کد خبر: ۱۰۳۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۱۴ دی ۱۳۹۵
رييس سازمان سواد آموزي کشور در شیراز:

آموزش قلب فعاليت هاي توسعه است/حضور 9 میلیون بیسواد مطلق در کشور در سال 90

معاون وزير و رييس سازمان سواد آموزي کشور گفت: برخي فکر مي کنند مشکل بيسوادي در کشور به روش هاي آموزش برمي گردد در حالی که فقدان تقاضاي اجتماعي براي يادگيري سواد از جمله مهمترين دلايل کم توجهی برخی ها در کشور براي سوادآموزي است.
به گزارش شیرازه، علي باقرزاره در سفر به شيراز در ديدار با سهرابی مديرکل صدا وسيمای فارس گفت: همه مولفه هاي توسعه از جمله محيط زيست اقتصاد و کشاورزي و سلامت به مساله آموزش گره خورده است.

معاون وزير و رييس سازمان سواد آموزي کشور تاکید کرد: هرکشوري در تحقق آموزش فراگير دچار مشکل بشود درهمه ابعاد توسعه دچار مشکل خواهد شد.

باقرزاده با اشاره به این که درسال 90 بر اساس سرشماري صورت گرفته حدود 9 ميليون بيسواد مطلق در کشور ثبت شده بود گفت: در همين سال بيش از 11 ميليون کم سواد نيز وجود داشت که برخي بيسوادان شامل کودکان بازمانده از تحصيل و ترک تحصيل کرده ها مي باشند.

باقر زاده افزود: برخي فکر مي کنند مشکل بيسوادي در کشور به روش هاي آموزش برمي گردد در حالی که فقدان تقاضاي اجتماعي براي يادگيري سواد از جمله مهمترين دلايل کم توجهی برخی ها در کشور براي سوادآموزي است.

معاون وزير و رييس سازمان سواد آموزي کشور همچنين به طرح هايي براي کاهش و پايان بيسوادي در کشور اشاره کرد و افزود: سياست فعلي دولت مبتني بر ايجاد مشوق براي افراد بيسواد و آموزش دهنده ها است.

باقرزاده با تاکيد مجدد بر اين مساله که مشوق ها تنها براي رسيدن به اين اهداف کافي نيست گفت: در اين بين نياز به حمايت نهادها و مجموعه هايي است که کار تبليغي خوبي دارند.

وی تصریح کرد: در بين اين نهادها نقش صدا وسيما بسيار پر رنگ و حساس است چراکه مردم اعتماد خاصي به اين رسانه دارند و ظرفيت هاي خوبي در اين نهاد وجود دارد.

معاون وزير و رييس سازمان سواد آموزي کشور به نقش و تعامل خوب و سازنده صداوسيماي مرکز فارس نيز اشاره کرد وگفت: در دو سال اخير همکاري های خوبي بين سازمان سواد آموزي و صدا وسيما بوجود آمده است که تاثيرات خوبي در جامعه داشته است و نقش صداوسيماي استان در کسب رتبه اول سوادآموزي فارس را بي بديل دانست.

در اين ديدار مديرکل صداوسيماي مرکز فارس نيز گفت: در دنياي مدرن از رسانه استفاده هاي زيادي مي شود.
سهرابي گفت:در کشور ايران با قدمت بیش از  70 ساله حضور رسانه،  هنوز از ظرفيت منحصر به فرد آن در حوزه آموزش  استفاده مطلوب نشده است.

مديرکل صداوسيماي مرکز فارس گفت: تفريح، اطلاع رساني و آموزش سه رسالت اصلي رسانه در کشور است که  در بعد آموزش به شرط همکاری جدی آموزش و پرورش و آموزش عالی می توان خدمات شایسته تری به مخاطب هدف ارایه داد.

سهرابي با اشاره به ظريب نفوذ و پوشش بالاي شبکه استاني در سطح استان گفت: شبکه استاني ظرفيت خوبي براي تحقق رسالت هاي صداوسيما درحوزه آموزش در جامعه دارد.

مديرکل صداوسيماي مرکز فارس با اشاره به نقش منحصر به فرد و مهم صداوسيما در اثربخشي بر روي مخاطب هايي که حتي سواد آموزشي ندارند گفت: ظرفيت رسانه ملي و شبکه استاني طوري است که این افراد می توانند به سهولت از آن استفاده کنند.

سهرابي همچنين پيشنهاد داد که مجموعه بزرگ آموزش و پرورش و حوزه سواد آموزي  با معرفي سوژه ها و مطالب تاثيرگذار بر جامعه به صورت تخصصي تر به تعامل با صداوسيما بپردازد و از اين ظرفيت استفاده بهتري شود.

همچنین در نشست مسؤولان دستگاه های مختلف، با معاون وزیر آموزش و پرورش که در استانداری فارس بر گزار شد معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سواد آموزی و همچنین معاون سیاسی ،امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با اهدای لوح های جدا گانه ای از اهتمام صدا و سیمای فارس در ریشه کنی بی سوادی در استان قدردانی کردند.

دکتر علی باقر زاده در لوح سپاس خود خطاب به مدیر کل صدا و سیمای فارس آورده است: اهتمام صدا و سیمای فارس در اجرای برنامه ها و طرح های مختلف سواد آموزی شایسته قدردانی است.

رییس سازمان نهضت سواد آموزی کشور به صفر رساندن بی سوادی در استان فارس را حاصل تلاش جمعی همه دلسوزان و توجه ویژه صدا و سیما به این موضوع مهم ذکر کرده است.

پژوهش در ادامه با اشاره به  کسب رتبه عالی کشوری در فعالیت های سواد  آموزی در سال 1394 نقش صدا و سیما را در این توفیق، مهم دانست و از زحمات و تلاش های ارزنده رسانه ملی در استان فارس قدردانی کرد.

نظرات بینندگان