توسعه قطار شهری؛ راهکاری برای کاهش ترافیک شهر شیراز
افزایش جمعیت شهرنشینی، نبود زیرساختهای شهری و پلاک گذاری روزانه دهها خودرو در شیراز، هر روز بر حجم ترافیک در این شهر میافزاید. مشکلی که هزینههای بیشماری از جمله آلودگی هوا، تلف شدن زمان و هزینههای سنگین مالی و اجتماعی را در بردارد.
به گزارش شیرازه، شهر شیراز، با بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت و ۲۴۰
کیلومتر مربع مساحت یکی از چند کلان شهر کشور محسوب میشود که از مشکل
ترافیک رنج میبرد.
خیابانهای مملو از خودرو، بوقهای ممتد و ساعتها ماندن در ترافیکهای
سرسام آور، گوشهای از واقعیتهای شهرنشینی است که مردم شیراز، بویژه در
مرکز این شهر، آن را روزانه تجربه میکنند.
افزایش جمعیت شهرنشینی، نبود زیرساختهای شهری و پلاک گذاری روزانه دهها خودرو در شیراز، هر روز بر حجم ترافیک در این شهر میافزاید. مشکلی که هزینههای بیشماری از جمله آلودگی هوا، تلف شدن زمان و هزینههای سنگین مالی و اجتماعی را در بردارد.
کرونی یکی از شهروندان ساکن در جنوب شهر شیراز میگوید: صبحها به علت ترافیک حدود یک ساعت و نیم ساعت طول میکشد تا با اتوبوسهای خط واحد به محل کار برسم و درصورتی که بخواهم با آژانس به محل کارم بروم هزینه هر سرویس ۱۵ هزار تومان میشود.
محمدی از دیگر شهروندان شیرازی میگوید: محل کارم در مرکز شهر است و آلودگی هوای این منطقه باعث شده از نظر تنفسی با مشکل مواجه شوم.
شهردار شیراز هم میگوید: ۶۰ درصد بودجههای شهر، صرف حمل و نقل و ترافیک میشود، اما همه این بودجهها و تلاشها نتوانسته بر انبوه خودروهایی که روزانه پلاک شده و روز به روز به خیابانهای باریک شیراز اضافه میشوند غلبه کند.
اسکندر پور، یکی از راهکارهای برون رفت از این مشکل را تسهیل دسترسی مردم به وسایل حمل و نقل عمومی از جمله قطار شهری به عنوان حمل و نقل پاک اعلام میکند.
از سال ۱۳۸۲ ایجاد قطار شهری در شیراز در دستور کار قرار گرفت و از دو سال قبل خط یک متروی این شهر با ۱۵ ایستگاه مترو راه اندازی شده است.
افزایش جمعیت شهرنشینی، نبود زیرساختهای شهری و پلاک گذاری روزانه دهها خودرو در شیراز، هر روز بر حجم ترافیک در این شهر میافزاید. مشکلی که هزینههای بیشماری از جمله آلودگی هوا، تلف شدن زمان و هزینههای سنگین مالی و اجتماعی را در بردارد.
کرونی یکی از شهروندان ساکن در جنوب شهر شیراز میگوید: صبحها به علت ترافیک حدود یک ساعت و نیم ساعت طول میکشد تا با اتوبوسهای خط واحد به محل کار برسم و درصورتی که بخواهم با آژانس به محل کارم بروم هزینه هر سرویس ۱۵ هزار تومان میشود.
محمدی از دیگر شهروندان شیرازی میگوید: محل کارم در مرکز شهر است و آلودگی هوای این منطقه باعث شده از نظر تنفسی با مشکل مواجه شوم.
شهردار شیراز هم میگوید: ۶۰ درصد بودجههای شهر، صرف حمل و نقل و ترافیک میشود، اما همه این بودجهها و تلاشها نتوانسته بر انبوه خودروهایی که روزانه پلاک شده و روز به روز به خیابانهای باریک شیراز اضافه میشوند غلبه کند.
اسکندر پور، یکی از راهکارهای برون رفت از این مشکل را تسهیل دسترسی مردم به وسایل حمل و نقل عمومی از جمله قطار شهری به عنوان حمل و نقل پاک اعلام میکند.
از سال ۱۳۸۲ ایجاد قطار شهری در شیراز در دستور کار قرار گرفت و از دو سال قبل خط یک متروی این شهر با ۱۵ ایستگاه مترو راه اندازی شده است.
خط یک قطار شهری شیراز از میدان احسان آغاز و تا میدان الله به طول ۲۴ و نیم کیلومتر ادامه مییابد.
با افتتاح کامل خط یک متروی شیراز، ساخت خط ۲ مترو شیراز نیز در منطقه کمتر برخوردار این کلان شهر آغاز شده است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز میگوید: خط دو قطارشهری شیراز به عنوان یک خط شمالی، جنوبی به طول ۱۵ کیلومتر با ۱۳ ایستگاه از شهرک میانرود در جنوب شهر شیراز آغاز شده است که زمینه اتصال این شهرک به میدان گلستان در شمال شهر شیراز را فراهم خواهد کرد.
اسدالله حاجیزمانی میافزاید: این خط شامل دو مرحله است که مرحله یک آن به طول ۱۰ کیلومتر از شهرک میانرود واقع در جنوب شهر آغاز و تا میدان امام حسین در مرکز شهر ادامه مییابد و در مرحله دوم، میدان امام حسین به کلبه سعدی در شمال شرق شیراز متصل خواهد شد.
خط ۲ قطار با عبور از نقاط مهمی، چون حافظیه، میدان اطلسی، میدان امام حسین (ع)، میدان آزادی، میدان امیرکبیر، خیابان انقلاب و بلوار عدالت در محل میدان امام حسین (ع) با خط ۱، در ایستگاه استقلال با خط ۴، در ایستگاه سعدی با خط ۵ و در ایستگاه رحمت با خط ۶ قطار شهری شیراز تقاطع دارد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز میگوید: دو ایستگاه استقلال و ۱۵ خرداد با توجه به بار ترافیکی سنگین خیابان انقلاب، نبود خیابان جایگزین برای جابجایی مسیر تردد شهروندان و نبود وجود فضای کافی برای راه اندازی کارگاه عمرانی به صورت زیرزمینی ساخته میشوند تا در عین حالی که خودروها بدون محدودیت ترافیکی در سطح خیابان تردد میکنند، ساخت ایستگاه در عمق ۲۴ متری زیر زمین انجام شود.
حاجی زمانی میگوید: یک پارکینگ زیرزمینی نیز با ظرفیت ۲۲ قطار ۵ واگنه در ابتدای خط (ایستگاه کلبه سعدی) و یک دپوی اصلی در انتهای خط (ایستگاه میانرود) در نظر گرفته شده است.
وی، زمان افتتاح خط دو قطارشهری شیراز را تا سه سال آینده اعلام میکند و میگوید: این مسیر هر ساعت ظرفیت جابجایی ۳۸ هزار نفر را دارد که بهره برداری از آن نقش بسزایی در کاهش هزینهها و صرفه جویی در سوخت و وقت افراد به ویژه تسهیل در سفرهای گردشگران داخلی و خارجی دارد.
هم اکنون نیز روزانه ۳۰ هزار نفر در شهر شیراز از طریق خط یک قطار شهری جابجا میشوند که البته ظرفیت جابجایی این خط ۱۰۰ هزار نفر است.
به گفته مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز، عملیات اجرایی خط دو مترو با حدود ۵۰۰ میلیارد تومان آغاز شده است و برای تکمیل و تسریع، تامین تجهیزات و امکانات فنی و واگن این طرح، ۷۷۱ میلیون دلار فاینانس در شورای اقتصاد، تصویب شده است.
طرح مطالعاتی خط سوم قطار شهری نیز انجام شده است و پیش بینی میشود با راه اندازی این خط، معالی آباد به شهرک صدرا و گلستان وصل شود.
صدا و سیما
نظرات بینندگان