به گزارش سرویس چندرسانه ای شیرازه، کارتونیستهایی از کشورهای مختلف جهان نسبت به تغییر قدرت در افغانستان و نقش آمریکا در آن واکنش نشان دادند که در ادامه برخی از آنها را مرور میکنیم:
دوشیزه کابل، اثر «مایک فلوگنناک» کاریکاتوریست ۶۴ ساله آمریکایی
او این کارتون را درباره خروج ایالات متحده آمریکا از افغانستان کشیده است و اشارهای تاریخی به خروج آمریکاییها از شهر هوشیمین (با نام قدیم «سایگون»، بزرگترین شهر یتنام) دارد. این اثر همچنین اشارهای به پوستر تئاتر موزیکال «دوشیزه سایگون» دارد. این نمایش داستان غمانگیز یک عاشقانه را روایت میکند؛ یک دختر آسیایی که توسط معشوق آمریکایی خود رها شده است.
این نمایش برای نخستین بار با آهنگسازی «جاکومو پوچینی» در سال ۱۹۰۴ روی صحنه رفت. سالها بعد یعنی در ۱۱ آوریل ۱۹۹۱ در برادوی در تئاتر برادوی (در نیویورک) اجرا رفت که رکورد افتتاحیه ۳۹ میلیون دلاری را از خود به جا گذاشت. همچنین «دوشیزه سایگون» یک دهه در «تئاتر رویال، دِروری لِین» لندن هم اجرا رفت و از ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۹ رکورد ۴۰۹۲ اجرا را به ثبت رسانید.
«افغانستان، دیروز و امروز»، اثر: سیدمسعود شجاعی طباطبایی
«داستان دو برج» اثر: رفعت الخطیب، کاریکاتوریست اردنی که اشارهای به حادثه ۱۱ سپتامبر دارد
دموکراسی آمریکایی، اثر: «عماد حجاج» هنرمند اردنی
او در این کاریکاتور از «مجسمه آزادی» و پرواز بالگرد آمریکایی از سفارت این کشور در کابل استفاده کرده است.
اثر دیگری از «عماد حجاج»
او نوشته: سقوط افغانها از هواپیمای آمریکایی، سقوط اخلاقی جدید آمریکاست.
«بعدی» اثر: محمود الرفاعی، کارتونیست اردنی
این اثر به جنگهای شوروی و آمریکا در افغانستان اشاره دارد که طی آنها، افغانستان به ترتیب ۱۰ و ۲۰ سال شاهد حضور نظامی این دو کشور در خاک خودش بود.
«طالبان، سلاح آمریکایی» اثر دیگری از محمود الرفاعی
«فرار بزرگ»، اثر: احمد رَحما، کارتونیست ترکیهای
اثر دیگری از: احمد رحما
وی در این باره نوشت: چهره واقعی آزادی آمریکایی در افغانستان نمایان شد.
انتهتی پیام/ع