میزگرد تخصصی نقش و عملکرد گروههای جهادی فارس در بحرانها؛
فضل الله پور: در حرکت های جهادی کار تخصصی همراه با اخلاص در حال انجام است/اشرفی: یک سری اقداماتی که با شعار محرومیت زدایی انجام می شود، برعکس در حال نهادینه کردن محرومیت است/فیاضی: رمز موفقیت گروه های جهادی مردمی بودن آن است
با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید قربان بر ضرورت بیش از پیش کار جهادی، میزگرد تخصصی نقش و عملکرد گروههای فعال جهادی استان فارس در بحرانهای اخیر کشور به میزبانی دفتر پایگاه خبری تحلیلی شیرازه برگزار شد.
به گزارش شیرازه، به فرموده مقام معظم رهبری اردوهای جهادی هم تمرین، هم خدمت، هم خودسازی و هم آشنایی با فضای جامعه است که در رخدادهای سالهای اخیر گروههای جهادی پیشگام خدمترسانی بودهاند.
با توجه به اهمیت تجربهها و راهکارهای گروههای جهادی در زلزله آبان 96 کرمانشاه و سیل شیراز،خوزستان،سیستان و لرستان در سال 98، فعالت های جهادی در دوران کرونا و.. این نشست جهت بازنگری در عملکرد گروههای جهادی و بررسی مشکلات احتمالی برای چاره جویی برگزار شد.
در این میزگرد از نظرات میثم فضل الله پور مدیر مطالعات حرکت های جهادی بسیج سازندگی استان فارس، نجمه اشرفی مدیر گروه جهادی نادیان و عقیل فیاضی مدیر گروه جهادی حرکت المحرومین بهرهمند شدیم که شرح آن در ادامه میآید.
میثم فضل الله پور مدیر مطالعات حرکت های جهادی بسیج سازندگی استان فارس، حرکت های جهادی را زائیده انقلاب اسلامی دانست و گفت: در چند سال اول شروع انقلاب نگاه امام خمینی (ره) رسیدگی محرومین و مستضعفین بوده است. در دانشگاه ها حرکت هایی شکل گرفت و گروه های خودجوش ورود کردن در مناطق مستضعف و شروع به کار هایی عمرانی نظیر راه سازی و... کردند. در عرض 5 ماه جهاد سازندگی به گوش حضرت امام (ره) می رسد و ایشان این نهاد را رسما تاسیس می کنند.
وی با عنوان اینکه جهاد سازندگی زمان اوایل انقلاب یک برند بود اظهار داشت: سبقه گروه های جهادی به سن انقلاب می رسد و مخلص ترین بچه های انقلابی قبل از جنگ جهت کار به محله های محروم می رفتند. پس از یک دهه، اتفاقاتی از نظر سیاسی در کشور رخ داد و متاسفانه پس از رحلت امام خمینی (ره) که جریان دولت سیاسی شد، جهاد سازندگی به وزارت خانه تبدیل گشت و پس از آن با جهاد کشاورزی ادغام شد.
فضل الله پور در ادامه افزود: پس از این اتفاق، در سال 1379 فرمان تشکیل بسیج سازندگی با همان ادبیات و رویکرد قبلی توسط رهبری داده شد. چون بسیج حضور نیروی مردمی خوبی دارد و می تواند در همه عرصه ها پیشربندگی خوبی داشته باشد، حرکت های جهادی به بدنه بسیج انتقال یافت.
مدیر مطالعات حرکت های جهادی بسیج سازندگی استان فارس با اشاره به اولین دیدار رهبرانقلاب با نیرو های جهادی، خاطرنشان کرد: رهبری پس از ده سال فعالیت مستمر این گروه های جهادی، دیداری در 31 شهریور 1389 با این گروه ها داشته اند. رهبری می فرمایند: این حرکت ها باید به قله های عالی اهداف انقلاب برسد و به فضل اللهی خواهد رسید. در این دیدار صحبت های رهبری منشور تازه ای برای گروه ها تبدیل شد. در آن زمان گروه های جهادی استخوان دار به تعداد زیاد در سطح کشور و فارس وجود نداشت. به واسطه 5 سال پس از اولین دیدار شاهد شکل گیری گروه های جهادی پای کار هستیم.
وی ضمن عنوان اینکه رهبری سوم خرداد 1395 در پادگان امام حسین(ع) می گویند: خرمشهر ها در پیش است و نه در عرصه نظامی بلکه در عرصه های دیگر، تاکید کرد: سیر اتفاقات کشور به یک جایی می رسد که نقش گروه های جهادی در سیل ها و زلزله های استان های مختلف، به منصه ظهور گذاشته می شود. کسانی که که در زلزله کرمانشاه می تواند کمک رسانی کند و این اتفاق را جمع کند این گروه های جهادی بودند. که بعضا حداقل یک ماه را در آنجا سپری می کردند. در سیل شمال کشور نیز به همین ترتیب گروه های جهادی پای کار آمدند وگرنه دولت که توانایی جمع این حوادث را نداشت. گروه های جهادی شیراز تقریبا در کل کشور پخش بودند.
فضل الله پور ضمن تشریح فعالیت های اخیر گروه های جهادی اظهار داشت: قبل از کرونا تنها 3 کارگاه نیمه کاره در تولید ماسک استان فارس وجود داشت. در یک ماهه اول شیوع بیماری کرونا گروه های جهادی فارس تنها 170 کارگاه تولید ماسک را راه اندازی کردند و نزدیک به 4 میلیون ماسک در همان یک ماه تولید می شود. پایش سلامتی که وزارت بهداشت اعلام می کند، حدود 40 میلیون نفر آن توسط گروه های جهادی پایش شدند. گندزدایی معابر نیز بیشتر از یک ماه گروه های جهادی را درگیر کرده بود.
به گفته فضل الله پور روند کشور یک نسلی را پرورش می دهد که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب تقریبا 20 بار به حرکت و گروه های جهادی اشاره می کنند که نشان از اهمیت موضوع دارد.
وی تصریح کرد: در سال گذشته (1398) رهبری در دیدار با گروه های جهادی کلید واژه " خدمت رسانی برای تحقق عدالت و پیشرفت" را مطرح می کنند. این شعار مربوط به آغاز دهه چهارم انقلاب بوده است اما چه اتفاقی افتاد که دولت و نهاد ها این شعار را نتوانستند به تحقق برسانند و این ماموریت به گروه های جهادی داده می شود. اگر این حرکات دسخوش تحریف نشود، روند اکنون رو به رشد است.
فضل الله پورضمن تاکید بر اینکه در حرکت های جهادی کار تخصصی همراه با اخلاص در حال انجام است، افزود: مشخصا معلوم است که برای اینکه کشور به یک اتفاق خوب برسد، باید یک کار جهادی بی وقفه ای وجود داشته باشد و یک مباحثی مانند مسئله محوری در گروه های جهادی در حال مطرح شدن است. کار کنونی دولت محرومیت زا است، هرچه به جلو می رویم برای اهدا همان بسته ارزاقی به دلیل گرانی امکان پذیر نیست. همان گروه هایی که محروم نبودند رو به محرومیت می روند.
مدیر مطالعات حرکت های جهادی بسیج سازندگی استان فارس اضافه کرد: بر اساس نگاه مسئله محوری، حرکت های جهادی در حوزه درآمد زایی و حذف محرومیت در مناطق ورود می کنند. اتفاقات آینده رو به رشد است.
نجمه اشرفی مدیر گروه جهادی نادیان ضمن عنوان اینکه یکی از کار هایی که برای جهادی ها باید ارجعیت داشته باشد محو نشدن حرف رهبری در اقدامات کلیشه ای است، گفت: یک سال از دیدار ایشان با جهادی می گذرد و 9 فرمان شفاف وجود دارد. اگر قرار است سالگردی برای این پیام در نظر گرفته شود بهتر است یک عملکردی هر کس روی میز بگذارد که در راستای این 9 بند چه کار کرده اند. اول از همه گروه های جهادی مستقل، خودجوش و مردمی هستند که باید این عملکرد را ارائه بدهند.
این روز ها محرومیت زدایی در بورس است و جهان های موازی در این راستا تشکیل شده است. باید یک مطالبه از دستگاه ها و متولی هایی که ادعا محرومیت زدایی دارند صورت بگیرد. یک بخشی از مطالبات به مجموعه سپاه و بسیج سازندگی باید انجام شود.
وی در ادامه افزود: یک مجموعه هایی که موازی کاری تشکیل داده اند و یک سری اقداماتی که با شعار محرومیت زدایی انجام می شود، برعکس در حال نهادینه کردن محرومیت است.
مدیر گروه جهادی نادیان قرارگاه های محرومیت زدایی را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: اینکه ما با عنوان محرومیت زدایی قرارگاه های عریض و طویل با بودجه هایی که منبع آن مشخص نیست و کارمندی تشکیل بدیم، با آن همه امکانات شروع کند و بعد برنامه یک سال آن توزیع بسته های ارزاق شود جای سوال است. توزیع چند کیسه ارزاق که کوچکترین گروه های جهادی مردمی نوپا در طول سال ها انجام می دهند!
اشرفی در ادامه تاکید کرد: قرارگاه هایی اداری که به حاجی فلانی و فلان مسئول وصل است و پرونده باز دارد یک دنیای موازی با بسیج سازندگی فارس و سازندگی نواحی هستند. گروه های مختلف که توزیع چند کیسه ارزاق و نهایتا ساخت و مرمت چند سرویس دستشویی و یا مرمت مسجد فلان روستا نهایت کارشان می شود.
وی با عنوان اینکه انتخاب مکان های هدف نیز هدفمند نیست اظهار داشت: اگر تا آخر قضیه بروید می بینید که چون در ستاد آقای فلان بچه روستا فلان است، گروه جهادی برای بهره مندی از مزایا باید حتما به آن روستای توصیه شده برود یا مکان هایی که به آن ها حاشیه شهر می گویند که اگر حاشیه شهر را بررسی کنیم اصلا در محدوده قرارگاه نیست و محل هایی تحت هدف قرار گرفته اند، مرکز شهر هستند و اگر تاریخ را بررسی کنیم شیراز از آن جا شروع شده است. حاشیه شهر تعریف دارد.
به عقیده اشرفی همین برچسبی که به مکان هدف گروه های جهادی یعنی محروم می زنند، خودش باعث ایجاد محرومیت است. در صورتی که اگر ما برای مفهوم محرومیت یک منبع مشترک وسط بگذاریم حالا اگر قرآنی باشد، واژه محروم و سائل تعریف شده محروم قشری هستند که به اصطلاح صورت خودشون رو با سیلی سرخ می کنند و ما با برچسب زدن به اون منطقه خلاف قرآن عمل می کنیم.
مدیر گروه جهادی نادیان نا امیدی و توقف استعداد و ظرفیت های منطقه ها را حاصل برچسب زدن دانست و اظهارداشت: انبوهی از برچسب ها زده می شود تا ناجی گری خودمان در قالب فرد جهادی پوشش بدیم و دو تا سبد ارزاق ببریم و کلی عکس و گزارش تهیه کنیم.
وی فرامین رهبرانقلاب به گروه های جهادی را مورد توجه قرارداد و گفت: به نظرم این روند با توجه به پیام 9 بندی رهبری که کاملا شفاف بوده و به استناد به بند دوم ارتقا، کیفیت و گسترش فعالیت ها است، اگر کسی خودش را متولی جهادی در جهان های موازی می داند، یک قدم جدی باید در راستای معنی محرومیت و محرومیت زدایی باید بردارد.
این فعال جهادی در ادامه به آموزش ضمن خدمت برای جهادگران اشاره کرد و افزود: در گروه های جهادی به خدمت معتقدیم و آموزش ضمن خدمت هم یک مفهوم جدید پیدا می کند. منابعی هستند که می توانند این آموزش ها را یاد بدهند اما برای این منابع هیچ متولی نیست و هیچ سرفصلی ندارد که برای گروه های جهادی نمی گذارند. اگر جهادی به خدمت معتقد است خودش باید این ها را تهیه کند. کتاب های من محروم نیستم، رسم جهاد و زندگی به سبک جهادی می تواند معنای محرومیت را به طرز درست بیان کند.
به گفته اشرفی سیستم اداری طراحی شده برای جهادی یک آسیب های جدی دارد و اولین آن بودجه ریزی بر اساس نفر، روز، اردو است. یکی از آسیب های دیگر عادت دادن ذائقه جهادی ها به گزارش دادن اداری است. این نفر روز اردو باعث می شود که گروه های جهادی نو پا دچار مشکل شوند.
وی تصریح کرد: بعضی از مراکز یک فراخوان می زنند و یک اردو تشکیل می دهند تا سهمیه را محقق کنند و توبیخ نشوند. در یک بررسی ما فهمیدیم که واقعا روستا های فارس کشش حضور 15 روزه نیرو های جهادی را ندارند. مگر اینکه کار عمرانی انجام دهید. برای کار های فرهنگی باید کار طولانی مدت صورت گیرد.
مدیر گروه جهادی نادیان در ادامه با عنوان اینکه اکثرا کسانی که به اردو جهادی می روند دانشجو و یا شاغل هستند گفت: این اقشار نمی توانند برای زمان طولانی مرخصی بگیرند. در نتیجه یک آماری رد می شود که در عمل این نفرات محقق نخواهد شد. بعضی از گروه ها به دلیل وجود این سیستم غلط قانونی بازی می خورند و هم از برکت کار خودشان پایین می آید و هم اگر بازرس بیاید، ادعا آن ها را رد می کند.
اشرفی خواستار این مشکل قانونی شد و اظهار داشت: این یکی از مشکلات قانونی است که خواستار حل آن از طرف متولیان این امر هستیم. گروه های جهادی که این مشکل را می دانند، زیر بار این قانون نمی روند و قید مقدار پول می زنند و از اندک حمایت متولیان گروه های جهادی محروم می شوند. خوشان مشخص میکنند که چند نفر برای منطقه نیاز دارند.
وی کار جهادی را یک تمرینی دانست و افزود: این تمرین برای ورود به زندگی حقیقی فرد است. وقتی شما از اونجا ذائقه جهادی ها با گزارش کار بازی خراب می کنید، و اگر کسی از این جمع به مجلس، ریاست جمهوری، شورای شهر و .... راه پیدا کند این اشتباهات رو دارن و تا ثریا این دیوار کج می رود. واژه جهادی که رهبری در سخنرانی عید قربان داشته اند مخاطب آن عوام بودند و کما اینکه در آن پیام 9 بندی کاملا مخاطب معلوم است. در همین سیستم های اشتباه با این وجود کسانی مثل شهید حججی را داشتیم که تربیت می شوند و دنیا را خیره میکند. رهبر انقلاب عین یک فردی که سال ها در کار جهادی بوده، در پیام حودش جهادی ها را از بروکراسی منع می کند و بر جذب همه تاکید می کنند.
وی اضافه کرد: سیستم دست افراد را بسته است. در سیستم اداری، یک حاج احمد متوسلیان به شدت نیاز است.
*فضل الله پور در پاسخ به خانم اشرفی گفت: مباحثی که خانم اشرفی گفتند بعضا به نقص سیستم برمی گردد ولی در اجرا در رده های پایین تر به صورت سلیقه ای است. یک ضابطه مندی نیاز است. حرکت جهادی فضای بازی دارد.
احساس نمی کنم چارچوب ها دست گروه های جهادی را بسته باشد، شاید در بحث گزارش دهی به خاطر ورود سلیقه افراد اینگونه حس شود.
*رمز موفقیت گروه های جهادی در مردمی بودن آن ها است
عقیل فیاضی مدیر گروه جهادی حرکت المحرومین با اشاره به دیدار سال گذشته رهبری با گروه های جهادی گفت: در دیدار سال گذشته رهبری با گروه های جهادی می فرمایند: هم کارآمد، برنامه ریز و هم اهل فکر هستند. به نظر من این سه شاخصه مهم است که هر کاری باید داشته باشد.
وی افزود: رهبرانقلاب در تعریف گروه های جهادی می فرمایند: یک حرکت جهادی، حرکتی است که اعتقاد و باور قلبی است که در راستای به کارگیری توانایی بوده و توقف ناپذیراست. بگذارید ما مجموعه عظیم نسلی از انقلاب اسلامی را در کشور شاهد باشیم که از لحظ سطح فهم، مسائل مدیریتی، خدمت رسانی و ایجاد عدالت و قسط به جایی رسیده باشد که ذهن های معمولی بشر به آن نرسیده و باید از او الگو برداری کنند.
مدیر گروه جهادی حرکت المحرومین با عنوان اینکه این سخنان رهبری جایگاه ای فراتر از یک اردو جهادی را نشان می دهد افزود: در هیچ جا ندیدم که حضرت آقا صراحتا بگویند که این مجموعه الگو شود و سقف خواسته های ما این است و بیراهه نروید. باتوجه به سخنان بالا، کار سخت می شود و امید آفرین است بدین معنی که مسیری را که در آن هستیم درست است و حواسمان باشد تا منحرف نشود.
فیاضی با تشریح فعالیت های گروه های جهادی اظهار داشت: خود حرکت و اردو جهادی دو قسم جدا هستند. اردو جهادی در یک زمان، مکان و افراد مشخص انجام می شود. اکنون فعالیت همه دکترها و پرستارهایی در بیمارستان ها و مبارزه با کرونا به دلیل بحث خدمت رسانی، یک حرکت جهادی است. در اردو های جهادی بر سه اصل الگوسازی، کادر سازی و محرومیت زدایی تاکید می شود. یک نکته بسیار مهمی است که این سه اصل لازم و ملزوم یکدیگر هستند. اگر این کار ها می خواهد به عنوان یک الگو و برند باشد، باید مواظب باشیم تا نخودی ها باعث خراب شدن این کار نشوند.
وی تصریح کرد: خصوصیت خوب این کار های این است که به صورت مردمی است و از بالا دستور نمی آید که این کار و یا آن کار را باید انجام دهید. رمز موفقیت گروه های جهادی را می توان در این موضوع دانست. برکات کار جهادی اول باید به جهادگر برسد تا با تقویت خودش بتواند برای آن منطقه آبادی به وجود آورد. باید از اهالی خود آن منطقه به ویژه جوانان نیز برای آبادی استفاده شود. اگر هیچ جوانی هم در آن منطقه برای کمک نبود، از همان صاحب خانه ای که کار میکنید حداقل درخواست یک لیوان آب کنید تا او نیز در کار شما سهیم باشد. این باعث می شود که خودش را در کار سهیم بداند.
مدیر گروه جهادی حرکت المحرومین با تاکید بر رهنمود های رهبر انقلاب گفت: به گونه رهبری در موضوع جهادی دقیق و جامع صحبت می کنند که انگارایشان حداقل 40 سال از عمر شریف شان را در کار جهادی گذرانده اند. انسان به گونه ای محو صحبت های ایشان می شود که انگار رهبری در قله کار هستند و ما هنوز عقب هستیم.
*گروه های جهادی براساس ساز و کار هایی می توانند در مسئله اقتصادی ورود داشته باشند
فیاضی ضمن عنوان اینکه نزدیک به 10 سال است که رهبر انقلاب محور سخنان شان چه به صورت مستقیم و غیر مستقیم در حوزه اقتصادی است خاطرنشان کرد: بچه های جهادی کارآمدی شان را به اثبات رسانده اند و نشان داده اند که میتوان به آن ها اعتماد کرد. به نحوی برگ برنده نظام هستند.
این فعال جهادی با اظهار اینکه اگر قبل از کرونا تولید همین ماسک را به گروه ها واگذار می کردید دلایل مختلفی را به جهت تولید نکردن می آوردند، افزود: اما فعالیت ها در خصوص کرونا باعث شد که ترس بچه های جهادی در موضوع اقتصادی نیز ریخته شود و به توانایی خودشان پی بردند. اگر در این زمان از این فرصت استفاده نشود، خواهد گذشت.
وی تاکید کرد: بچه های جهادی با توجه به دارا بودن پتانسیل ها و ظرفیت های بسیار خوب می توانند براساس ساز و کار هایی در مسئله اقتصادی ورود داشته باشند. در مرحله اول باید توانایی لازم را کسب و هدف خود را تعیین کنند.
مدیر گروه جهادی حرکت المحرومین نفع کار اقتصادی را برای سه گروه ترسیم کرد و اظهار داشت: گروه اول برای کسی است که در آن منطقه ساکن است و فعالیت اقتصادی با حضور او صورت می گیرد. گروه دوم برای خود گروه جهادی است تا بتواند بخشی از نیاز های مالی کار های خیر را تامین کند. بخش سوم برای خود فرد جهادی است که بابت این کار ارتزاق کند. البته باید حواسمان باشد که گروه جهادی به سرمایه داری کشیده نشود.
*خروج فقر با کار اقتصادی کافی نیست، بینش افراد باید ساخته شود
اشرفی با عنوان اینکه اگر با انجام کار اقتصادی فقر از یک منطقه خارج شود کار تمام نشده، گفت: اگر بینش افراد جهادی و مخصوصا افراد منطقه در این خصوص ساخته نشود، نتیجه اش نظیر فرعون هایی می شود که در قرآن نیز آمده و از ثروت اندوزی به این تباهی رسیده اند.
وی تصریح کرد: در بزنگاه های کشور مانند آبان ماه پارسال یک قسمت از تهدید، همان مستضعفینی بودند که دشمن برای آن ها برنامه ریزی کرده بود. اگر آن کار جهادی صورت گرفته بود این مستضعفین همان قشری بودند که وقتی امام خمینی (ره) به آن ها می گوید که حصر آبادان باید شکسته شود، با سر و جان در مقابل دشمن می رفتند.
مدیر گروه جهادی نادیان با ابراز اینکه بینشی که باعث می شد مستضعفین نقطه قوت نظام باشند و ما وارث جهان بشیم ضربه خورده است، افزود: به نظرم اصلاح این بینش چیزی است که رهبری از گروه های جهادی انتظار دارند و قرار است در گام دوم و در دهه پیشرفت و عدالت رخ دهد.
به گفته این فعال جهادی امروزه در کار اقتصادی همه افراد مخصوصا قشر جوان به دنبال زحمت کم و سود زیاد هستند و در روستا ها تخصص قالی بافی وجود دارد اما با توجه به اینکه زحمت زیاد دارد افراد روستا از این کار امتناع دارند و پذیرای بسته ارزاق هستند. در کار جهادی اقتصادی نیز به دنبال اصلاح این بینش هستیم.
وی با عنوان اینکه کمیته امداد که فلسفه آن خدمت بی منت برای قشر مستضعف و محروم است خاطرنشان کرد: این نهاد ساختار اداری پیدا کرده و کاملا از بدنه جهادی ها جدا است. در دهه 60 پیامبر بشاگرد را از همین کمیته امداد داشتیم، آن بینش جهادی دیگر در سازمان هایی مثل کمیته امداد و جهاد سازندگی حاکم نیست و باعث ضرر می شود. اگر صد تا گروه جهادی به ثبت برسد و اردو برویم و این رویه را داشته باشیم به نتیجه قیام به قسط که در صحبت های رهبری است نمی رسیم.
اشرفی تاکید کرد: می توان سیستم را به سمتی برد که در بزنگاه هایی که دشمن به وجود می آورد، نه از فقیر ها و نه ثروتمندان خواهیم ترسید و هر دو باعث نقاط قوت نظام می شوند.
*بیشتر منابع مالی گروه های جهادی از خَیِرین است/ برای کار جهادی، جهادگران اول از جیب خودشان مایه می گذارند
اشرفی در خصوص منابع مالی گروه جهادی نادیان اظهار داشت: برای تامین منابع مالی جهت کار های جهادی زیر بار قانون های اشتباه نرفتیم و سعی کردیم که با فراخوان ها این کمبود را جبران کنیم. اعضایی که در گروه جهادی نادیان هستند، وقتی تصمیم می گیرند کاری انجام شود اول از جیب خودشان مایه می گذارند. در این 10 سال خیرین میلیاردی نداشته ایم. حلقه اطراف خود دوستان با دیدن گزارش فعالیت هایی که در بستر های شبکه های اجتماعی مخصوصا اینستاگرام بارگزاری می شود، اعتماد کرده و در تامین مالی هزینه ها شرکت می کنند.
وی با عنوان اینکه گزارش کار هم با رعایت حفظ عزت نفس جامعه هدف و حفظ اخلاص بچه های گروه گرفته می شود گفت: بعضی وقت ها سازمان هایی با کمک هزینه به سراغ ما می آیند و می گویند شما امسال گروه برتر از نظر ما شناخته شده اید. ما این کمک ها را رد کرده ایم. اما بعضا با تعامل بعضی از مشکلات مردم را حل کرده ایم.
فیاضی درباره تامین هزینه ها و چگونگی بودجه بندی بیان کرد: بخشی از هزینه ها در گروه های جهادی به خود افراد و تهیه بسته های فرهنگی اختصاص داده می شود و بخشی دیگر به فعالیت های عمرانی مربوط می شود.
وی تصریح کرد: بخشی از تامین هزینه ها از طریق خیرین است البته کمیت پول مهم نیست و کیفیت آن مدنظر است. به این معنی که اخلاص در کمک نیز مهم است. فردی که با وجهه نیت خیر وارد می شود اما در باطن درخواست دیگری دارند سریعا معلوم می شود و گروه های جهادی کمک آن ها را رد می کنند. مهم ترین اصل کمک خیرین در کار های جهادی، اعتماد بین خیر و گروه جهادی است.
این فعال جهادی با اشاره بر ارتباط گیری گروه جهادی با برخی از دستگاه های حمایتی گفت: طبیعتا ما با ارتباط گیری با ادارات آن منطقه سعی داریم تا آن ها را نیز به تکاپو بیندازیم. بعضی از سازمان ها ردیف بودجه در این خصوص دارند که وظیفه شان است که کمک بدهند.
فیاضی: وقتی برای حل مشکلی به دلیل کم کاری اداره ای به اداره مربوطه جهت تعامل و رواج کار مردم مراجعه می کنید، متاسفانه نگاه پیمانکاری به بچه های جهادی دارند.
فضل الله پوربا توجه به دسته بندی گروه های جهادی و نحوه تامین اعتبار ابراز داشت: بخشی دیگر از تامین اعتبار کار های جهادی می تواند از طریق تعامل با دستگاه های حمایتی باشد. مثلا اگرهدف گروه جهادی در راستای ماموریت و جامعه هدف کمیته امداد باشد، کمیته امداد می تواند بخشی از هزینه ها را تقبل کند. برخی از گروه های جهادی مانند دانشجویی ها تحت حمایت دانشگاه نیز هستند و دانشگاه براساس وظیفه ذاتی خود به بخشی از تامین مالی اردو های این گروه ها را برعهده می گیرد.
*چند میگیری به اردو میای؟!
اشرفی: بعضی از نهاد حمایتی که با انجام ندادن وظایف خود باعث افزایش جامعه هدف گروه های جهادی شده اند، در هفته تشکیل همان نهاد اردو جهادی با ماشین کولر دارد، پرداخت حق ماموریت به کارکنان و تمامی امکانات رفاهی برپا می کنند و به مناطق به اصطلاح محروم می روند که این روند کاملا با شیوه اردوجهادی انقلاب اسلامی متفاوت است. این مدل مخرب باعث شده است که وقتی گروه های جهادی به بعضی از مناطق مراجعه می کنند با صحبت هایی نظیر "چند میگیری به اردو میای؟! " مواجه شوند.
*نتیجه گیری:
با خواندن مطالب فوق و مشاهده فعالیت های گروه های جهادی در ایام گذشته، میتوان به این نتیجه رسید که رهنمود های رهبری در دیدارو سخنرانی با نماینده گروه های جهادی هر نوبت توانسته است نقشه راهی برای فعالیت های آن ها باشد.
مشکلات سیستمی در ساختار، طرح ریزی ها و ... وجود دارد که نمیتوان آن ها را انکار نمود و نیازمند اهتمام ویژه مسئولین رده بالا در سازمان بسیج سازندگی است.
تشکیل قرارگاه ها و یا نهاد های موازی می تواند گاهی مخرب واقع شود. آموزش ضمن خدمت نیز باید به شیوه ای در میان جهادگران رواج پیدا کند و متولی داشته باشد. تجربیات افراد در کف میدان حاکی از آن است که رشد خوب فعالیت گروه های جهادی مدیون مردمی بودن آن است و اگر این ماهیت تغییر پیدا کند، نتیجه ای جز کاهش عملکرد این گروه ها نخواهد داشت.
گروه های جهادی با ظرفیت بالای خود می توانند در حوزه اقتصادی با رعایت ساز و کار های مدون ورود کنند تا مشکلات اقتصادی مردم نیز تا حدی برطرف شد به شرط اینکه بینش افراد نیز ساخته شود.
به نظر می آید ظرفیت های مالی برای تامین اعتبار کار این گروه های جهادی وجود دارد اما نیازمند همیاری و همکاری است. به عنوان مثال وقف می تواند پشتیبان مالی برای کار های جهادی باشد. اگر چه وقف انواع دارد و دارای احکام بسیاری است، اما با جلب نظر واقفان می توان این کار را انجام داد.
انتهای پیام/
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
كارهاي جهادي به پشتوانه قوي قانوني نياز دارد. قانون برنامه و بودجه 50 سال است كه مروج شيوه سرمايه داري است. روح كلي اين قانون با كارجهادي سنخيت ندارد.
قانون هاي وارداتي - ترجمه - از جمله نظام فني اجرايي - قانون مناقصات - قانون خدمات مديريت ....... در حال و هواي سرمايه داري كار مي كند.
مجموعه قوانين از جمله قانون هاي ياد شده اصالت را به سرمايه و مسايل مادي مي دهد.
در حاليكه اسلام براي علم و عالمان با تقوي اصالت قائل است.
اول از همه بايد شيوه جهادي در قوانين جايگاه استواري پيدا نمايد. دولت مكلف شود همه عرصه ها از جمله اقتصاد را به جبهه مردمي جهادي دانش بنيان واگذار نمايد.
عمران - صنعت - معدن - تجارت - بانك - نفت ...... توسط جبهه جهادي = مردمي = دانش بنيان - راهبري شود ان شاءالله