کد خبر: ۱۰۹۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۴ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
تریبون آزاد در دانشگاه شیراز؛

نباید با رویکرد جناحی به موضوع فساد پرداخته شود/سرمایه‌دارانی که در رفاه زندگی می‌کنند درکی از سختی مردم ندارند

زمانی که کشور تحریم است سرمایه‌دارانی که در رفاه و تجمل زندگی می‌کنند درکی از تنگنا و سختی مردم نخواهند داشت.
به گزارش شیرازه، روز گذشته در میدان اصلی دانشگاه شیراز تریبون آزاد با موضوع مفاسد اقتصادی به همت مجمع دانشجویی آرمان برگزار شد.

در این تریبون آزاد تعدادی از دانشجویان به ارائه دیدگاه و تحلیل‌های خود در حوزه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی و اجتماعی پرداختند.

رئیس دولت اختلاس در صندوق فرهنگیان را معوقات بانکی می داند
نباید با رویکرد جناحی به موضوع فساد پرداخته شود/سرمایه‌دارانی که در رفاه زندگی می‌کنند درکی از تنگنا مردم نخواهند داشتاحسان زیارتی از فعالین دانشجویی با اشاره به کلام رهبری در مورد حساسیت انتخابات، گفت: شب قدر نظام یعنی شبی که سرنوشت چهار ساله کشور و تکلیف 80 میلیون ایرانی مشخص می‌شود. مبارزه با فساد با حرف و شعار محقق نمی‌شود و فقط با شفافیت عملی صورت می‌گیرد. مبارزه با فساد یعنی رئیس جمهور شفافیت را  از خود و نزدیکانش شروع کند، نه اینکه قاضی بررسی کننده پرونده حسین فریدون اعلام نتیجه تحقیقات خود را به بعد از انتخابات ریاست جمهوری حواله دهد. مردم باید وزرای دولت را بشناسند. دوستان عزیز؛ در حالیکه طبق اصل 144 قانون اساسی؛ رئیس جمهور و کابینه متبوع از آغاز شروع به کار دولت موظف‌اند لیست دارایی‌های خود و نزدیکانشان را به قوه قضائیه اعلام کنند هنوز دو تن از وزرا با گذشت چهار سال از عمر این دولت لیست اموال و دارایی‌های خود را اعلام نکرده‌اند. وقتی وزیری ارزش یکی از املاک او در لواسان بیشتر از اموال تمام حضار اینجا باشد طبیعی است که نمی‌شود با فساد مبارزه کرد. در حالی که 12 هزار میلیارد از صندوق ذخیره فرهنگیان برداشت شده است رئیس جمهور می‌گوید: این اختلاس‌ها، معوقات بانکی است! و سخنگوی دولت اختلاس کنندگان و صاحبان حقوق‌های نجومی را ذخیره نظام می‌داند! به واقع ذخیره نظام کسانی هستند که در سوریه با دشمن می‌جنگند تا امروز ما دانشجویان در کمال آرامش و راحتی  در میدان دانشگاه تریبون آزاد برگزار کنیم.

فساد سیاسی ام‌المصائب است
مهدی زارعی، دانشجوی کارشناسی تاریخ گفت: همیشه شرایطی که برای ما تعریف کرده‌اند انتخاب میان "بد" و "بدتر" بوده است اما به واقع  ما در انتخاب میان "بدتر" و "بدترین وضع ممکن" قرار داریم. تمام نحله‌های فکری وقتی به قدرت رسیدند در حالیکه شعارهای فراوانی از مبارزه با فساد داشتند اما خودشان در فساد دست داشتند. متاسفانه مشکلات جامعه را صرفا در فساد اقتصادی خلاصه می‌کنند و به مفاسد سیاسی اشاره نمی‌شود در حالیکه فساد سیاسی ام‌المصائب است. زمانی که در سیاست تمرکز به وجود بیاید و قدرت در چنگ عده‌ای محدود متمرکز شود فساد آغاز می‌شود. همچنین از شخصیت‌های سیاسی و دینی نباید قدیس سازی کرد زیرا تقدیس افراد آغازی برای فساد خواهد بود.

روسای جمهور مشکلات را توجیه می کنند
در ادامه برنامه سعید جودان یکی دیگر از دانشجویان گفت: بنده صحبت‌هایم را با یک حکایت شروع می‌کنم؛ یک مردی دو دختر داشت یکی را به کشاورز و دیگری را به عقد کوزه‌گری درآورد. یک روز برای احوالپرسی به دیدار دخترهایش رفت. دختری که با کشاورز ازدواج کرده بود رو به پدرش گفت: ما بذرها را کاشته‌ایم و  همه کارهای لازم را انجام داده‌ایم و اگر باران نبارد تمام زحمات ما به باد می‌رود و دچار زیان ‌می‌شویم و دختری که همسر کوزه‌گر بود، گفت: ما تمام اموا‌ل‌مان را در ساخت کوزه سرمایه‌گذاری و حال کوزه‌ها را ساخته‌ و در مقابل آفتاب گذاشته ایم تا خشک شود اگر باران ببارد خسارت زیادی به ما وارد می‌شود. پدر زمانی که به خانه بازگشت حکایت زندگی دخترها را برای همسرش تعریف کرد و همسرش گفت: چه باران ببارد و چه نبارد ما بدبخت هستیم! حالا حکایت جامعه ایران هم همین است. در ایران تفاوتی ندارد چه کسی رئیس جمهور شود در هر صورت ما بدبخت هستیم! هر کدام از روسای جمهور در ایران مشکلات را به یک طریق توجیه می‌کنند. آزادی در جامعه ما کم است. آقای قالیباف در حادثه پلاسکو حاضر به استعفا نشد و حالا خودش را ناجی اقتصاد و مشکلات مردم می‌داند کسی که نتوانست یک شهر را نجات دهد حالا چگونه می‌خواهد یک کشور را نجات دهد؟ آقای رئیسی بعد از زلزله‌ای که در خراسان رخ داد اولین کاری که کرد خواندن نماز آیات بود در حالیکه بهترین اقدام خدمات رسانی است. پس بیاییم با انتخاب گزینه بد مانع از به قدرت رسیدن بدترین افراد شویم.

مفسد آن پزشکی است که فقط جان سرمایه‌دار برایش مهم است
یکی از دانشجویان دیگر هم با قرار گرفتن پشت تریبون می‌گوید: این روزها همه جا صحبت از فساد است که البته کاملا طبیعی است چرا که مسئله مهمی است و به راحتی نمی‌شود از کنار آن گذشت. اما مسائل مهم دیگری هم وجود دارد که لازم است به آن‌ها هم پرداخته شود. سوالی که ذهن ما دانشجویان را مشغول کرده این است که؛ چرا کسانی که از مبارزه با فساد دم می‌زنند شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی را فیلتر و با رسانه‌ها مبارزه می‌کنند. شاید که مبارزه با فساد هدف واقعی چنین افرادی نباشد و با این حربه به دنبال فریب اقشار مختلف جامعه هستند. می‌خواهند مردم را  استثمار کرده و به مسیری هدایت کنند که مطابق میل و نظر خودشان باشد.فساد فقط در حوزه اقتصادی وجود ندارد بلکه در زمینه‌های مختلف می‌توان مصادیق فساد را دید. افرادی که در حوزه اقتصادی دچار فساد می‌شوند و عنوان دزد بر آن ها اطلاق می‌شود تنها بخشی از مفاسد را رقم می‌زنند. فساد سرمایه‌داری است که از ابتدای تاریخ تاکنون با شگردهای مختلف زنجیر بردگی را به پای بردگان انداخته و با دوری از انسانیت، انسان‌ها را به بند می‌کشد. مفسد آن پزشکی است که فقط جان سرمایه‌دار برایش مهم است. و فوتبالیستی که جیب و حقوق میلیاردی برایش مهم و فساد همان برده داری است.

نباید با رویکرد جناحی به موضوع فساد پرداخته شود
دانشجوی دیگری با ارائه تحلیلی متفاوت اظهار داشت: موضوع این گردهمایی مفاسد اقتصادی است اما بیشتر دوستان به مباحث دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب پرداختند. به نظرم زمانی که با طرفداری از یک تفکر بخواهیم از میان دو سیستم مدیریتی یک تفکر را انتخاب کنیم طبیعی است که با سلیقه شخصی از جناح‌های مختلف صحبت کرد اما حال که از فساد صحبت می‌کنیم و موضوع اموال عمومی مطرح است نباید با رویکرد جناحی به این موضوع پرداخته شود و این حماقت محض است. وقتی که ثروتی متعلق به شماست هر چند به طور مستقیم در جیب‌تان نباشد و آن مال را به طور ملموس حس نکنید اما به هر حال غیرمستقیم متعلق به شماست حال اگر فردی با تعدی و تعرض از چنگ‌تان دربیاورد هیچ انسان عاقلی نمی‌تواند نسبت به مال ربوده شده بی‌تفاوت باشد و از دزد چشم‌پوشی کند. نکته بعد اینکه؛ دزدی و فساد اقتصادی فقط در عمل ربایش ملموس خلاصه نمی‌شود بلکه شمایل مختلف دارد. مثلا اگر در مناقصه‌ها و مزایده‌ها تقلب شود و یا در یک پروژه‌ عمرانی اختلال ایجاد کنند این اختلال یکی از مصادیق دزدی است. همچنین وارد شدن به حیطه کاری دیگران و جابه‌جایی مبالغی هر چند اندک همه مصادیقی از فساد و دزدی است. پس اگر هر فردی در سمت خرد و کلان تقلبی انجام دهد به فساد آلوده شده است بنابراین باید فارغ از نگاه‌های جناحی و سیاسی به موضوع فساد اقتصادی پرداخته شود زیرا هر فردی که به جیب ملت تعرض کند دزد و دشمن است و زمانی این موضوع دردناک است که دشمن ما هم‌وطن‌مان باشد.

برای جلوگیری از فساد باید شفافیت حاکم شود/سرمایه‌دارانی که در رفاه زندگی می‌کنند درکی از تنگنا مردم نخواهند داشت
یکی از دانشجویان با تذکری به دوستان دانشجوی خود، گفت: یکی از دلایل عقب ماندگی ملت ایران با وجود منابع فراوان، فساد اقتصادی است بنابراین طبیعی است که فساد اقتصادی بعنوان اولین دغدغه جامعه مطرح شود. برای جلوگیری از فساد باید شفافیت حاکم شود. ساختارها و مدیریت باید شفاف باشد. دانشجویان امروز مدیران فردا هستند پس شفافیت را ابتدا از خود شروع کنیم تا فساد ریشه کن شود. فساد امری است که در جامعه فراگیر شده و همه افراد از موقعیتی که در آن قرار دارند راضی نیستند و با طمع‌ورزی می‌خواهند با اشغال سمت‌های عالی چپاول بیشتری داشته باشند. زمانی که کشور تحریم است سرمایه‌دارانی که در رفاه و تجمل زندگی می‌کنند درکی از تنگنا و سختی مردم نخواهند داشت. با وجود سختی‌های فراوانی که در زندگی مردم وجود دارد فساد در دستگاه‌های مختلف ریشه دوانده است و تنها دلیل سکوت و عدم اعتراض و قیام مردم، مقام معظم رهبری است. مردم ایران آیت‌الله خامنه‌ای را بعنوان ولی جامعه پذیرفته‌اند و فقط به ایشان اعتماد دارند و به هیچ یک از مسئولین اعتماد ندارند.

دولت کارخانه ها را به چینی‌ها واگذار می‌کند
در ادامه برنامه یکی از دانشجویان با اعتراض به وضع موجود گفت: این دولت کارخانه ها را به چینی‌ها واگذار می‌کند و به همین دلیل جوانان بیکار هستند. البته طبیعی است چون کسی که درد فقر را نچشیده باشد نمی‌تواند جوانان بیکار و مشکلات مستضعفین جامعه را درک کند. لازم بود شفافیت در حقوق شهروندی ذکر و مورد توجه دولتمردان قرار گیرد و با اعلام دارایی‌ و حقوق خود با فساد مبارزه کنند زیرا شفافیت ابزار پاسخگویی دولت به مردم است.

در پایان برنامه یکی از دانشجویان که در انتخابات شورای شهر ثبت‌نام کرده و از کاندید شورای شهر است فرصت را غنیمت شمرد و با استفاده از تریبون دانشگاه در جهت اعلام برنامه کاری خود از دانشجویان خواست فارغ از نگاه‌های سیاسی به وی رای دهند.


نظرات بینندگان