کد خبر: ۱۱۲۱۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۱ - ۳۱ تير ۱۳۹۶
رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شیراز تشریح کرد:

مهم‌ترین علل تصادفات در کمربندی شیراز

در شهر شیراز یکی از پر حادثه‌ترین محور‌ها، کمربندی این شهر است که سالانه شاهد آمار بالایی از تصادفات در آن هستیم.

به گزارش شیرازه، رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شیراز گفت: تصادفات یکی از مهم‌ترین معضلات اجتماعی در جهان محسوب می‌شود که همه ساله جان تعداد زیادی از مردم را گرفته و هزینه‌های بزرگی را به جوامع وارد کرده است. در کشور ما نیز این موضوع به مشکلی بزرگ و مهم تبدیل شده است به گونه‌ای که ایران به لحاظ تصادفات و سوانح جاده‌ای و ترافیکی به عنوان یکی از بیشترین موارد تصادف و مرگ و میر ناشی از آن معرفی شده است.

علی مسعودی گفت: از علل مهم پرحادثه بودن کمربندی شیراز، مکان غیرصحیح آن در شهر است که گسترش شهر در دوطرف جاده، کمربندی را به بزرگراه شهری تبدیل کرده است با این تفاوت که در بزرگراه‌های شهری تقاطع‌ها به صورت غیر همسطح، دسترسی‌ها محدود و عبور وسایل نقلیه سنگین ممنوع است، اما در این محور تمامی موارد ذکر شده باعث آمار بالای تصادفات شده است.

رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان شیراز افزود: از آنجا که کمربندی از محورهای برون شهری محسوب می‌شود کاربران آن نیز با فرهنگ رانندگی برون شهری تردد می‌کنند از طرف دیگر ساکنان شهرک‌های اطراف کمربندی و کاربرانی که به دلیل کم بودن ظرفیت خیابان‌های شهری و ترافیک به کمربندی پناه می‌آورند، با فرهنگ خیابان شهری به آن برخورد می‌کنند که ترکیب این دو فرهنگ با هم منجر به بی‌نظمی و ناهنجاری در جاده می‌شود و نتیجه آن حوادث رانندگی فراوان در طول این محور می‌باشد.

مسعودی در بررسی علت تصادفات در کمربندی شیراز اشاره کرد: بیشترین عامل تصادف مربوط به عدم توجه به جلو، ‌عدم رعایت حق تقدم و عدم رعایت فاصله طولی می‌باشد که شدت تصادفات و احتمال خطر مرگ به طور قابل ملاحظه‌ای با افزایش سرعت وسایل نقلیه در ارتباط است و کاهش سرعت به طور چشمگیری تلفات تصادفات رانندگی را کاهش می‌دهد لذا لازم است که کنترل وسایل نقلیه با طرق گوناگون انجام شود.

وی اضافه کرد: نصب دوربین مداربسته، تابلوهای هشداردهنده، سرعت کاه‌های ایمن و مهم‌تر از همه فرهنگسازی می‌تواند نقش مهمی در کاهش سرعت وسایل نقلیه داشته باشد.

مسعودی تأکید کرد: از سالهای گذشته تا کنون به صورت مستمر اقدام به شانه سازی، بخشنده کردن راه و ایجاد ناحیه بازیابی شده است که در صورت انحراف خودرو از مسیر اصلی امکان بازگشت خودرو به جاده مهیا شود و مجموعه این اقدامات باعث شده تا تصادفات فوتی به تصادفات جرحی و خسارتی تبدیل گردد.

رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شیراز در خصوص راهکار اساسی کاهش تصادفات کمربندی تشریح کرد: با توجه به گسترش شهر شیراز در دوسوی کمربندی شیراز و افزایش وسایل نقلیه در حال تردد و کم بودن ظرفیت شبکه معابر به خصوص برای تردد وسایل نقلیه عبوری (سبک و سنگین) از شهر شیراز یا خروج وسایل نقلیه داخل شهر به خارج شهر یا سفرهای طولانی با سرعتی مناسب و بدون توقف احداث یک مسیر حلقه دور تا دور شهر شیراز لازم است که کمربندی با تعداد خطوط و ظرفیت بالا که تقاطع‌ها در آن به صورت غیر همسطح تعریف شده باشد در خارج از محوطه شهری احداث گردد.

انتهای پیام/



نظرات بینندگان