کد خبر: ۱۴۵۴۶۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
خواننده تیتراژ سریال دادستان در گفتگو با «شیرازه»؛

گفتمان‌سازی و تولیدمحتوا را جایگزین برخورد چکشی کنیم/ از مسوولین فرهنگی گله دارم

دشمنان در راه باطل خود پشت سرهم ایستاده‌اند و کار خود را حرفه‌ای دنبال می‌کنند، برای تاثیرگذاری بر روی جامعه هدف خودشان که جوانان ما هستند، پازل خود را می‌چینند.
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر شیرازه، طی سال های اخیر باتوجه به تغییر سبک های موسیقی، این هنر دستخوش تغییرات و بروز افراد جدید در این عرصه شده است. 

پایگاه خبری تحلیلی «شیرازه» این بار در مصاحبه‌ای تفصیلی به دعوت از یکی از خواننده‌های جوان، خوش‌فکر و با سبکی خاص که در چند سال اخیر با استقبال مردمی مواجه شده، رفته است، سینا آبگون خواننده رپ(سبک گفت‌آوا) و بازیگر سریال دادستان است که مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانیم:

شیرازه: خودتان را برای مخاطبین ما معرفی کنید: 

سینا آبگون متولد ۱۳۷۴ شهر ملایر و ساکن همدان هستم. 

طی زندگی پر فراز و نشیب به سمت و سوی هنر و رسانه سوق داده شدم که با نوازندگی شروع کردم و وارد عرصه خوانندگی شدم که با سبک رپ آغاز شد.

گفتمان‌سازی و تولیدمحتوا را جایگزین برخورد چکشی کنیم/ از مسوولین فرهنگی گله دارم

شیرازه: چرا سبک رپ؟ 

سینا آبگون: هرکسی دنبال بهترین سلاح برای استفاده علیه دشمنانش است، خودم را یک سرباز می دانم و کار سرباز هم تاثیر گذاری و انجام وظیفه خوب با بهترین سلاح است.

برخی ها آثار من را رپ انقلابی معرفی میکنند در صورتی که کار تفاوت دارد. 

ما با رپ شروع کردیم اما اکنون این سبک را کار نمی‌کنیم بلکه به نوعی «سبک گفت آوا» با فلورایم متفاوتی از رپ است. بعد از شروع با سبک رپ زندگی من در مواجه با یک معجزه بزرگ به نام شهید سید میلاد مصطفوی دچار تغییر شد که ایشان به خواب مادر من آمدند که زندگی، هدف و راه من به کلی تغییر کرد و از این تغییر ۶ سال می گذرد.

شیرازه: «سبک گفت آوا» ایرانی است؟ 

سینا آبگون: سبک گفت آوا غربی بود و توانستم با تلاش این سبک را بومی سازی کنیم. بیشتر رسانه ها توسط کشور های غربی ساخته شده اما مهم این است که هر رسانه ای را بومی کنیم و هدف خودمان را فریاد بزنیم. 

این سبک به این دلیل که مورد توجه نسل دهه ۷۰ به بعد قرار گرفت، انتخاب کردیم و راه ارتباطی ما با نسل نوجوان و جوان شد که کماکان مخاطب خود را دارد. 

شیرازه: بازخورد مردم و جامعه نسبت به آثار شما چگونه بوده است؟ 

آبگون: مردم وقتی که از دور من را نگاه می کنند در اولین برخورد فکر میکنند که به سیستم وصل هستم و ارگان های فرهنگی و نظامی پشت کم قرار دارند. 

برخی ها می گویند که آقا زاده ام و از روی بی‌کاری و شکم‌سیری به خوانندگی روی آوردم، درصورتی که اینطور نیست و کاملا کاملا دلی و قلبی است، قضاوت بی‌مورد همیشه وجود داشته است. 

گفتمان‌سازی و تولیدمحتوا را جایگزین برخورد چکشی کنیم/ از مسوولین فرهنگی گله دارم

شیرازه: در خصوص اثر آخرتان که درجواب کار ساسی مانکن دادید، توضیح بدید.

آبگون: آخرین اثر من، اولین واکنش نسبت به خواننده های غربی نیست و نسبت به آهنگ کوچه نسترن از اِبی، کاری را به نام کوچه غیرت آغاز کردیم. 

اگر اکنون نگاه کنیم، تمام رسانه های با تلاش به دنبال پاک کردن دو مقوله شهدا و ناموس از ذهن مردم هستند.

این تعصبات در ایران فقط در دوران جمهوری اسلامی نیست بلکه در نیاکان ما نیز بوده است. 

برخی ها میگفتند که با شهادت سردار سلیمانی کار تمام شد درصورتی که تفکر این شهید والامقام  در  جامعه رواج پیدا کرده لذا تبدیل به خطر بزرگتری برای دشمنان شد. 

کار ساسی مانکن از لحاظ محتوایی پوچ است و به دلیل این که نمی توانند محتوایی داشته باشند، به موضوعات من درآوردی و حاشیه ای می پردازند. 

ما ظاهر فکر میکنیم که تنها یک آهنگ از فلان خواننده غربی ساخته و ارائه شده است اما هدف آن ها جلب توجه افکار عمومی با استفاده از رسانه ها است.

از مسئولین فرهنگی جامعه شدیداً انتقاد دارم چرا اینکه در خواب به سر میبرند، در مراحل ساخت کار من در جواب به این گونه آهنگ‌ها، می گویند کاری نکنید که جامعه به سمت ساسی سوق پیدا کنه، رسانه ساسی مانکن چند نفر است؟ ۱۶ میلیون نفر کار این خواننده را دیده اند! 

باید جواب بدهیم، اگر جوان به سمت آن ها سوق پیدا کند و ما جواب محتوایی ندهیم معلومه که به غرب کشیده می شود. 

دشمنان در راه باطل خود پشت سر هم ایستاده اند و  کار خود را حرفه ای دنبال می کنند، فکر می کنند و برای تاثیر گذاری بر روی جامعه هدف خودشان که جوانان ما هستند، پازل خود را می‌چینند.

اول یک تکه از آهنگ را منتشر می کند که مردم با آن دابسمش درست کنند و بفرستند، برای هر بازخورد مردم پول به حساب آن ها واریز می شود! 

وقتی برای جوان از سوی مسئولین و ... محتوایی آماده نشود معلوم است که جوان به سمت کار های بی‌مایه  کشیده می شود. 

حدودا ۱۵ میلیون دابسمش برای این خواننده از داخل ایران ارسال شده و متاسفانه از طرف نهاد های امنیتی ما بیخیال تر از همیشه هیچ عملی صورت نمی گیرد! 

به جای حمایت از ما، می گویید چرا این را ساختی؟ 

آنقدر که تکی جنگیدن را یاد گرفتیم، برایمان جمعی کار کردن معنی ندارد. 

۶ سال تکی به جنگ رسانه های غربی رفته ام اما به غیر از سپاه هیچ کس کاری نکرد! همه ادارات و نهاد های متولی نسبت به هجمه های دشمن در خواب طولانی هستند، گاها سنگ اندازی هم می کنند. 

شیرازه: حمایت از طریق بخش های خصوصی چطور بود؟ 

آبگون: هرکسی که به سمت من آمد، به دنبال برند شدن خود یا مجموعه خودش بود و بعضاً با تفکرات انقلابی فاصله داشت. 

کسانی هستند که در داخل، بچه‌های انقلاب ما را می زنند! 

جبهه فرهنگی انقلاب، از نظر صدور مجوز و حمایت معنوی همکاری بسیار خوبی با من داشت و کار را به صورت مردمی دنبال می کنم. 

شیرازه: شعر های آثارتان از کجا نشأت می گیرد؟ 

آبگون: تمام شعر های آثارم خودم سرودم اما کار آخر در جواب ساسی مانکن با کمک شاعر خوب سید علی چاوشی تهیه شد.

برای بیان مشکلات جامعه، انتقاد، حمایت و... هر کسی با قلم و سبک خودش به تولید محتوا می‌پردازند. 

در یک برهه‌ای همه کارها را خودمان انجام می دادیم، یه دلیل نبود امکانات در شهرستان باید به صورت ارتش یک نفره عمل کنیم در غیر این صورت در لابلای چرخ دنده‌های بزرگ، هضم می شویم. 

گفتمان‌سازی و تولیدمحتوا را جایگزین برخورد چکشی کنیم/ از مسوولین فرهنگی گله دارم

شیرازه: افق کار خودتان را کجا می بینید؟ 

آبگون: خیلی ریسک پذیر نیستم و در جبهه ما جای آزمون و خطا نیست لذا آهسته و پیوسته قدم بر می دارم. 

افق آینده کاری خودم را خیلی بالا می بینم، به وضعیت کنونی راضی نیستم و دوست دارم یک روزی در مقابل رهبر انقلاب یک کار فاخری را اجرا کنم. 

شیرازه: تغییر در شما از کجا شروع شد؟ 

آبگون: خدا در بنده ها به دنبال نقطه روشن است و آنقدر انرژی می دهد که آن نقطه روشن تمامی وجود را فرا گیرد.

 تمام انسان ها یک نقطه روشن در قلبشان وجود دارد اما نپرداختن به آن تا تغییر کنند.  

به نظر من تمامی جوانان خوب هستند و اگر کسی امروز حداقل تیپ، قیافه، اخلاق و... نامتعارف هست به نظرم ما کم گذاشتیم‌. 

بعضی از جوانان امروز حتی اعتقاد خودشان را به دلیل خیانت برخی از افراد با لباس دین، اختلاس ها و ... از دست داده اند‌. 

وقتی مردم دو رنگی را می بینند از همه چیز باز شده‌اند و اگر ما کم نمی گذاشتیم این اتفاقات رخ نمی داد. 

بستر را باید فراهم کنیم و راه گریزی نیست، اگر به طور مثال بی حجابی در جامعه زیاد است باید باید از ریشه یابی، تولید محتوا کنیم تا تاثیر گذار باشیم. 

الان باید با جوانان صحبت کنیم و گفتمان پردازی کنیم، دوران چکشی عمل کردن گذشته و باید بستر جامعه را به سمتی سوق بدیم که برای حال همه جوانان جرقه ای زده شود؛ بهتر راه تلنگر به جوانان شهدا هستند و معتقدم که امروزه شهدا دستگیری می کنند. 

 مسئول فرهنگی ما درد مردم را نمی داند و هرکسی که آمده بر اساس رابطه و ضابطه آمده چرا اینکه باید متعهد و متخصص باشیم. 

سلیقه ها تغییر کرده و انقدر که تولید محتوا صورت نگرفته، همان اندک افرادی که فعالیت دارند مورد اذیت قرار می گیرند. 

من گله از نفوذ دارم، طوری گنجشک را رنگ می کنند جای قناری قالب می کنند که نمی‌دانند چه شده است! 

شیرازه: نسبت به این کلمات چه چیزی در ذهن شما تداعی می شود؟ 

غیرت: ناموس 

حاج قاسم: شروع

انقلابی: آقا (رهبر انقلاب)

عدالت: مسیر ناتمام 

برجام: معاهده‌ای خیالی 

ساسی مانکن: مزدور غرب 

وطن: ناموس

شهید: پرچم 

شیرازه: به نظرم شیرازه فراتر از یک اسم بوده و  بن و ریشه است، ریشه شروع حرکت گفتمان ساز در راستای گام دوم انقلاب باشد. 

گفتمان‌سازی و تولیدمحتوا را جایگزین برخورد چکشی کنیم/ از مسوولین فرهنگی گله دارم

شیرازهحرف آخر....

آبگون: لطف خدا شامل حال ما شد و تیم من یک شهر خاص نیست و اگر کارها دیده شده به دلیل تلاش تیمی است که به صورت دلی پای کار هستند و کسی به دنبال پول نیست لذا این دلیل نمی شود که همین شکلی کوچک باشد و باید امکانات بیشتر شود، جنگیدن بدون سخت افزار خودکشی است.

انتهای پیام/ح/ر
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
0
تو ایام کرونا سفر تشریف اوردن به شیراز؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
0
ماشا الله به غیرت ایشان