کد خبر: ۱۶۴۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
مسئول حوزه علمیه شیراز: 

اربعین مسیر رهایی از ذلالت‌ها است

مسئول حوزه علمیه شیراز گفت: این زیارت اربعین بایستی ما را در جهت رهایی از ذلالت‌ها قرار دهد که ان‌شاءالله این زیارات در معرفت و کمال ما و جهل‌زدایی و زدودن گمراهی کمک کند و با معارف سیدالشهدا که اسوه بندگی و ایثار و مواسات بودند آشنا کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا حدائق در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، بیان کرد: یکی از توصیه‌هایی که از سمت اولیاء معصومین در روایات و احادیث اشاره شده است زیارت اربعین است که در حدیثی در فرمایشات امام حسن عسکری (ع)، حضرت نشانه مؤمن را پنج چیز نام می‌برند که یکی از این علائم پنج‌گانه زیارت اربعین امام حسین (ع) است.

وی در خصوص فضیلت عدد ۴۰، خاطرنشان کرد: زیارت اربعین که خود عدد ۴۰ نیز موضوعیتی دارد و ما می‌بینیم که در برخی از موارد خود عدد ۴۰ توصیه شده است، مثلاً در دعای قنوت نماز شب توصیه شده است که ۴۰ مؤمن را دعا کنید، پیامبر اکرم (ص) در ۴۰ سالگی به پیامبری مبعوث شدند و همچنین سن ۴۰ سالگی که سن پختگی است و مسائلی از این دست که در ذیل عدد ۴۰ وجود دارد.

 مسئول حوزه علمیه شیراز افزود: در زیارات نیز زیارت اربعین امام حسین (ع) بسیار توصیه شده است، یعنی در هر اربعینی آن زیارت یک فضیلت ویژه‌ای دارد و رمز این موضوع نیز این است که احیاء افکار سیدالشهدا و غفلت نکردن از منش و روش امام حسین (ع) برای انسان‌ها یادآوری شود، کما اینکه سنت زیارت اربعین را امام زین‌العابدین (ع) و امام باقر (ع) در بازگشت شام اعمال و اجرا کردند.

اربعین مسیر رهایی از ذلالت‌ها است

حدائق با بیان این که زیارت اربعین در روایات بسیار تأکید شده است، یادآور شد: زیارت اربعین یک زیارتی است از وجود حضرت امام صادق (ع) که در مفاتیح‌الجنان است که توصیه می‌شود افرادی که مشرف می‌شوند، این زیارت را از نزدیک قرائت کنند و افرادی هم که توفیق زیارت برایشان فراهم نشده، نیت زیارت را داشته باشند که قطعاً ثواب این زیارت را خداوند به آنها عنایت می‌کند.

وی ضمن توصیه قرائت زیارت اربعین، مطرح کرد: فرازهای مهمی در این زیارت وجود دارد، امام صادق (ع) عنوان می‌کنند و شهادت می‌دهند، این زیارت یک نوع یادآوری و تجدید باورهایی نسبت به امام حسین (ع) است که ما سیدالشهدا را با آن تصویر و ترکیبی که وجود مقدس امام صادق (ع) بیان می‌کنند که قلب خودش را در راه خدا هزینه کرد و هستی و آبروی خودش را تا اینکه بشریت را از جهالت ذلالت رهایی ببخشد، وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلَالَهِ.

 مسئول حوزه علمیه شیراز با تأکید بر اینکه این زیارت اربعین بایستی ما را در جهت رهایی از ذلالت‌ها قرار دهد، تصریح کرد: ان‌شاءالله این زیارات در معرفت و کمال ما و جهل‌زدایی و زدودن گمراهی کمک کند و با معارف سیدالشهدا که اسوه بندگی و ایثار و مواسات بودند آشنا کند.

حدائق در تشریح شخصیت امام حسین (ع)، بیان کرد: شخصیتی که اسوه ایثار و بخشش است و جان بزرگوارش را تقدیم کرد، شخصیتی که اسوه خیرخواهی بود، و در زیارت اربعین نیز اشاره شده است که ان‌شاءالله این دستاوردهای ارزشمند در این سفر برای ما رقم بخورد که زیارت ما آمیخته با این معرفت‌ها و دستورالعمل‌ها باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به فضیلت ویژه‌ای که برای اربعین و زیارت امام حسین (ع) که یک امتیاز ویژه است برای کسی که به سمت امام حسین (ع) حرکت می‌کند، گناهان او از در منزل همانند پلی می‌شود که از روی گناهانش می‌گذرد، ان‌شاءالله همه از این ظرفیت استفاده کنند و ورودشان به کربلا و خروج و بازگشتشان متفاوت باشد و کمالاتی در این سفر اخذ بشود و همان‌طور که امام صادق (ع) در زیارت اربعین می‌فرماید برای ما دست‌مایه و برنامه زندگی ما قرار بگیرد.

 مسئول حوزه علمیه شیراز در پایان ضمن توصیه به استفاده از فرصت زیارت اربعین، عنوان کرد: از این فرصت در جهت خودسازی و رشد و تعالی خود و دیگران کمال استفاده لازم را ببرید و در این سفر جاماندگان را از دعای خیر خودشان فراموش نکنید. 

انتهای خبر/224224

برچسب ها: اربعین ، مسیر ، زیارت ، بندگی
نظرات بینندگان