حالت تاریک
پنج‌شنبه, 12 تیر 1404
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه خبری تحلیلی شیرازه هستید؟
پایه‌های ایمان: صبر، یقین، عدل و جهاد
ترجمه و شرح حکمت ۳۱ نهج‌البلاغه؛

پایه‌های ایمان: صبر، یقین، عدل و جهاد

امام علی علیه‌السلام در حکمت ۳۱ نهج‌البلاغه می‌فرماید: «ایمان بر چهار پایه استوار است: صبر، یقین، عدل و جهاد.»

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «شیرازه»، باتوجه‌به تقارن خجسته آغاز سال ۱۴۰۴ با نام مبارک حضرت علی علیه‌السلام، ازاین‌پس، بامدادان را با انوار قدسی نهج‌البلاغه منور می‌سازیم.

امام علی علیه‌السلام در حکمت سی و یکم می‌فرماید: «وَ سُئِلَ علیه السلام عَنِ الْإِیمَانِ، فَقَالَ الْإِیمَانُ عَلَی أَرْبَعِ دَعَائِمَ: عَلَی الصَّبْرِ وَ الْیَقِینِ وَ الْعَدْلِ وَ الْجِهَادِ.» 

«و درود خدا بر او از ایمان پرسیدند، جواب داد: ایمان بر چهار پایه استوار است: صبر، یقین، عدل و جهاد.» 

نخست ایمان را بر چهارپایه و هر یک از پایه‌ها را بر چهار پایه دیگر استوار دانسته که مجموعاً ۱۶ اصل از اصول ایمان عقیدتی و عملی را تشکیل می‌دهد و به‌یقین اگر کسی بتواند این اصول ۱۶گانه را در خود زنده کند در اوج قله ایمان قرار خواهد گرفت .

 چنین ایمانی است که می‌تواند دنیا را به‌سوی امنیت و آرامش و عدل‌وداد رهبری کند و انسان را به مقام قرب پروردگار و اوج افتخار انسانی برساند.

 در مورد اینکه چه کسی از امام علی «ع» درباره حقیقت ایمان پرسید اختلاف‌نظر وجود دارد، بعضی گفته‌اند این شخص «عمار یاسر» از یاران خوب امام بوده و بعضی هم گفته‌اند «ابن کواء» از دشمنانش بوده، ولی احتمال اینکه عمار بوده، بیشتر است.

 در بعضی از روایت‌ها آمده که امام «ع» اول به‌صورت خصوصی پاسخ نداد، چون این سئوال‌ و جواب را خیلی مهم می‌دانست. به همین دلیل فرمود: فردا بیا تا در جمع یارانم جواب دهم، تا اگر تو فراموش کردی، دیگران آن را به‌خاطر بسپارند؛ چون این سخنان مثل اسبی فراری‌اند که اگر یکی نتواند آن را بگیرد، دیگری بتواند.

 بعضی از شارحان نهج‌البلاغه گفته‌اند این چهارپایه شبیه اصول اخلاقی هستند که ارسطو گفته است: حکمت، عفت، شجاعت و عدالت.

بسیاری از دانشمندان مسلمان هم اخلاق اسلامی را بر اساس همین اصول تفسیر کرده‌اند، آن‌ها می‌گویند انسان سه نیروی اصلی دارد: 

۱. نیروی شناخت و فهم «ادراک» که انسان را به علم می‌رساند.

۲. نیروی جذب خواسته‌ها «شهوت» که هر نوع خواسته‌ای را شامل می‌شود.

 ۳. نیروی دفاع و دفع خطر «غضب» برای دورکردن آسیب‌ها.

 اگر این نیروها در حالت تعادل باشند و تحت فرمان عقل باشند، انسان به اخلاق خوب می‌رسد و عدالت برقرار می‌شود.

انتهای خبر/۲۲۴۲۲۴

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!