مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا»
پیامها
۱- صدها چراغ دارد و بیراهه میرود، بگذار تا بیفتد و بیند سزای خویش. «وَ جَعَلْنا مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا»
۲- غافلان بیایمان، نه از گذشتهٔ کفّار عبرت میگیرند، «خَلْفِهِمْ» و نه از معجزه و استدلالی که پیش روی آنان است. «مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ»
۳- کافر در بنبست است. «سَدًّا»
۴- در تبلیغ، معقولات را با محسوسات تشبیه کنیم. «سَدًّا»
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!