حالت تاریک
جمعه, 07 آذر 1404
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه خبری تحلیلی شیرازه هستید؟
جاده کفترک قربانی تصمیمات سطحی مسئولان
شیرازه گزارش می‌دهد؛

جاده کفترک قربانی تصمیمات سطحی مسئولان

آقای باصری، معاون محترم راه‌های روستایی اداره‌کل راهداری و حمل و نقل فارس، جاده گردخون و اقبال‌آباد جاده کفترک نیست و با روکش آسفالت نقاط حادثه‌خیز اصلاح نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «شیرازه»، پیرو تصادفات اخیر در جاده دهستان کفترک و مطالبه مردمی، شامگاه پنجشنبه ششم آذرماه، باصری معاون فنی راه‌های روستایی اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس در گفتگویی تلفنی در اخبار ساعت ۲۰ شبکه استانی فارس، در پاسخ به سئوال «چه برنامه‌ای برای ایمن‌سازی این جاده دارید»: گفت: ما در بحث راه‌های روستایی، بیش از ۶۰ کیلومتر راه روستایی داریم.

در این مسیر تقریباً در این چند روز گذشته کلیه محورها عملیات خط‌کشی‌اش را انجام دادیم و در جهت ارتقا ایمنی مجدداً در دستور کار قرار گرفت که عملیات ایمن‌سازی هم در چند روز آینده ان‌شاءالله انجام بشود که برای همشهریان عزیزمان در این دهستان اتفاقی نیفتد.

ما در این مسیر یک آگهی مناقصه تهیه کردیم، برآوردی انجام شده برای روکش راه‌های روستایی دهستان و تا حدوداً یک ماه آینده ان‌شاءالله بازگشایی میشود و بتونیم اون مسیر هم روکش آسفالت کنیم و ایمنی برقرار شود.

در این منطقه در تقاطع «علی‌آباد» برج روشنایی نصب کردیم؛ روستای «اقبال‌آباد» و «خلجوی» روکش اسفالت انجام دادیم؛ روستای «ماه فیروزان» و «گردخون» خط کشی و نصب علائمش انجام شده و ان‌شاءالله باز هم در دستور کار داریم که برای همشهریان عزیزمان اتفاق خاصی پیش نیاد و همه به سلامت تردد کنند.

نقد صحبت‌های معاون فنی راهداری فارس

به گزارش شیرازه، اولین نکته‌ای که در صحبت معاون فنی راهداری فارس جای نقد دارد این است که وی از نصب روشنایی در تقاطع روستای «علی‌آباد» و روکش کردن آسفالت دو روستای «اقبال‌آباد» و «خلجوی» و نصب علائم رانندگی برای دو روستای «ماه‌فیروزان» و «گردخون» سخن می‌گوید؛ حال آن‌که صحبت از جاده کفترک از سه‌راه «ماه‌فیروزان» به سمت روستای «کفترک» است که ربطی به مسیرهای گفته شده ندارد.

 در نقشه بالا به خوبی دیده می‌شود که محور حادثه‌خیز مورد نظر در مسیری جدا قرار گرفته و پیچ‌های تند آن در تصویر هم دیده می‌شود؛ این محور کاملا از محور «اقبال‌آباد» و «گردخون» که معاون راهداری از آن سخن به میان آورده است، کاملا جدا است.

نکته دوم آنکه معاون راه‌های روستایی فارس، به علت اصلی تصادفات جاده کفترک و برنامه ادراه‌کل راهداری فارس اشاره نمی‌کند؛ پیش‌تر در خبر پنجم آذرماه پایگاه خبری تحلیلی «شیرازه» به سه نقطه حادثه‌خیز که پیچ‌های تندی دارد هم‌چنین عرض کم جاده، تاریکی مسیر و عدم وجود علائم رانندگی که علت‌های اصلی تصادفات این محور را تشکیل می‌دهند اشاره شده است.

قابل ذکر است در مصاحبه اخیر شیرازه با دهیار روستای کفترک، عامل پنجم تصادفات قوس‌های نامتعارف مسیر عنوان شد که لازم است اصلاح شود.

گفتنی است که معاون فنی راهداری تنها به موضوع روکش و آسفالت جاده طبق مناقصه زیر اشاره می‌کند. 

و همانطور که مشاهده می‌کنید در این مناقصه تنها «لکه‌گیری و روکش جاده کفترک» در دست اقدام قرار می‌گیرد؛ در حالیکه این موضوع، موضوع اصلی مورد مطالبه مردم نیست.

در همین راستا، واکنش دهیار و یکی از اهالی کفترک در پاسخ معاون فنی و روستایی راهداری فارس قابل تأمل است:

 دهیار کفترک: مشکل اصلی جاده، نقاط حادثه‌خیز است نه روکش آسفالت

شیبانی‌فرد، دهیار روستای کفترک، در گفتگو با «شیرازه» با اشاره به طرح روکش آسفالت در مسیر دهستان کفترک اظهارکرد: موضوع روکش آسفالت مربوط به بخش فعلی جاده کفترک نیست، بلکه در قرارداد مناقصه مقرر شده یک بسته عمرانی شامل چند روستای مشخص اجرا شود. 
 
وی ادامه داد: بر اساس این قرارداد، حدود ۸ کیلومتر از مسیر بین روستاهای «چاه‌شیرین» تا «بهاران» برای روکش آسفالت در نظر گرفته شده است.

دهیار کفترک تأکید کرد: مشکل اصلی مسیر، آسفالت نیست؛ بلکه نقاط حادثه‌خیز جاده است که باید ایمن‌سازی شوند. 
 
شیبانی‌فرد افزود: در این نقاط باید اقدامات اساسی از جمله تعریض مسیر، نصب علائم هشداردهنده و اصلاح قوس‌های خطرناک جاده انجام شود تا امنیت تردد مردم دهستان تضمین گردد. 
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: انتظار اهالی کفترک از مسئولان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای، توجه جدی به ایمن‌سازی نقاط پرخطر است تا از وقوع حوادث رانندگی جلوگیری شود.

اگر علامتی دیده بودیم این‌همه تصادف نمی‌شد

یکی از اهالی کفترک نیز در واکنش به سخنان باصری اظهار کرد: آقای باصری می‌گوید علائم رانندگی نصب شده، اما ما اگر علامتی دیده بودیم این‌ همه تصادف نمی‌شد! شب‌ها خودروها از جاده بیرون می‌روند، جاده تاریک و باریک است، فقط وسط مسیر را خط‌کشی کرده‌اند؛ از «نصرآباد» تا «کفترک» چند کیلومتر بیشتر نیست؛ واقعاً نمی‌شود این مسیر را درست کرد؟!

وی افزود: خانواده‌ها هر روز شاهد تصادف و خسارت‌اند؛ ماشین‌ها نابود می‌شوند، مردم کشته و زخمی می‌دهند. اگر مسئولان این جاده را اصلاح کنند، هم جان مردم حفظ می‌شود، هم اجر دنیا و آخرت دارد.

با این حال منتظر شنیدن پاسخ دقیق و به‌جا و اقدام فوری مسئولان به این مطالبه به حق مردم دهستان «کفترک» هستیم؛ چراکه کم‌کاری در این مطالبه مردمی، به قیمت جان جوانان مردم این دیار تمام می‌شود.

انتهای خبر/224224

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!