کد خبر: ۱۶۴۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۱ - ۱۷ تير ۱۴۰۳
«شیرازه» از صحن علنی شورا گزارش می‌دهد؛ 

مدیریت شهری شیراز در مسیر درست اقتصادی

در یکصدو شصتمین صحن علنی شورای شهر با حضور مسئولان ارشد استانی رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز در نطق پیش از دستور جلسه گفت: مدیریت شهری در مسیر درست اقتصادی با ظرفیت سرمایه‌گذاری قرار گرفته و گام‌به‌گام به شهر پایدار اقتصادی نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم و در آینده‌ای نه‌چندان دور معضلی به نام کمبود منابع مالی نخواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، در یک‌صد و شصتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز با حضور اعضای شورای اسلامی شهر به ریاست سید ابراهیم حسینی، قائم‌مقام شهردار، مدیران شهری و اصحاب رسانه برگزار و ۳ نطق از سوی اعضای شورا قرائت شد و پس از آن ۱۰ دستور کار در قالب ۳ لایحه دوفوریتی بررسی شد.
 

طرح دوفوریتی جمعی از اعضای محترم شورا، در خصوص حمایت از همیاران ترافیک هیأت‌های مذهبی شیراز، بررسی و اصلاحات بعدی آن، ضمن تصویب دوفوریتی لایحه به تصویب رسید.
  
لایحه دوفوریتی جمعی از اعضای محترم شورا، در خصوص دو اساسنامه سازمان فرهنگی و مؤسسه فرهنگی شهرداری در این جلسه بررسی و به تصویب رسید.
 
لایحه دوفوریتی شهرداری شیراز، در خصوص پرداخت کمک هزینه رفاهی کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی شهرداری شیراز، ارسالی از کمیسیون تلفیق شورا (به‌صورت عادی) در این جلسه بررسی و به تصویب رسید.
 
همچنین در این جلسه رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز ضمن تسلیت فرارسیدن ماه شور و شعور حسینی در نطق پیش از دستور جلسه بیان کرد: نخست بایستی ضمن قدردانی و تشکر از مردم نجیب، آگاه و صبور که با حضور در پای صندوق‌های رأی انتخابات ریاست‌جمهوری نشان دادند نسبت به سرنوشت خود بی‌تفاوت نبوده و نیستند؛ حتی آنهایی که با عدم حضور در پای صندوق‌های رأی، پیام خود را به رئیس‌جمهور منتخب رساندند.
 

اسکندری افزود: به فرموده مقام معظم رهبری آنچه مسلم است این است که اگر کسی تصور کند این عده‌ای که رأی ندادند با نظام مخالف‌اند سخت در اشتباه هستند و کسانی که اهل سیاست‌اند، اهل نگاه جامعه‌شناسانه به مسائل هستند، بایستی علل این موضوع را بررسی کنند.
 

رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز همچنین ضمن تبریک و آرزوی موفقیت برای مسعود پزشکیان مطرح کرد: توجه جدی به بهبود شرایط اقتصادی و معیشت مردم از مهم‌ترین درخواست‌هایی است که به‌عنوان نماینده مردم در پارلمان شهری از کلیددار پاستور انتظار داریم.

وی در ادامه سخنان خود به حوزه سرمایه‌گذاری اشاره و خاطرنشان کرد: مدیریت شهری در مسیر درست اقتصادی با ظرفیت سرمایه‌گذاری قرار گرفته و گام‌به‌گام به شهر پایدار اقتصادی نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم و در آینده‌ای نه‌چندان دور معضلی به نام کمبود منابع مالی نخواهیم داشت.
 

اسکندری ادامه داد: این مهم با سیاست‌گذاری درست کمیسیون اقتصاد و همراهی مجموعه شهرداری رقم خورده و انتظارات ما را در این زمینه بیش‌ازپیش کرده است.
 عضو شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد: اکنون با افتخار می‌توان اعلام کرد با اجرای پروژه‌هایی نظیر تله‌کابین و آکواریوم، پذیرای سرمایه‌گذار با منابع خارجی هستیم.
 

رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه امکاناتی که در کنار پاسخگویی به یک مطالبه و آرزوی دیرینه شهروندان، زمینه‌ساز اعتماد مردم از عملکرد مسئولان در بهبود شرایط است، اظهار کرد: تبدیل شدن شیراز به برند جهانی در زمینه سرمایه‌گذاری نیز از جمله اتفاق‌های مبارکی است که در همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در مهرماه امسال رقم خواهد خورد.

 وی افزود: هرچند کاستی‌ها و نواقصی در این مسیر سخت وجود دارد؛ اما تحقق این امر بر اراده محکم استوار است که بدان ایمان داریم؛ لذا انتظار کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری و شورای ششم از مجموعه شهرداری این است که با توان مدیریت فعلی، شاهد به ثمر نشستن تکالیف سرمایه‌گذاری باشیم و انتظاری که امکان تحقق آن و خلق درآمدهای پایدار، با ظرفیت موجود و نیروهای زبده شهرداری امکان‌پذیر است.

 عضو شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: اول به خودم و سپس به همکاران عزیزم در شورا یادآور می‌شوم فرصت‌ها مثل ابر بهار در گذرند و پس از گذشت سه سال از دوره ششم شورا، خدمت به مردم میسر نخواهد شد جز در سایه همدلی و وفاق، چرا که این مردم شایسته بهترین‌ها هستند.
 

 

شهرداری جلودار ترویج فرهنگ حسینی در شهر مقدس شیراز 

در ادامه عضو شورای شهر شیراز در نطق پیش از دستور جلسه گفت: محرم و صفر یادآور ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی شیعه است. حماسه و عرفان مکتب حسینی، خالق رشادت دوران دفاع مقدس، مدافعان حرم و امنیت، نشانه تأسی و تمسک به این مکتب حیات‌بخش است. محرم و اربعین در جهان تبدیل به نماد غیرت و مقاومت شده. روزبه‌روز بر رهروانش افزوده می‌شود. شورا و شهرداری در راستای فضاسازی محرمی شهر و حمایت از ۷۰۰ موکب و هیئت در محلات، جلودار ترویج فرهنگ حسینی در شهر مقدس شیراز است.
 

وی ضمن تشکر از سازمان فرهنگی، روابط‌عمومی و معاونت خدمات شهری که با همت جهادی شهر را تماماً محرمی نموده بیان کرد: ترک فعل‌های بسیاری را جبران، تا عاشقان حسینی بتوانند از فرصت محرم در راستای بصیرت و عبرت، تقویت روحیه ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی بهره ببرند.
 

محمدرضا هاجری ضمن تقدیر از مردم بابت حضور در دو دور انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: حماسه مردمی انتخابات با حضور ۵۵ میلیون نفر در دو نوبت نشان داد مردم دلبسته نظام اسلامی بوده و حاضر نیستند صحنه را ترک و دشمنان عنود و لجوج را شاد نمایند. ضمن تبریک به منتخب مردم، جناب دکتر پزشکیان، ضمن احترام به رأی مردم، شورا و شهرداری گرچه مستقل است و نماینده مردم، در راستای حمایت از دولت جدید و کمک به رفع مشکلات مردم، به‌ویژه محرومیت‌زدایی و تاباندن نور امید در دل‌ها در میانه میدان خدمت بوده و خواهد بود.
 

وی در خصوص نیاز استان فارس و شیراز به ثبات مدیریت و مدیریت واحد شهری افزود: لازم است در تمامی تصمیمات لحاظ گردد. ظرفیت انسانی فارس توان مدیریت‌های کشوری را دارد. در انتخابات مدیران ارشد، فارسی بودن آنها می‌بایست موردتوجه قرار گیرد تا همچنان در قله بدرخشد. مبادا بازی‌های سیاسی، مدیریت‌های کارآمد را متزلزل نماید که ضرر آن متوجه منافع، امنیت و مصلحت شهروندان می‌شود.
 
 

شهر شیراز در میان کلیه کلان‌شهرهای هم تراز جمعیتی و موارد دیگر کمترین میزان مالیات بر ارزش را دریافت می‌کند

 محمدحسن اسدی ضمن تسلیت ایام سوگواری امام حسین (ع) در توضیح میزان مالیات دریافتی شهرداری در سال گذشته گفت: در سال گذشته میزان مالیات بر ارزش‌افزوده و آلایندگی و سایر مبالغ پرداخت شده به شهرداری شیراز به مبلغ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.
 

وی افزود: در حال حاضر میزان مالیات بر ارزش‌افزوده از ۹ به ۱۰ درصد رسیده است درصورتی‌که سهم شهرداری‌ها کمتر شده است، شهر شیراز در میان کلیه کلان‌شهرهای هم تراز جمعیتی و موارد دیگر کمترین میزان مالیات بر ارزش را دریافت می‌کند؛ اما باید تلاش شود تا پایه مالیاتی افزایش یابد.
 

اسدی یادآور شد: مالیات بر ارزش‌افزوده پرداخت شده به شهرداری شیراز در سال گذشته معادل ساخت و عملیات اجرایی یک‌دوم پروژه زیر گذر گویم، ۳۵۰ متر احداث مترو (کمتر از ۱ کیلومتر) و یا خرید ۸۵ دستگاه اتوبوس دیزل و ۵۰ دستگاه برقی است که این میزان در مقایسه با هزینه‌هایی که بر عهده شهرداری بوده، بسیار ناچیز است.
 

وی تصریح کرد: مبلغ هزار و ۷۰ میلیارد تومان نسبت به بودجه ۲۴ هزار و ۵۰۰ میلیاردتومانی شهرداری شیراز در سال گذشته معادل ۴ درصد بودجه تعیین شده از سوی شورای اسلامی شهر شیراز برای مجموعه مدیریت شهری است.
 

 بیشترین صنفی که بیشترین مالیات را پرداخت می‌کنند پزشکان هستند

 در ادامه همچنین مدیرکل امور مالیاتی استان فارس، ضمن تقدیر از شهرداری شیراز در جهت همکاری با امور مالیاتی ضمن تأکید بر اینکه درآمدهای مالیاتی استان از محل مالیات، مصارف بودجه‌ای استان تأمین می‌شود و ۹۷ درصد منابع مالیاتی استان را تشکیل می‌دهد گفت: پرداخت حقوق بخش عمده‌ای از مصارف را تشکیل می‌دهد، در سال گذشته ۱۴ هزار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان وصول مالیات داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته رشد ۴۴ درصدی داشته است.

 مدیرکل امور مالیاتی استان فارس تصریح کرد: در سال گذشته بالغ بر ۲ هزار و ۹۹۲ میلیارد تومان از محل مبالغ وصولی استان میان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توزیع شد که از این میزان ۲ هزار و ۹۱ میلیارد تومان میان شهرداری‌های استان توزیع شد و مبلغ ۷۷۹ میلیارد تومان به دهیاری‌ها و ۳۴ میلیارد تومان به فرمانداری‌ها برای مواردی که در دهیاری‌ها وجود ندارد و ۸۹ میلیون به اداره کل امور عشایر پرداخت شد.
 

محمدابراهیمی ادامه داد: در خصوص عوارض نسبت به سال گذشته رشد ۷۳ درصدی داشته‌ایم و در خصوص فرار مالیاتی ۳۲ هزار میلیارد ریال درآمد مالیاتی که سازمان‌ها پرداخت نکردند را شاهد بودیم که ۶۷۰ میلیارد تومان از این محل وصول شده است.

 وی در توضیح پرونده مالیات اشخاص حقیقی اضافه کرد: در حوزه مالیات اشخاص حقیقی ۳۶۰ هزار پرونده مودی مالیاتی داشتیم که از این میزان ۲۵۰ هزار مورد از مزایای تبصره ۱۰۰ استفاده داشتند و از این تعداد ۱۲۰ هزار نفر مالیات آنها صفر شد.
 

مدیرکل امور مالیاتی استان فارس یادآور شد: بیشتر مودیان زیر ۲۵ میلیون تومان مالیات در بخش مشاغل دارند و بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده در سال گذشته تعداد ۱۷۷ هزار شخصیت حقیقی فعال اقتصادی که پرونده مالیاتی نداشتند، شناسایی شدند.

 محمدابراهیمی با بیان اینکه بانک‌های اطلاعاتی استان بسیار ضعیف است و تبادل اطلاعات میان دستگاه‌ها با مشکل صورت می‌گیرد افزود: ۶ هزار و ۸۰۰ نفر شخصیت حقوقی شناسایی شدند، مجموع پرونده‌های حقیقی شناسایی شده اداره کل امور مالیاتی استان ۶۷۰ هزار مورد و اشخاص حقوقی ۴۲ هزار مورد است.

 وی تصریح کرد: بر اساس آمار صورت‌گرفته از هر صنف، بیشترین صنفی که بیشترین مالیات را پرداخت می‌کنند پزشکان هستند که میانگین سرانه هر پزشک در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است.

 

انتهای خبر/224224
 
 

نظرات بینندگان