
آیه ۲۲ سوره حدید؛
هیچ حادثهای بیحسابوکتاب رخ نمیدهد
«هیچ گزند و آسیبی در زمین و در وجود خودتان روی نمیدهد؛ مگر پیش از آنکه آن را به وجود آوردیم در کتابی «چون لوح محفوظ» ثبت است.
به گزارش گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «شیرازه»، از این پس هر بامداد را با نوری از آیات آسمانی قرآن کریم آغاز میکنیم؛ تلاشی کوچک اما پرمعنا برای جاریساختن نسیم وحی در کوچهپسکوچههای زندگیمان.
«مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنْفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَهَا ۚ إِنَّ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ»
«هیچ گزند و آسیبی در زمین «چون زلزله، سیل، توفان و قحطی» و در وجود خودتان «چون بیماری، رنج، تعب و از دست رفتن مال و ثروت» روی نمیدهد؛ مگر پیش از آنکه آن را به وجود آوردیم در کتابی «چون لوح محفوظ» ثبت است، بیتردید این «تقدیر حوادث و فرمان قطعی به پدید آمدنش» بر خدا آسان است.»
نکتههای آیه ۲۲ سوره حدید
«نَبْرَأَها» از «برء» به معنی پدید آوردن است. خداوندی که زمین را پدید آورده و انسان را آفریده است، برای آنها مشکلات و مصائبی نیز قرار داده است، همچون زلزله و قحطی و سیل برای زمین و بیماری و جراحت و مردن برای انسان.
در متون تاریخی آمده است که یزید به اهلبیت امام حسین علیهالسلام که در دست او اسیر بودند، گفت: مصیبتی که بر شما وارد شد بخاطر عملکرد خود شما بود و آیه ۳۰ سوره شوری را خواند که ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ... امام سجاد علیهالسلام در پاسخ فرمود:
این آیه درباره ما نازل نشده و سپس آیه مورد بحث را قرائت فرمود. یعنی خداوند از پیش مقرّر کرده بود که ما چنین سختیها و مشکلاتی را برای حفظِ دین او تحمّل کنیم.
در حدیث میخوانیم: بلاها برای ظالم وسیله ادب و هشدار است، ولی برای مؤمنان وسیله آزمایش و رشد و برای انبیا وسیله دریافت درجات و برای اولیای خدا وسیلۀ دریافت کرامت است. «البلاء للظالم أدب و للمؤمن امتحان و للانبیاء درجة و للاولیاء کرامة» «۱»
پیامهای آیه ۲۲ سوره حدید
۱- حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله که موجب تخریب منازل و مزارع «مُصِیبَةٍ فِی الْأَرْضِ» و یا جراحات و مرگومیر «فِی أَنْفُسِکُمْ» میشود، بر اساس نظام از پیش پایهگذاری شده الهی است، نه اموری تصادفی که از تحت قدرت خداوند خارج باشد. «إِلَّا فِی کِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها»پ
۲- هستی، حساب و کتاب دارد و تمام پدیدهها، پیش از وقوع، ثبت است. ما أَصابَ .. إِلَّا فِی کِتابٍ
۳- هیچ حادثهای برای خداوند تازگی ندارد. «فِی کِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها»
۴- از احاطه خداوند بر تمام حوادث طبیعی تعجّب نکنید. «إِنَّ ذلِکَ عَلَی اللَّهِ یَسِیرٌ»
«۱». تفسیر نمونه و بحار، ج ۶۴، ص ۲۳۵.
تفسیر نور (۱۰ جلدی)، ج ۹، ص: ۴۸۱
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!