کد خبر: ۱۶۴۴۶۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۲۲ تير ۱۴۰۳
مسئول هیئت‌امنا مسجد بغدادی شیراز:

مسجد بغدادی یکی از آثار ملی ایران است

مسئول هیئت‌امنا مسجد بغدادی شیراز: این مسجد که به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است اما تاریخ دقیقی از ساخت آن در دسترس نیست.

منصور مرزبان در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، گفت: مسجد بغدادی واقع در یکی از محلات قدیمی شهر شیراز واقع در خیابانی که منتهی به حرم شاه‌چراغ (ع) و خیابان سر دزک قرار دارد؛ می‌شود.

وی ادامه داد: این مسجد که به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، تاریخ دقیقی از ساخت آن در دسترس نیست؛ اما طبق قدیمی‌ترین منبع یعنی کتاب شیرازنامه به نویسندگی آقای زرکوب شیرازی و سنگ‌نوشته محراب مسجد تاریحچه آن به قرن هشتم هجری که زمان آل مظفر است؛ می رسد؛ همچنین حکومت آل مظفر بین دوره مغول تا تیموریان بوده و شیراز مرکز آن حکومت به شمار می رفته است.

 

مسجد بغدادی یکی از آثار ملی ایران است

مسئول هیئت‌امنا مسجد بغدادی داستان احداث این مسجد را این گونه بیان کرد: حاکمی بغدادی مقداری پول در آن زمان برای آل مظفر ارسال می‌کند و تقاضا می‌کند با آن پول یک مسجد بسازند که در پاسخ به آن می‌گوید این مقدار پول برای ساخت یک مسجد کافی نیست؛ اما یک مسجدی بنا شده است اما نیاز به بازسازی دارد و پول شما می‌تواند برای مرمت ساختمان آن مسجد استفاده شود.

وی ادامه داد: حاکم بغداد پیشنهاد را قبول می‌کند و بنای مسجد بازسازی می‌شود.

منصور مرزبان خاطرنشان کرد: برای بار اول مسجد در ۷۰۰ سال پیش بازسازی شده است همچنین در زمان قاجار یک زلزله شدید در شهر شیراز باعث تخریب این مسجد شد و برای دومین مرتبه در اواخر قاجار این بنا ترمیم شد.

وی تأکید کرد: در سال ۱۳۹۲ شمسی توسط اداره اوقاف فارس با همت دکتر بیات این بنا تعمیر مرمت و آماده بهره‌برداری شد.

مسئول هیئت‌امنا مسجد بغدادی تصریح کرد: این مسجد در جوار ضلع غربی، آرامگاه امامزاده «بی‌بی سته» قرار دارد که نوادگان امام سجاد (ع) است.

 

مسجد بغدادی یکی از آثار ملی ایران است

مسئول هیئت‌امنا درمورد تاریخچه ائمه جماعت این مسجد تاریخی بیان کرد: طبق اطلاعات به دست آمده از سال ۱۲۴۵ تا ۱۲۹۹ شمسی شیخ محمود شیرازی و از سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۵۹ فرزند آن شیخ محمد بنی امامی و سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۵ آیت‌الله سید مصطفی محمدی بودند.

منصور مرزبان در پایان بیان کرد: در حال حاضر در طول سال به طور مرتب همه مناسبت‌های اجتماعی و مذهبی در این بنای تاریخی پوشش داده می‌شود و همه شب‌های جمعه برگزاری مراسم و دادن اطعام برقرار است، همچنین در دهه اول محرم عزاداری امام حسین (ع) و سخنرانی در این مسجد تاریخی برپاست.

انتهای خبر/224224              

برچسب ها: فارس ، شیراز ، شیرازه ، مسجد ، بغدادی
نظرات بینندگان