«طلاق عاطفی»، «خیانت» و «دست زدن به نامحرم» وجه مشترک فیلم های جشنواره فجر!
بنابراین گزارش، تقریباً فیلم هایی که با درام اجتماعی همراه هستند که عمده فیلم های جشنواره در این قاعده می گنجند؛ روابط زن و شوهر در آن با «طلاق عاطفی» همراه است!
نمایش سکانس هایی که مرد خانه در یک اتاق خواب زندگی می کند و زن در اتاقی دیگر و یا سکانسی که زن به بهانه مشکل روحی بعد از سقط جنین اتاق خوابش را از همسرش جدا کرده و اذعان همسر در فیلم دیگری که بیان می کند: «من سعی کرده ام برای تو هم خانه خوبی باشم» و ... گویای رواج طلاق های عاطفی و تبلیغ آن در مهمترین رویداد فرهنگی کشور است.
اکران یک فیلم با موضوع خیانت که حتی تا قتل هم پیش می رود و زندگی تنهای یک خانم تا جایی که حاضر نیست آدرس منزلش را به شوهرش بدهد و تأکید بر اینکه نیازی نیست طلاق بگیریم، می توانیم جدا زندگی کنیم؛ سبک زندگی ای را رواج می دهد که در ایران رایج نیست و با زندگی ایرانی فاصله دارد.
بیان جملاتی از سوی زوجین و این پرسش که «آیا تو به من خیانت می کنی؟» قبح شکنی ای را در خانواده ها ایجاد می کند که بنیان آن را می تواند متلاشی کند!
در مذهبی ترین سبک نمایش بازیگرانش، هم صیغه و چند همسری رایج است. در سکانسی بازیگر زن به دوستش می گوید بعد از چند سال صیغه بودن حاج آقا تازه عقدم کرده است! و نکته قابل توجه این است که این شخصیت حاج آقا در فیلم پدر یک شهید است!
در جای دیگری وقتی روانشناس برای ادامه و گرم کردن کانون خانواده به شوهر انتقاد می کند که نباید روابط خارج از خانواده داشته باشید بازیگر مرد با تمسخر می گوید: « همه دارند!».
منبع:شهدای ایران
فیلمی هم در مرود اختلاص و دزدی ها ساختن