
حکمت ۵۸ نهجالبلاغه؛
ثروت؛ ریشه اصلی شهوات است
امام علی (ع) در سخنی کوتاه و حکیمانه، مال و ثروت را منشأ اصلی بروز شهوات و هوسهای نفسانی دانستند و نسبت به فزونطلبی و غفلت از آثار زیانبار دلبستگی به مال، هشدار دادند.
به گزارش گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «شیرازه»، باتوجهبه تقارن خجسته آغاز سال ۱۴۰۴ با نام مبارک حضرت علی علیهالسلام، ازاینپس بامدادان را با انوار قدسی نهجالبلاغه منور میسازیم.
در حکمت ۵۸ نهجالبلاغه آمده است:
«وَ قَالَ «علیهالسلام»: الْمَالُ مَادَّةُ الشَّهَوَاتِ.»
«و فرمود (ع): ثروت اصل و مايه شهوتهاست.»
امام علی علیهالسلام در این کلام کوتاه و پرمایه اشاره به نکته اى درباره رابطه ثروت با شهوت کرده؛ بدیهى است که منظور از شهوت در اینجا هر گونه علاقه مفرط نفسانى و هوسآلود است. اعم از این که مربوط به شهوت جنسى باشد یا مقام یا تشریفات و زرق و برق دنیا و یا انتقامجویى و امثال آن.
این نکته نیز روشن است که براى رسیدن به خواستههاى نفسانى و هوا و هوسها مال نقش اصلى را بازى مىکند و هر قدر فزونى یابد خطر افتادن در شهوات بیشتر است.
اضافه بر این ثروت مایه غرور است و غرور ریشه اصلى بسیارى از گناهان، به علاوه مال هر چه بیشتر شود انسان را به خود مشغولتر مى سازد و طبعاً از یاد خدا و اطاعت حق باز مىدارد. روى این جهات سهگانه مىتوان به عمق کلام امام پى برد.
بدیهى است آنچه امام در این گفتار حکیمانه فرموده هشدارى است به غالب مردم که در فزونى مال نکوشند، زیرا خطرات زیادى را به دنبال دارد؛ اما چنان نیست که هر ثروتمندى هواپرست و شهوتپرست باشد. این حکم کلى مانند احکام دیگرى نظیر آن استثنائاتى دارد. گروه زیادى راه قارون را پیمودند و اموالشان مایه غرور و کفرشان شد، جمع اندکى نیز از مال براى رسیدن به مهم ترین طاعات الهى بهره گرفتند.
این معنا در آیات مربوط به قارون آمده است: «وَابْتَغِ فِیمَا آتَاکَ اللهُ الدَّارَ الاْخِرَةَ وَلاَ تَنسَ نَصِیبَکَ مِنَ الدُّنْیَا وَأَحْسِنْ کَمَا أَحْسَنَ اللهُ إِلَیْکَ وَلاَ تَبْغِ الْفَسَادَ فِى الاَْرْضِ إِنَّ اللهَ لاَ یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ; در آنچه خدا به تو داده سراى آخرت را بطلب و بهره خویش را از دنیا فراموش مکن و همان گونه که خدا به تو نیکى کرده «به بندگان خدا» نیکى کن و هرگز در جستجوى فساد در زمین مباش که خدا مفسدان را دوست ندارد»
بر همین اساس است که در بسیارى از آیات قرآن از مال نکوهش شده و در بعضى از آیات از آن مدح و ستایش به عمل آمده و به عنوان خیر «نیکى» از آن یاد شده است.
در آیه ۱۸۰ سوره «بقره» در مورد وصیت مىفرماید: «اِنْ تَرَکَ خَیراً ...؛ کسى که اموالى از خود به یادگار گذاشته است...». و در آیه ۸ سوره «عادیات» در مذمت بعضى از طغیانگران مى فرماید: «وَإِنَّهُ لِحُبِّ الْخَیْرِ لَشَدِیدٌ»اموال را بسیار دوست دارند».
در روایات اسلامى نیز آثار این مذمت و مدح درباره اموال فراوان دیده مى شود که آوردن آنها ما را از شرح این کلام دور مى کند.
تنها به ذکر این روایات پرمعنا که از ابن عباس نقل شده و قاعدتاً آن را از پیغمبر اکرم صلى الله علیه وآله یا امیرمؤمنان على علیهالسلام شنیده است قناعت مىکنیم. او مىگوید: «إنَّ أوَّلَ دِرْهَم وَدینار ضُرِبا فِی الاْرْضِ ... أنْ یُحِبُّوکُما; نخستین درهم و دینارى که سکه آن در زمین زده شد شیطان نگاهى به آنها افکند هنگامى که آن را دید آنها را برگرفت و روى چشم خود گذارد سپس به سینه خود چسبانید آن گاه فریاد شادى کشید بار دیگر آن را به سینه خود چسبانید سپس خطاب به آنها گفت: شما نور چشمان من و میوه دل من هستید هرگاه بنىآدم شما را دوست دارند من به آن قانعم، هر چند بتى را پرستش نکنند «چه بتى بالاتر از شما» براى من همین بس که فرزندان آدم به شما عشق بورزند».
کوتاه سخن آنکه مال ابزارى است مشترک مانند انرژى اتم که هم مىتوان از آن بمب ویرانگر ساخت و هم به وسیله آن نیروى برق تولید کرد که دنیا را روشن سازد و کارخانهها را به حرکت درآورد، هر چند این نیرو هنگامى که به دست ناصالحان بیفتد غالباً در جنبههاى ویرانگر به کار گرفته مىشود.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!