معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه:
مسابقات قرآن خود سبب بیاثر شدن توطئه شیاطین در دینگریزی می شود
الفت ابراز امیدواری کرد که این اقدامات به نوبه خود سبب بیاثر شدن توطئه شیاطین در دینگریزی شود.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، محمدباقرالفت، معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه امروز، ۲۶ تیرماه در مراسم اختتامیه هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن قوه قضائیه که در شبستان امام خمینی حرم شاهچراغ(ع) برگزار شد، ابراز امیدواری کرد که این اقدامات به نوبه خود سبب بیاثر شدن توطئه شیاطین در دینگریزی شود.
وی با بیان اینکه یکی از ایراداتی که در دوران ما از ناحیه تفکر مدرنیسم یا نوگرایی به قرآن کریم وارد میشود آن است که قرآن پاسخگوی نیازها و اقتضائات زمان کنونی نیست و برای انسان معاصر سخنی ندارد، اظهار کرد: در مقابل اغلب اندیشمندان اسلامی با اعتقاد به محدود نبودن قرآن در زمان، این کتاب آسمانی را همواره در میان مسلمانان واجد حیات دانسته و آن را برای تمامی نسخهها چه گذشته حال یا آینده حیاتبخش میدانند.
الفت ادامه داد: به وسیله این رویکرد بعضی از متفکران اسلامی از لحاظ نسبت دنیای مدرن و تاثیر آن بر زندگی مسلمانان با اندیشه قرآنی آنچنان شکل گرفته که آنان را به سرانجام تجددگرایی یا همان روشنفکری دینی کشانده و در نهایت آنان را به دنبال برقراری نوعی گفتوگوی فکری با مدرنیسم سوق میدهد.
وی تصریح کرد: خطاهای فکری مدرنیته و نتایج وحشتناک آن چنان زندگی بشر را دستخوش خود قرار داده و به قدری او را از فطرت خود جدا ساخته است که حتی اندیشمندان غربی هم رسوایی آن را اعلام کردند و پذیرفتهاند که شرط خرد نیست آن حقایقی را که از جانب خداوند به بشر نازل شده به پای این انحرافات قربانی کرد.
الفت اظهار کرد: نگرش دیگری نیز به صورت جدی در میان علمای مسلمان که دل در گرو اصالت اسلام و تغییرناپذیر بودن اصولاً ندارند از صدها سال پیش ریشه گرفته و رشد کرده و به طور ممتد در حال شکوفا شدن است. این دسته از علما همان میراثداران پاکاندیش و راسخ در مبانی اسلام در عصر ما هستند که خود را مراقبان اسلام سنتی خواندهاند.
معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه افزود: این مدافعان سنتهای دینی به مباحث اسلامی و متنی عاری از هرگونه خطا مینگرند و سنت پیامبر(ص) و عترت ایشان را مبنای فهم خویش از قرآن قرار دادهاند. در این نگرش جامع اسلام و قرآن آنچه اهمیت دارد تاکید بر نظریه جمع میان ظاهر و باطن قرآن است. کشف و باطن آیات از تنظیم و تعدیل روشمند است.
وی با بیان اینکه علمای معتقد به اسلام سنتی در ارائه نظریههای متقارن و محکم اسلامی خود را از حقایق تاریخی نتایج تلاشهای علمی و معقول مفسران، حکیمان، عارفان، فلاسفه و علمای اخلاق محروم نساختهاند و مستند امروز و قرآنی هستند، افزود: چنانچه در مقام ارزیابی این نگرش درآمده و خواسته باشیم نمونهای از آن را در دوران معاصر ارائه دهیم میتوان به اثر منحصر به فرد علامه سیدمحمد طباطبایی اشاره کرد که در مقام تفسیر سنتی از مهمترین نثر اسلامی پاسخگویی بسیار مناسب به هجمههای مدرنیسم در عصر کنونی است.
الفت در بخش دیگری از سخنان خود ضمن قدردانی از تمام تلاشگران این قوه که در عرصه احیای ارزشهای والای اسلامی و ترویج فرهنگ قرآنی و توسعه در رفتار و اخلاق کارکنان قوه قضائیه تلاش میکنند، ابراز امیدواری کرد: در سالهای آینده شاهد برگزاری مسابقات با کیفیتتر و پر تعدادتر در رشتههای مختلف معارف بر اساس آثار علمی علمای عصر اخیر در قوه قضاییه باشیم.
انتهای پیام/س
وی با بیان اینکه یکی از ایراداتی که در دوران ما از ناحیه تفکر مدرنیسم یا نوگرایی به قرآن کریم وارد میشود آن است که قرآن پاسخگوی نیازها و اقتضائات زمان کنونی نیست و برای انسان معاصر سخنی ندارد، اظهار کرد: در مقابل اغلب اندیشمندان اسلامی با اعتقاد به محدود نبودن قرآن در زمان، این کتاب آسمانی را همواره در میان مسلمانان واجد حیات دانسته و آن را برای تمامی نسخهها چه گذشته حال یا آینده حیاتبخش میدانند.
الفت ادامه داد: به وسیله این رویکرد بعضی از متفکران اسلامی از لحاظ نسبت دنیای مدرن و تاثیر آن بر زندگی مسلمانان با اندیشه قرآنی آنچنان شکل گرفته که آنان را به سرانجام تجددگرایی یا همان روشنفکری دینی کشانده و در نهایت آنان را به دنبال برقراری نوعی گفتوگوی فکری با مدرنیسم سوق میدهد.
وی تصریح کرد: خطاهای فکری مدرنیته و نتایج وحشتناک آن چنان زندگی بشر را دستخوش خود قرار داده و به قدری او را از فطرت خود جدا ساخته است که حتی اندیشمندان غربی هم رسوایی آن را اعلام کردند و پذیرفتهاند که شرط خرد نیست آن حقایقی را که از جانب خداوند به بشر نازل شده به پای این انحرافات قربانی کرد.
الفت اظهار کرد: نگرش دیگری نیز به صورت جدی در میان علمای مسلمان که دل در گرو اصالت اسلام و تغییرناپذیر بودن اصولاً ندارند از صدها سال پیش ریشه گرفته و رشد کرده و به طور ممتد در حال شکوفا شدن است. این دسته از علما همان میراثداران پاکاندیش و راسخ در مبانی اسلام در عصر ما هستند که خود را مراقبان اسلام سنتی خواندهاند.
معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه افزود: این مدافعان سنتهای دینی به مباحث اسلامی و متنی عاری از هرگونه خطا مینگرند و سنت پیامبر(ص) و عترت ایشان را مبنای فهم خویش از قرآن قرار دادهاند. در این نگرش جامع اسلام و قرآن آنچه اهمیت دارد تاکید بر نظریه جمع میان ظاهر و باطن قرآن است. کشف و باطن آیات از تنظیم و تعدیل روشمند است.
وی با بیان اینکه علمای معتقد به اسلام سنتی در ارائه نظریههای متقارن و محکم اسلامی خود را از حقایق تاریخی نتایج تلاشهای علمی و معقول مفسران، حکیمان، عارفان، فلاسفه و علمای اخلاق محروم نساختهاند و مستند امروز و قرآنی هستند، افزود: چنانچه در مقام ارزیابی این نگرش درآمده و خواسته باشیم نمونهای از آن را در دوران معاصر ارائه دهیم میتوان به اثر منحصر به فرد علامه سیدمحمد طباطبایی اشاره کرد که در مقام تفسیر سنتی از مهمترین نثر اسلامی پاسخگویی بسیار مناسب به هجمههای مدرنیسم در عصر کنونی است.
الفت در بخش دیگری از سخنان خود ضمن قدردانی از تمام تلاشگران این قوه که در عرصه احیای ارزشهای والای اسلامی و ترویج فرهنگ قرآنی و توسعه در رفتار و اخلاق کارکنان قوه قضائیه تلاش میکنند، ابراز امیدواری کرد: در سالهای آینده شاهد برگزاری مسابقات با کیفیتتر و پر تعدادتر در رشتههای مختلف معارف بر اساس آثار علمی علمای عصر اخیر در قوه قضاییه باشیم.
انتهای پیام/س
منبع: ایکنا
نظرات بینندگان