کد خبر: ۱۶۴۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
شیرازه گزارش می دهد؛

شعله‌های خاموش نشدنی کوه بزان بابامنیر

آتش‌سوزی کوه بزان شهر بابامنیر که از ساعت ۴ بعدازظهر دیروز دوشنبه شروع شده همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، طی اخبار واصله از اهالی شهر بابامنیر و تماس تلفنی با یکی از اعضای سمن‌ها، گروه مهار آتشی که متشکل از نیروهای مردمی، منابع طبیعی و دامداران بودند و شب گذشته در ارتفاعات حضور داشتند، جهت استراحت به دامنه کوه برگشته و مجدداً یک تیم جایگزین به ارتفاعات رفته و تیم پشتیبانی دیگری از شهرستان‌های هم‌جوار نیز تا ساعاتی دیگر به محل اعزام خواهند شد.

 گرمی بیش از حد هوا و صعب‌العبور بودن مسیر و وجود ارتفاعات زیاد به همراه پوشش مناسب گیاهی خشک جهت سوختن، عملاً مهار را غیرممکن کرده و نیازمند است که جهت اطفای حریق بالگرد اعزام شود.

با وجود مراجعه فرماندار و رئیس منابع طبیعی شهرستان به مرکز استان هنوز اقدام قابل‌توجهی جهت اطفای حریق در کوه بزان بابامنیر صورت نگرفته است.

به گزارش شیرازه، آتش‌سوزی در جنگل‌های ایران در سال‌های اخیر بخش وسیعی از این اکوسیستم‌های ارزشمند را نابود کرده و افزون بر خسارت‌های اقتصادی و آلودگی‌های محیط زیستی در از بین بردن گونه‌های گیاهی و جانوری منحصربه‌فرد این جنگل‌ها و کاهش تنوع زیستی نیز تأثیر مهمی داشته است. 

همچنین این آتش‌سوزی‌ها موجب افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای شده که این مسئله هم گرمایش این اکوسیستم‌ها و افزایش وقوع آتش‌سوزی‌های متعاقب در این جنگل‌ها را به همراه داشته است.

هر سال در این فصل ده‌ها هکتار از عرصه‌های طبیعی استان عمدتاً با دخالت انسان در آتش می‌سوزد و تلی از خاکستر در زیستگاه‌ها و رویشگاه‌های طبیعی این استان برجای می‌ماند. یکی از مهم‌ترین مشکلات استان فارس در سال‌های اخیر که موجبات خسارت‌های طبیعی و ایجاد هزینه‌های مالی سنگین و داغدار شدن خانواده‌ها و مردم را فراهم کرده وقوع غیر معمول آتش‌سوزی در نقاط مختلف استان است.

 آتش‌سوزی‌هایی که به گفته کارشناسان و فعالان محیط‌زیست بیش از ۹۵% آنها عامل انسانی دارد و چه‌بسا اکثر این آتش‌سوزی‌ها غیرعمدی و در اثر بی‌احتیاطی و بی‌اطلاعی افراد ایجاد می‌شود؛ آتش‌سوزی‌هایی که خسارت‌های سنگینی را به جا می‌گذارد و انسان‌های بسیاری را به کام مرگ می‌کشاند.

انتهای خبر/224224

برچسب ها: آتش سوزی ، کوه ، بابامنیر ، فارس
نظرات بینندگان