کد خبر: ۱۶۴۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۴ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
 مدیرکل انتقال خون استان فارس مطرح کرد:

پنجاهمین سالگرد تأسیس سازمان انتقال خون ایران

 مدیرکل انتقال خون استان فارس مطرح کرد: ۹ مردادماه روز ملی اهدای خون است و امسال این مناسبت با پنجاهمین سالگرد تأسیس سازمان انتقال خون ایران همراه شده است.

مجید اکبرزاده در گفتگو با خبرنگار گروه سلامت پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، در زمینه اهدای خون در کشور و استان فارس بیان کرد: همان‌طور که مستحضر هستید؛ ۹ مردادماه روز ملی اهدا خون است که امسال این مناسبت با پنجاهمین سالگرد تأسیس سازمان انتقال خون ایران همراه شده و بیش از نیم‌قرن است که یک خدمت کاملاً علمی و در راستای حفظ و نجات جان بیماران نیازمند در کشورمان انجام می‌شود.


وی افزود: این هم مدیون مردم عزیز کشور است که به صورت داوطلبانه در این امر شرکت می‌کنند و انتقال خون خود را در پایگاه‌های سراسر کشور انجام می‌دهند و دوم هم حاصل زحمات همکاران عزیز در ادارات کل انتقال خون است که در سراسر کشورمشغول فعالیت هستند.


متخصص بیماری‌های داخلی خاطرنشان کرد: فرآورده‌های خون علی‌رغم اینکه پیشرفت زیادی در حوزه پزشک و درمان داشته است همچنان قابل‌‌ جایگزینی نیست و این مایه حیات‌بخش صرفاً با تولیداتی که در ادارات کل اهدا خون سراسر کشور در حال تولید است در اصل در حال جایگزینی که جهت نیازمندان و بیماران در حال استفاده است.


اکبرزاده با بیان اینکه استان فارس در جایگاه بزرگ‌ترین پایگاه انتقال خون کشور قرار دارد یادآور شد: استان فارس با دارابودن ۱۴ پایگاه اهدای خون در سرتاسر استان و همچنین با هفت پایگاه فرآورده گیری بزرگ‌ترین پایگاه انتقال خون کشور محسوب می‌شود.


وی با اشاره به پیشرفت فارس در حوزه پزشکی به عنوان قطب پزشکی جنوب کشور، مطرح کرد: از طرفی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از قدیم و هم اکنون هم جزو قطب درمانی جنوب کشور محسوب می‌شده و اعمال جراحی خاص، پیوند اعضا، پیوند مغز استخوان در این استان در شیراز در حال انجام است.


مدیرکل انتقال خون استان فارس افزود: همچنین درمان سرطان به‌عنوان مرکز معین درمان سرطان جنوب کشورهم مزید برعلت شده که جایگاه استان فارس در بحث انتقال خون پررنگ‌تر و قوی‌تر از سایر نقاط کشور باشد.


اکبرزاده با توضیح اینکه خون و فرآورده‌های خونی حلقه اصلی خدمات درمانی است اظهار کرد: اگر این مایه حیات‌بخش و محصولات آن وجود نداشته باشد یا تولید نشود عملاً دستگاه درمان و خدمت‌رسانی به مردم نیازمند و بیماران، مؤثر نخواهد بود.


وی اضافه کرد: در استان فارس با توجه به شرایط، در مرحله خوبی قرار داریم و افتخار می‌کنیم که باهمت همکاران و مراجعات خوب مردمی توانستیم که نیاز استان را به صورت کامل برطرف کنیم.


این مقام مسئول به نقش مهم استان فارس در دستگاه درمان کشور اشاره کرد و گفت: از طرفی استان فارس و دانشگاه علوم پزشکی شیراز در کنار چهار دانشگاه و دانشکده دیگر که شامل جهرم، فسا، لار و گراش است نقش مهمی رو در دستگاه درمان کشور ایفا می‌کنند.


اکبرزاده تأکید کرد: به همین دلیل است که به خاطر جایگاه دانشگاه علوم پزشکی شیراز ۳۰ درصد از بیماران بستری در بیمارستان‌های دولتی و ۴۰ درصد از بیماران بستری در بیمارستان‌های خصوصی، از ۶ تا هفت استان دورو نزدیک از سراسر کشور جهت پیگیری درمانشان به شیراز مراجعه می‌کنند.


وی با اشاره به گردشگرهایی که از حوزه خلیج‌فارس جهت درمان به شیراز سفر می‌کنند تصریح کرد: از طرفی بحث گردشگر درمانی و ارائه خدمت درمانی به افرادی که مراجعه دارند است که در بحث گردشگر درمانی از حوزه خلیج‌فارس هم باز هم نشان می‌دهد که چقدر مهم است خدماتی که در شیراز ارائه می‌شود و به‌تبع از آن نیاز است و فرآورده‌های خونی که دارد تأمین می‌شود.


مدیرکل انتقال خون استان بیان کرد: در دو سال گذشته اقدامات خوبی صورت گرفت که ما شاهد افزایش آمار خون‌گیری بودیم که در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۱۵۳ هزار و ۵۰۰ مورد اهدای خون موفق داشتیم که این آمار در سال ۱۴۰۲ به ۱۷۰ هزار مورد اهدای خون موفق رسیده است.


 اکبرزاده به پیشرفت شایان فعالیت این سازمان در سال جاری اشاره کرد و گفت: در ۴ماهه نخست امسال هم نسبت به ۴ماهه اول سال ۱۴۰۲ شاهد افزایش مراجعات و خون‌گیری ۷/۴ درصدی افزایش بوده‌ایم و در حال حاضر نزدیک به ۶۰ هزار اهدای خون در انتقال خون استان فارس در ۴ماهه اول صورت پذیرفته است.


وی افزود: خواهش می‌کنم مسئولین، مردم و خیرین در حوزه سلامت حضورشان را در کمک‌رسانی به انتقال خون پررنگ‌تر کنند، به هر حال ما محدودیت‌هایی را در بحث نیروی انسانی متخصص و به‌ویژه گسترش زیرساخت‌های متناسب با افزایش بخش‌های بیمارستانی و تجهیزات کاربردی در انتقال خون که کاملاً تخصصی هست و گران است را داریم.


مدیرکل انتقال خون استان از خیرین خواست تا با نگاه ویژه خود به حوزه سلامت و بحث انتقال خون، این سازمان را در خرید تجهیزات تخصصی و فعال‌شدن بهتر پایگاه‌های انتقال خون در سرتاسر استان فارس یاری کنند.


اکبرزاده با اشاره به خدمات خیرین در دیگر شهرستان‌ها یادآور شد: ما پایگاه انتقال خون شهرستان فیروزآباد را به کمک شرکت کربنات سدیم کاوه شهرستان در دست ساخت داریم و در شهرستان کازرون پیگیر تخصیص یک قطعه زمین و تأمین اعتبار ساخت پایگاه انتقال خون هستیم و همچنین در شهرستان فسا با توجه به تخصیص زمین در شهرستان فسا پیگیر جذب اعتبارات و ساخت ساختمان انتقال خون در شهرستان فسا هم هستیم.


وی با اشاره به این مسئله که در دولت سیزدهم در بحث انتقال خون در استان، قدم‌های خوبی برداشته شده است، خاطرنشان کرد: ساخت پروژه فیروزآباد و فسا و پیگیری ساخت اینها همه در ۲ سال اخیر بوده است، راه‌اندازی و افتتاح پایگاه اهدای خون لامرد را داشته‌ایم که قبلاً به صورت گروه مجهز سیار و پاره‌وقت بوده که در شهریور ۱۴۰۱ که بعد از ۱۲ سال افتتاح رسمی که منجر به تعطیلی نشده داشته‌ایم و از شهریور ۱۴۰۱ نگذاشتیم که فعالیت روزانه پایگاه انتقال خون لامرد به تعطیلی کشیده بشود.


مدیرکل انتقال خون استان یادآور شد: در شهریور ۱۴۰۲ هم افتتاح رسمی پایگاه انتقال خون گراش را داشته‌ایم که ساختمان خیر ساز است و باعث شده که استانداردهای ما برای تولید فرآورده‌های خونی افزایش پیدا کند و کیفیت بهتری را شاهد باشیم، پیگیری ساخت و خرید زمین برای شهرستان‌های فسا و کازرون هم در همین یک سال اخیر انجام شده است.


اکبرزاده اضافه کرد: اقدام خوب دیگری که در سال گذشته یعنی بهمن‌ماه ۱۴۰۲ سرعت پذیرفت این بود که با استقرار دستگاه‌های فوق‌تخصصی قادر شدیم علاوه بر تشخیص گروه‌های اصلی خون در افراد اهداکننده، گروه‌های فرعی آن را هم به افرادی که برای اهدای خون مراجعه می‌کنند شناسایی کنیم.


وی در پایان گفت: در کنار این کار، سنجش پادتَن در خون اهداکنندگان جهت جلوگیری از ایجاد واکنش‌ها و عارضه‌های ناخواسته در فردگیرند هم در این اداره کل در حال انجام است که تمام این مسائل قطعاً باعث افزایش کیفیت خون و فراورده‌های خونی خواهد شد.
 
 انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان