کد خبر: ۱۶۴۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
پزشک متخصص کودکان؛

تغذیه با شیر مادر بعد روان‌شناختی دارد

 پزشک متخصص کودکان تأکید کرد: تغذیه با شیر مادر بعد روان‌شناختی دارد و موجب تقویت پیوند عاطفی بین مادر و نوزاد می‌شود.

 زهرا عوض پور در گفتگو با خبرنگار گروه سلامت پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، تغذیه با شیر مادر را بسیار مهم و مفید برای نوزاد دانست و در مورد برخی از مزایای تغذیه با شیر مادر گفت: شیر مادر دارای مواد مغذی ضروری برای رشد و تکامل نوزاد است، از جمله پروتئین، چربی، کربوهیدرات، ویتامین و مواد معدنی که این ترکیبات به صورت بهینه و متناسب با نیاز نوزاد در آن وجود دارد.


 وی ادامه داد: شیر مادر دارای آنتی‌بادی‌هایی است که از سیستم ایمنی نوزاد در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند.


 پزشک متخصص کودکان تأکید کرد:  تغذیه با شیر مادر بعد روان‌شناختی دارد و موجب تقویت پیوند عاطفی بین مادر و نوزاد می‌شود.


 وی خاطرنشان کرد: تغذیه با شیر مادر به راحت‌تر هضم‌شدن غذا و کاهش یبوست در نوزاد و به تکامل دستگاه گوارش نوزاد کمک می‌کند.


 عوض پور خاطرنشان کرد: پس از زایمان، شیر مادر آماده و در دسترس است و به راحتی در اختیار نوزاد قرار می‌گیرد؛ بنابراین تغذیه با شیر مادر بسیار مفید و توصیه می‌شود. مادران می‌توانند با مشورت با پزشک یا کارشناس تغذیه، نحوه صحیح تغذیه با شیر مادر را فرابگیرند.
 
 وی طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی (WHO) تأکید کرد: بهترین مدت زمان تغذیه نوزاد با شیر مادر، تغذیه انحصاری با شیر مادر در ۶ ماه اول زندگی است و این بدان معنی است که نوزاد تنها با شیر مادر تغذیه شود و هیچ گونه مایع یا غذای جامد دیگری دریافت نکند، این امر باعث تقویت سیستم ایمنی و رشد و تکامل نوزاد می‌شود.


 عوض پور تغذیه با شیر مادر تا ۲ سالگی یا بیشتر را تشریح کرد و گفت: پس از ۶ ماه اول، نوزاد می‌تواند غذاهای تکمیلی را نیز دریافت کند؛ اما شیر مادر باید همچنان بخش اصلی تغذیه او باشد تا ۲ سالگی و یا حتی بیشتر توصیه می‌شود که نوزاد با شیر مادر تغذیه شود.


 وی ادامه داد: تغذیه انحصاری با شیر مادر در ۶ ماه اول و ادامه آن تا ۲ سالگی یا بیشتر، به رشد و سلامت کامل نوزاد کمک می‌کند البته این مدت زمان ممکن است برای هر نوزاد متفاوت باشد و نیاز به مشورت با پزشک متخصص است.
 
 پزشک متخصص کودکان شیر مادر را به تنهایی برای تأمین تمام نیازهای تغذیه‌ای نوزاد در ۶ ماه اول کافی دانست و تأکید کرد: شیر مادر دارای تمام مواد مغذی مورد نیاز نوزاد است، شیر مادر دارای پروتئین باکیفیت و به میزان مناسب برای رشد نوزاد و چربی موجود در شیر مادر برای تأمین انرژی و رشد مغز و سیستم عصبی نوزاد ضروری است، همچنین شیر مادر حاوی لاکتوز به عنوان منبع اصلی کربوهیدرات است و دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز نوزاد از جمله آهن، کلسیم، روی و ویتامین‌های A، B، C و D می باشد.
 
 عوض پور در مورد مکمل‌های غذایی گفت: در برخی موارد خاص، مکمل‌های دیگر نیز ممکن است مورد نیاز باشد، مانند ویتامین D اما در اکثر موارد، شیر مادر به تنهایی برای تأمین تمام نیازهای تغذیه‌ای نوزاد در ۶ ماه اول کافی است.


 وی خاطرنشان کرد: در برخی موارد نوزادان ممکن است به مکمل‌های خاصی نیاز داشته باشند نوزادان به ویژه در ۶ ماه اول زندگی، نیاز به مکمل ویتامین D دارند، این ویتامین برای رشد و سلامت استخوان‌ها ضروری است که شیر مادر و شیرخشک معمولاً حاوی ویتامین D کافی نیستند و نوزادان باید مکمل ویتامین D دریافت کنند.


 وی ادامه داد: برخی نوزادان ممکن است به مکمل آهن نیز نیاز داشته باشند، به خصوص نوزادان نارس یا نوزادان با محدودیت رشد داخل رحم متولد می شوند، مکمل آهن برای پیشگیری از کم‌خونی ناشی از کمبود آهن ضروری است.


 وی تأکید کرد: در مناطقی که آب آشامیدنی فاقد فلوراید است، ممکن است نیاز به مکمل فلوراید برای سلامت دندان‌ها باشد.


 پزشک متخصص کودکان برای ارزیابی نیاز نوزاد به مکمل‌ها خاطرنشان کرد: پزشک با توجه به سن، وضعیت سلامتی و رشد نوزاد، نیاز به مکمل‌ها را تشخیص می‌دهد و می‌تواند آزمایش‌های لازم را برای بررسی کمبود ویتامین یا مواد معدنی تجویز کند و همچنین با بررسی عوامل خطر و مشاهده علائم کمبود همچنین پیگیری منظم رشد و تکامل نوزاد ومشورت با پزشک متخصص کودکان بهترین راه برای شناسایی و مدیریت نیاز نوزاد به مکمل‌ها است.

انتهای خبر/224224

برچسب ها: فارس ، شیراز ، شیرمادر
نظرات بینندگان