کد خبر: ۱۶۴۴۳۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۰ - ۱۹ تير ۱۴۰۳
کارشناس ارشد ادبیات مطرح کرد:

فرهنگ مطالعه جایگزین فضای مجازی

کارشناس‌ارشد ادبیات گفت: کانون باید با معرفی کتاب‌های کودکان و نوجوانان در ادامه مسیر موفق خود از طریق راه کار‌های جذاب نوجوانان و خانواده‌های آنان را تشویق کند تا بتوان سرانه فرهنگ مطالعه را بالا برد.

 به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، زینب دهقانیان‌فرد گفت: ادبیات کودک و نوجوان در ایران به‌ وسیله جبار باغچه‌بان متولد شد او می‌کوشید تا به کمک ادبیات مهارت کودکان را در استفاده از حواس پنج‌گانه ارتقا بخشد تا آنها خوب ببینند خوب بشنوند و در آینده بتوانند خوب بخوانند و در این راستا به نوشتن داستان‌ها و نمایشنامه‌هایی به زبان ساده، روان و قابل‌لمس برای کودکان همت گماشت.
 
 وی افزود: «خُرخُر»، نخستین اثر نمایشنامه‌ای باغچه‌بان در ۱۲۹۸ خورشیدی محسوب می‌شود که آن را با کمک مربیان و کودکان به اجرا درآورد.
 
 دهقان‌فرد مطرح کرد: ادبیات کودک و نوجوان بعد از مشروطه در ایران رشد و تعالی پیدا کرده است و ادبیات آن شامل زبان و متون ساده و واژه‌های قابل‌فهم است، مثل داستان‌های حیوانات که نام علمی‌اش فابل «Fabula» است و زیر شاخه این مجموعه محسوب می‌شود.
 
 کارشناس‌ارشد ادبیات تأکید کرد: در راستای گسترش چاپ کتاب‌های تخصصی شعر و قصه با رویکرد تربیتی و روان‌شناختی کودک و نوجوان و در اختیار قراردادن آن از طریق مراکز ثابت و یا کتابخانه‌های سیار توسط خودرو به کودکان و نوجوانان علاقه‌مند اقدام می‌گردیده است.
 
 وی با اشاره به ترویج فضای مجازی بین کودکان و بعضاً استفاده نادرست از تلفن همراه و جایگزینی آن با فرهنگ مطالعه بیان کرد: کانون بایستی ضمن معرفی کتاب‌های کودکان و نوجوانان، در ادامه مسیر خوب و موفق خود از طریق راه کارهای جذاب، شعر و قصه‌های پر محتوایی که جنبه ادبیات نمایشی بالا و کاربردی را دارد به‌ صورت پادکست بین کودکان، نوجوانان و خانواده‌های آنان ترویج دهد تا بتوان سرانه فرهنگ مطالعه را بالا برد.


 زینب دهقانیان‌فرد در ادامه یادآور شد: می‌توان از طریق برگزاری مسابقات و با اهدا جوایز کودکان و نوجوانان را به این مسیر هدایت نمود همچنین با افزایش سطح آگاهی والدین در جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی اقدام کرد و تا زمانی این امر ادامه یابد که مطالعه کتاب و دانش‌افزایی بهترین و ارزنده‌ترین جایزه برای آنان باشد.
 
 وی در رابطه‌ با اولین نوع ادبیات کودک و نوجوان در کشور گفت: در ابتدا به‌صورت قصه و بعد شعر از نوع لالایی به‌ عنوان اولین نوع ادبیات کودک و نوجوان در کشور انتشار یافت.
 
 کارشناس‌ارشد ادبیات کودکان و نوجوانان در ادامه تشریح کرد: قصه‌های عامیانه آمیخته بافرهنگ سنتی و شعرهای لالایی که پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها برای بچه‌ها هنگام خواب می‌گفتند از اولین ادبیات در زمینه کودک و نوجوان در شیراز و استان فارس بوده است.
 
 زینب دهقانیان‌فرد کارشناس‌ارشد ادبیات نمایشی، شاعر نویسنده، پژوهشگر و منتقد همچنین مدرس ادبیات تخصصی و ادبیات حوزه کودک و نوجوان است.

وی با سابقه ۲۰ سال فعالیت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و در زمینه برگزاری کارگاه‌های ادبی داستان‌نویسی، نوشتن و شعرسرایی خلاق، خوانش متون کهن «نقالی، گلستان خوانی و...» همراهی می‌کند، همچنین برگزیده جشنواره‌های ملی و استانی ادبیات کودک و نوجوان است.


 انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان