لزوم تدوین قانونهای حمایتی و نظارتی در گردشگری پزشکی
به گزارش شیرازه، گردشگری یکی از حوزههایی است که با توجه اشتغالزایی مولد و حاشیه سود بالایی که دارد میتوان از طریق آن درآمد ناخالص ملی را افزایش داد و از حوزههایی است که به سرعت در حال رشد است و در سالهای اخیر وزارت بهداشت نیز به این حوزه توجه ویژه داشته است. در سال 82 برای اولین بار در ایران گردشگری سلامت از سوی وزارت بهداشت و درمان مورد توجه قرار گرفت و در سال 83 و پس از ادغام سازمانهای میراث فرهنگی و ایرانگردی و جهانگردی، توریسم درمانی به صورت مستقل در ایران ایجاد شد.
کشورهای مختلف برای افزایش سهم خود از بازار پر رونق گردشگری پزشکی سعی در بالا بردن کیفیت و کاهش هزینهها دارند و امکانات و زیرساختهای مختلف برای جذب گردشگران پزشکی ایجاد میکنند.
ظرفیتهای ایران برای اینکه مقصد گردشگران پزشکی دنیا شود
ظرفیتهای فراوانی در حوزه گردشگری سلامت در ایران وجود دارد. پیشرفتهای ایران در زمینه سلولهای بنیادی، پزشکی هستهای، رادیو داروها در کنار وجود پزشکان فوق تخصص و مجهز به علم روز، بیمارستانها و درمانگاهها با تجهیزات مدرن، هزینههای کم خدمات پزشکی در مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکایی از جمله عواملی است که میتواند ایران را به یکی از بزرگترین مقاصد گردشگری پزشکی دنیا تبدیل کند اما در کنار این ظرفیتها موانع و مشکلاتی نیز پیش روی این صنعت است که باید هرچه سریعتر رفع شوند تا گوی سبقت در بازار پررقابت این صنعت از ایران گرفته نشود.
ساره بانوی جوان کویتی که به همراه همسرش برای درمان نازایی به مطب یکی از پزشکان زنان مراجعه کرده است در گفتگو با خبرنگار ما میگوید: در سایتها و شبکههای اجتماعی بسیار به دنبال پزشک و بیمارستان معتبری برای درمان نازایی خود جستجو و تحقیق کردم اما هرچه بیشتر تلاش میکردم برای انتخاب پزشک معالج دچار تردید میشدم زیرا منبع اینترنتی موثقی نتوانستم پیدا کنم و برخی از بیمارستانها و مراکز درمانی که معرفی شده بود سایت به زبان عربی نداشتند یا اطلاعات کافی ارائه نداده بودند. نهایتا از یکی از دوستان ایرانی مقیم کویت خواستم تا مرا راهنمایی و پزشکی را به من معرفی کند.
احمد و دوستش نیز که اهل عراق هستند و هر دو کشت مو انجام داده بودند و در داروخانه منتظر دریافت نسخه خود بودند، بیان کردند که قیمتهای متفاوتی برای انجام عمل کشت مو به آنها داده شد که با هم اختلاف زیادی داشتند و مدعی بودند که یکی از واسطههای آنان مبلغ هنگفتی را برای پیگیری امور درمانیشان درخواست کرده است.
یکی دیگر از بیماران قلبی که از امارات برای جراحی مراجعه کرده بود از خدمات هتلینگ بیمارستانهای ایران بسیار راضی بود و میگفت اینجا احساس میکردم در خانه خودم هستم.
ارائه خدمات باکیفیت در محیط مناسب بهترین تبلیغ برای جذب گردشگر سلامت است
یکی از بیمارستانهایی که در زمینه جذب گرشگران پزشکی فعال میباشد، بیمارستان مادر و کودک غدیر شیراز است که دکتر مسعود امینی، رئیس این بیمارستان در گفتگو با خبرنگار شیرازه درخصوص موانع و راهکارهای گسترش گردشگری پزشکی گفت: باید کیفیت خدمات پزشکی و امکانات و زیرساختها را افزایش داد و در محیط خوب کار خوب را ارائه دهیم که خود بهترین خدمت به هموطنان و بهترین تبلیغ برای جذب گردشگر سلامت است.
وی تفاوت نرخ ارز را یکی از بزرگترین انگیزههای گردشگران سلامت عنوان و اضافه کرد: باید همکاران پزشک و راهنمایان گردشکران سلامت به سود درازمدت توجه داشته باشند و قیمتی معقولانه به گردشگران سلامت ارائه دهند.
امینی نزدیکی اعتقادات مذهبی و فرهنگی و فاصله نزدیک با کشورهای حوزه خلیج فارس را از دلایل ورود گردشگران سلامت به ایران دانست و افزود: با توجه به فشار تحریمها و مشکلاتی که در حوزه درآمدهای نفتی وجود دارد باید هرچه بیشتر به حوزه گردشگری سلامت توجه کرد.
سیاست در سلامت دخالت نکند
رئیس بیمارستان مادر و کودک غدیر شیراز با تاکید بر اینکه نیاز است سیاست در کارهای تخصصی سلامت دخالت نکند، اظهار تاسف کرد که این گمان اشتباه وجود دارد که هرکاری باید از کانال دولت انجام شود درصورتی که ضرورتی ندارد دولت در همه کاری دخالت کند، اجازه دهند بخش خصوصی کارهای رفت و آمد توریستهای سلامت را انجام دهند و دولت بر آنها نظارت کند.
این پزشک فعال در حوزه گردشگری سلامت گفت: باید حمایتهای حقوقی برای پزشکان نیز تعریف شود زیرا پزشکان نگرانند که اگر بیمار کشور دیگری را درمان کرد و دچار عارضه شد و او در کشور خودش از پزشک شکایت کرد، پزشک باید با ارز خارجی هزینههای رفت و آمد به آن کشور را پرداخت کند.
انتهای پیام/