امام خامنهای: میخواهند با "۲۰۳۰" برای آمریکا سرباز درست کنند/در مقابل آرایش جنگی، ملت هم باید آرایش مناسب بگیرد
حضرت آیتالله خامنهای در این دیدار با تبریک روز معلم به همه معلمان کشور، یاد آیتالله شهید مطهری را گرامی داشتند و گفتند: شهید مطهریِ عزیز بهمعنای واقعی، یک معلم دلسوز بود که با فکر و بیان قوی، رسوخ اندیشههای عمیق اسلامی را در ذهن جوانان دنبال میکرد و شهادت او در این راه، بهمنزله امضای قطعی خداوند متعال بر کارنامه آن بزرگوار بود.
رهبر انقلاب اسلامی، نقش معلم و آموزشوپرورش را یک نقش اساسی برشمردند و خاطرنشان کردند: مهمترین سرمایه برای یک ملت، سرمایه انسانی است، زیرا کشور بدون سرمایه انسانی مانند برخی از کشورهای پولداری است که ثروت آنها بهصورت سفاهتآمیز در اختیار دستهای خائن به بشریت قرار میگیرد، همچنانکه در دوران طاغوت نیز ایران بر روی دریای نفت بود اما بیگانگان بر این منابع مسلط شدند و با آن، تمدن و کارخانههای خود را ساختند و از نفت ما برای پیروزی در جنگهای خود استفاده کردند.
ایشان احساس احترام خود به قشر شریف و محترم معلم را یک باور حقیقی و برخاسته از نقش تمدنساز معلمان خواندند و افزودند: معلمان، پایهریزان تمدن نوین، و جهادگرانِ در میدان کارزار با جهل و بیسوادی هستند که برای جامعه و نسلِ جوان آن، هویتسازی فرهنگی میکنند.
حضرت آیتالله خامنهای، هویت قوی، فرهنگ غنی و فکر و اندیشه صحیح را پایههای اصلیِ ساخت تمدن دانستند و از همین زاویه در خصوص سند 2030 و علت اصرارهای آشکار و پنهان بیگانگان برای تحکیم آن بر مناسبات کشورها از جمله کشورهای اسلامی و ایران، نکات مهمی خطاب به مسئولان گوشزد کردند.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: جان کلام در سند 2030 که فصل مهمی از آن به آموزشوپرورش اختصاص دارد، این است که نظام آموزشی باید جوری تنظیم شود که فلسفه، سبک زندگی و مفهوم حیات بر اساس مبانی غربی به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود.
ایشان در تبیین این واقعیت افزودند: غربیها انتظار دارند معلمانِ متدین ما که علاقهمند به آینده کشور هستند، در کلاس درس خود برای آنها سرباز تربیت کنند، تا دانشآموز ما سرباز و رعیت همان وحشیهای کرواتزدهی ظاهرسازی شود که بهراحتی آدم میکشند و به آدمکشها کمک میکنند.
حضرت آیتالله خامنهای در ادامه، خدمات معلمان در طول سالهای پس از انقلاب را خدماتی بزرگ و ثمربخش برشمردند و با انتقاد از کسانی که غیرمنصفانه و با اغراض سیاسی، درصدد بیقدر و قیمت کردن آموزشوپرورش هستند، گفتند: البته آموزشوپرورش با نقطه مطلوب فاصله دارد که باید با کار و تلاش، نواقص و معایب را برطرف کرد اما وضعیت امروز آموزشوپرورش با وضع اسفبار آن در قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.
رهبر انقلاب اسلامی با بیان نمونههایی از کارهای بزرگ آموزشوپرورش در سالهای پس از انقلاب، خاطرنشان کردند: «دانشمندانی که کشور را در شاخههای مختلف علمی همچون فناوری نانو جزو رتبههای برتر دنیا قرار دادهاند»، «هزاران دانشآموز و معلم شهید، و نسل سوم و چهارم انقلاب که با وجود زمینههای گوناگون برای مفاسد اخلاقی در دنیای امروز، با انگیزه مجاهدت، محکم و استوار در مقابل دشمن میایستد و برای اعزام به دفاع از حرم اصرار میکند»، «جوانان فعال در اردوهای جهادی و دلدادگان به معنویات و اهل دعا، توسل و پیادهروی اربعین» در همین آموزشوپرورش تربیت شدهاند، بنابراین نباید آموزشوپرورش دوره انقلاب را دستکم گرفت.
رهبر انقلاب در تبیین وضع مطلوب آموزش و پرورش تأکید کردند: آموزش و پرورش باید انسانهایی «دانا، توانا، خردمند، پرهیزکار، پاکدامن، کارآمد، شجاع، هوشیار و اهل اقدام» تربیت کند که اگر چنین شود، همان آرزویی که بارها بیان کردهام محقق میشود و ایران عزیز به جایگاهی میرسد که تا پنج دهه بعد، هر کسی در هر جای جهان بخواهد از مرزهای جدید علم آگاه شود باید زبان فارسی یاد بگیرد.
ایشان رسیدن آموزش و پرورش به وضع مطلوب و تربیت جوانانی با ویژگیهای یادشده را پایه اصلی «ایران سربلند فردا» و «اساس ایجاد تمدن نوین اسلامی» خواندند.
حضرت آیتالله خامنهای در بیان چند تذکر، «سند تحول آموزش و پرورش» را سندی بسیار خوب برشمردند و گفتند: این سند نوعی ریلگذاری است و میتواند این بخش مهم از کشور را به سرمنزل مقصود برساند.
رهبر انقلاب ابلاغ این سند را لازم اما ناکافی دانستند و با اشاره به ضرورت آشنایی و آگاهی بدنه آموزش و پرورش با این سند تأکید کردند: باید با جدیت، تحقق سند تحول را پیگیری کرد که این امر، روحیه انقلابی میخواهد.
حضرت آیتالله خامنهای با انتقاد شدید از کسانی که با قلم یا بیان یا اَشکال دیگر درصدد تضعیف روحیه انقلابی در میان مردم و جوانان هستند، افزودند: روحیه انقلابی بهمنزله جان و روح این ملت است و خداوند از کسانی که در این مسئله تشکیک و آن را تضعیف کنند، نخواهد گذشت.
ایشان با یادآوری نجات ایران از زیر پای حکومت دستنشانده بیگانگان تأکید کردند: مؤسس رژیم پهلوی را انگلیسیها آوردند و وقتی او را نخواستند، به او دستور ترک کشور دادند و رضاخان هم در اوج بیغیرتی و ذلت و خفت، این دستور را پذیرفت. آیا برای یک ملت، ننگ و سرافکندگی بیشتر از این امکانپذیر است که رئیس کشورش را بیگانگان بیاورند و هر وقت نخواستند با تحقیر او را بردارند؟
ایشان افزودند: محمدرضا پهلوی را هم انگلیسیها و آمریکاییها روی کار آوردند و او هم در مقابل، کشور را بهخدمت آنها درآورد اما انقلاب، ایران عزیز را از زیر پای این انسانهای حقیر و پست و ظالم بیرون کشید. حالا اگر کسی این روحیه انقلابی را تضعیف کند، آیا خدا او را میبخشد؟
حضرت آیتالله خامنهای تحول در آموزش و پرورش را در گروی روحیه انقلابی خواندند و افزودند: باید بدون ترس و محافظهکاری، به تشخیص و تصمیم رسید و اقدام لازم را نه نمایشی و تشریفاتی، بلکه واقعی و حقیقی انجام داد.
ایشان در همین زمینه افزودند: البته تصمیم و اقدام انقلابی بهمعنای بیتوجهی به نقد عالمانه نیست چرا که استقبال از نقد عالمانه، جزو روحیه انقلابی است.
رهبر انقلاب در ادامه تذکرات در زمینه آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی را بسیار مهم و قلب این وزارتخانه دانستند و افزودند: متون آموزشی که این سازمان تولید میکند، باید منطبق با سند تحول باشد.
ایشان با انتقاد از در نظر گرفته شدن مهلتی 12ساله برای تطبیق متون درسی با سند تحول گفتند: باید با سرعت و جدیت و در زمانی کوتاه این کار را انجام داد، چرا که امروزه هر «ساعت» در پیشرفت جامعه مهم است.
حضرت آیتالله خامنهای «گنجانده شدن مناسب و صحیح و ظریف پیامها و معارف انقلاب در همه متون آموزشی و پرورشی» را ضروری خواندند و خاطرنشان کردند: سازمان پژوهشی و برنامهریزی باید از لحاظ انسانهای دانا، آگاه، خوشفکر، متدین و انقلابی غنی شود.
تذکر دیگر حضرت آیتالله خامنهای به مسئولان آموزش و پرورش «افزایش بیشتر دانشجویان و ارتقای کیفیت دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی» بود.
ایشان خاطرنشان کردند: در این مراکز باید معلمانی تربیت شوند که بهمعنای حقیقی کلمه، معلم و تعلیمدهنده دین و تقوا و انقلاب باشند.
رهبر انقلاب، «مدارس استعدادهای درخشان» و «نخبهپروری در کشور» را بسیار مهم برشمردند و با تأکید بر تقویت هرچه بیشتر این مدارس گفتند: جایگاه ایران در المپیادهای جهانی باید حفظ شود و تنزل رتبههای کشور در برخی المپیادها از جمله ریاضی، فیزیک، شیمی و رایانه جبران شود و کشور و ملت به المپیادیهای جوانی که رتبههای جهانی کسب میکنند، افتخار کند.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به توصیه مکررشان درباره «نشاط و سرزندگی» در محیطهای دانشآموزی گفتند: البته برخی از این موضوع برداشت ناصحیح و سطحی میکنند، نشاط و سرزندگی یعنی برنامههای ورزشی یا فوقبرنامههای جذاب بهگونهای باشد که جوان، با انگیزه، پرانرژی و پرامید به درس و کار مشغول باشد.
ایشان با انتقاد از برخی برنامهها در بعضی مدارس بهبهانه نشاط و سرزندگی افزودند: گاهی اوقات فشارهای درسی در مدارس و در آموزشگاههایی که بهدنبال قبولی بیشتر در کنکور یا بهدست آوردن رتبههای بالا هستند، جوان را پژمرده و افسرده میکند که باید برای حل این مسائل فکر و تدبیر و اقدام کرد.
توصیه دیگر رهبر انقلاب به مسئولان آموزش و پرورش، فکر و تصمیم دقیق کارشناسی درباره کنکور بود.
ایشان گفتند: دانشگاهها میگویند در سالهای اخیر صندلی خالی هم داشتهاند، لازم است کارشناسان با بررسی عمیق درباره «بودن یا نبودن کنکور، ادامه آن بهشکل فعلی یا تغییر آن»، تصمیمگیری کنند و مسئولان مربوط این تصمیمات را اجرا کنند.
حضرت آیتالله خامنهای «معاونت پرورشی» را از بخشهای بسیار مهم آموزش و پرورش برشمردند و با ابراز خرسندی از اقداماتی که در این زمینه انجام شده است، افزودند: البته در ساختار، نیروی انسانی پرانگیزه و منابع مالی نقصهایی وجود دارد که وزیر محترم باید دنبال کند تا معاونت پرورشی بهمعنای حقیقی آن محقق شود.
حضرت آیتالله خامنهای سپس به دو نکته مهم درباره معیشت معلمان و وضع دانشآموزان سیلزده پرداختند.
ایشان تأکید کردند: معلمان محترم، شریف و آبرودار هستند و عزت نفس آنان در مسئله معیشت باید محفوظ بماند.
رهبر انقلاب با اشاره به سوءاستفاده برخی عناصر سیاسی یا بیگانگان از مسائل معیشتی معلمان گفتند: آنها میخواهند از این نقطه ضعف برای مقاصد خود بهرهبرداری کنند اما قطع نظر از این سوءاستفاده، باید درباره درآمد معلمان بهگونهای عمل کرد که عزت نفس آنان حفظ شود.
ایشان درباره دانشآموزان مناطق سیلزده نیز گفتند: این دانشآموزان حتی تا هنگامی که مدارس آنها با همت دولت و مردم و کمکهای قابل تقدیر خیرین مدرسهساز تعمیر و ساخته شود نباید از درس و تحصیل عقب بمانند.
حضرت آیتالله خامنهای در ادامه سخنانشان، باطل کردن معارضه دروغین «علم و دین» را از افتخارات دستگاههای علمی، آموزشی و پژوهشی کشور برشمردند و افزودند: قدرتمندان مادی دنیا چندین قرن برای القای تعارض دین با علم تلاش کردند اما در جمهوری اسلامی پرچم دین از همه جای دنیا برافراشتهتر است و کشور از لحاظ علمی نیز جزو کشورهای پیشرفته محسوب میشود.
رهبر انقلاب فعالیت هزاران محقق، متفکر و دانشمند عمدتاً جوان و غالباً متدین در کشور را یادآوری کردند و افزودند: این نخبگان عزیز با هویت «ایرانیِ سربلند» و هویت دینی و اسلامی مشغول تحقیق و نوآوری و ابتکار و پیشرفت علمی هستند که این حرکت نشاطانگیز باید همچنان با قدرت ادامه داشته باشد.
حضرت آیتالله خامنهای برخورداری نوجوانان و جوانان ایرانی از مهارت تبدیل علم به عمل را بسیار مهم و پربرکت خواندند و گفتند: مهارتآموزی باید از مدارس و دبیرستانها شروع و پیگیری شود.
رهبر انقلاب در آخرین بخش سخنانشان به آرایش جنگی دشمن و تهاجم آنان در زمینههای اقتصادی، سیاسی، نفوذ اطلاعاتی و ضربه زدن بهوسیله فضای مجازی اشاره کردند و افزودند: آمریکا و صهیونیزم در همه ابعاد در حال برنامهریزی و اقدام هستند البته این مختص دولت فعلی آمریکا نیست، قبلیها هم همین کارها را با دستکش مخملین انجام میدادند اما کمکی که رئیس جمهور فعلی آمریکا به ما کرده این است که این دستکش را درآورده و همه آن چدن پنهان در زیر دستکش آمریکاییها را میبینند.
ایشان تأکید کردند: در مقابل آرایش جنگی دشمن علیه ملت ایران، ملت هم باید آرایش مناسب بگیرد و همه مسئولان، آحاد ملت و افراد توانا و نخبه در هر زمینهای مشغول کارند با احساس مسئولیت و آمادگی وارد میدان شوند.
ایشان افزودند: دشمن علیالظاهر در زمینه نظامی آرایش جنگی ندارد که البته نظامیان ما حواسشان جمع است.
حضرت آیتالله خامنهای، حفظ وحدت را بهویژه در شرایط فعلی، بسیار لازم خواندند و تأکید کردند: همه مراقب باشند بهخاطر اختلاف سلیقههای کوچک مقابل هم قرار نگیرند چرا که اقتدار ملت در گروی اتحاد آحاد مردم، گروههای اجتماعی، اقوام مختلف و وحدت متقابل مسئولان و مردم است.
ایشان افزودند: بهفضل الهی توطئهها و تدابیر دشمن با وجود همه تبلیغات وسیع برای مشغول کردن ذهنها و مخلوط کردن صحنه، بهضرر خود او تمام میشود.
رهبر انقلاب تأکید کردند: بدون تردید جوانان عزیز ایران سرافراز، شکست آمریکا و بهزانو درآمدن صهیونیزم و عزت و عظمت نهایی ملت ایران را مشاهده خواهند کرد.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، آقای بطحایی وزیر آموزشوپرورش گزارشی از اقدامات و برنامههای این وزارتخانه در خصوص عملیاتی کردن سند تحول، تعمیق و معرفی سند تحول در بدنه آموزشوپرورش، توسعه عدالت آموزشی، اولویت دادن به افزایش کیفیت مدارس دولتی و جلوگیری از طبقاتی شدن آموزشوپرورش، و تلاش برای توسعه کمّی و کیفی دانشگاههای تربیت معلم بیان کرد.