کد خبر: ۱۶۴۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۸ تير ۱۴۰۳
گزارش؛

چاووش‌خوانان سفیر محرم هستند

چاووش‌خوانان درگذشته به دلیل عدم وجود وسایل ارتباط‌جمعی در اولین روز محرم در نقاط مختلف شهر حرکت می‌کردند با چاووش‌خوانی آغاز عزای امام حسین علیه‌السلام را اعلام می‌کردند.

  به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، چاووش‌خوانی با معنویت عجین است و جهت خبررسانی و اطلاع‌رسانی به مردم با استفاده از لحن‌ها و آهنگ‌های موسیقی صورت می‌پذیرد که به‌واسطه آن مردم به سفرهای زیارتی و تجدید بیعت با ائمه‌ی اطهار علیهم‌السلام ترغیب می‌شوند، این فرهنگ در اغلب شهرستان‌های فارس برپا می‌شود و در استان فارس به چوش‌خونی معروف است.

در این راستا رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بوانات ضمن عرض تسلیت و تعزیت فرارسیدن ایام عزای آقا اباعبدالله الحسین (ع) از برگزاری آیین چاووش‌خوانی در شهر بوانات، توسط پیرچاووشان و پیر غلامان در روز اول محرم خبر داد و گفت: هدف از برگزاری این مراسم بسط، گسترش و حفظ ارزش‌های ملی مذهبی و آیینی و همچنین زنده نگهداشتن آیین قدیمی و سنتی چاووش‌خوانی است چرا که امروزه متأسفانه بانفوذ شبکه‌های اجتماعی بی‌ارزش، پیوند عاطفی و اخلاقی عموم مردم جامعه به‌خصوص جوانان نسبت به ارزش‌های دینی و آیین‌های سنتی کمتر شده و رو به فراموشی است.

 
محمد آقا رشیدی بیان کرد: در این مراسم چاووش‌خوانان و پیر غلامان بوانات در اقدامی یکپارچه، از سه مسجد امام حسین (ع)، مسجد صاحب‌الزمان (عج) و مسجد جامع به‌طرف حسینیه امام صادق (ع) حرکت و در بین راه با چاووشی خوانی و اهدای بیرق مشکی به اهالی و بازاریان برای نصب در سر در منازل و مغازه‌ها، خبر از شروع ماه محرم و عزای حسینی دادند.

مسئول میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بوانات بیان کرد: این آیین یکی از فرهنگ‌های بومی محلی به‌یادگارمانده از گذشته است.
 
منصور خدابنده تصریح کرد: این مراسم معنوی پس از چندین سال وقفه که رو به فراموشی بود، سال ۱۳۹۶ احیا و به‌عنوان میراث معنوی به ثبت ملی رسید و امسال پانزدهمین سال برگزاری این همایش است.

 

چاووش‌خوانان سفیر محرم هستند


منصور خدابنده در ادامه با بیان اینکه چاووش‌خوانان سفیر محرم هستند گفت: چاووش‌خوانان درگذشته به دلیل عدم وجود وسایل ارتباط‌جمعی در اولین روز محرم در نقاط مختلف شهر حرکت می‌کردند و با چاووش‌خوانی آغاز عزای امام حسین علیه‌السلام را اعلام می‌کردند.
 
 سپس امام‌جمعه شهرستان در سخنان خود به همه عزاداران حسینی خوش آمد گفت و از آنها دعوت نمودند تا در مراسمات مختلف ملی مذهبی شهرستان بیشتر شرکت کنند و توجه ویژه ای به این مراسمات داشته باشند، وی در سخنان خود به یادآوری و آموزش اشعار مخصوص چاووش‌خوانی به جوانان تأکید نمودند.

وی در ادامه گفت: می‌توان از برگزاری مراسم چاووش‌خوانی در مناسبت‌های مختلف که یکی از هنرهای بومی و محلی و سنت دیرینه شهرستان بوانات است؛ به‌عنوان یک ابزار مؤثر فرهنگی در برابر آسیب‌های اجتماعی استفاده نمود واین مراسم را به‌صورت همایش و سوگواره در سطح استان گسترش داد.

وی اظهار کرد: این رسم کهن یکی از مهم‌ترین رسوم برآمده از فرهنگ تاریخی مردم شهرستان است که  به‌صورت سینه‌به‌سینه در بین شیعیان مرسوم بوده وهست، حال باید برای این آیین به‌عنوان هنری مردمی و تاریخی اهمیت ویژه ای در نظر گرفت زیرا ارزش‌های سنتی وملی، دینی در روند فکری و روحی و اعتقادی مردم جامعه تأثیرگذار باشد .

 
 در ادامه این مراسم چاووشی خوانان و هیئت‌های عزاداری سه بیرق بزرگ که یکی از آنها به نشانه قیام امام حسین (ع) به رنگ سرخ و بقیه به رنگ مشکی به نشانه عزای حسینی است، بر فراز حسینیه امام صادق علیه‌السلام، برافراشتند.
 
 در پایان این مراسم چاووش‌خوانان با حضور فرماندار، امام‌جمعه و رئیس اداره تبلیغات اسلامی همچنین مسئول هیئت مذهبی مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفتند.

 

انتهای خبر/224224
 
 

برچسب ها: فارس ، شیرازه ، شیراز ، محرم
نظرات بینندگان