کد خبر: ۱۶۴۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۸ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
بانوی کارآفرین موفق استهبان: 

هنر جلا بخش روح است

 بانوی کارآفرین موفق استهبان گفت: هنر جلا بخش روح است، خستگی در هنر معنا ندارد، حل شدن در هنر می‌تواند روح آدمی را پرواز دهد بدون آنکه ذره‌ای خستگی را احساس کنیم.

الهه جمال خواه بانوی کارآفرین موفق شهرستان استهبان در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، در تشریح فعالیت خود بیان کرد: 
اشتغال و آموزش زنان در شهرستان استهبان با یادگیری این هنر در حال انجام است.

وی افزود: در سال ۹۵ به پیشنهاد یکی از دوستان اولین نمایشگاهم در زمینه ویترای را در استهبان برگزار کردم و این نقطه عطف شروع کار من در زمینه هنر بود.

هنر جلا بخش روح است

عضو جامع هنرمندان و صنعتگران استهبان در ادامه مطرح کرد: سال ۹۶ با تصمیم به یادگیری هنر میناکاری روی مس، اصفهان مبدأ آغاز فعالیتم شد و طی چند سال به صورت حضوری و در دوران کرونا به صورت مجازی این هنر زیبا را در کنار اساتید عالی فرا گرفتم و به لطف خدا حدود سه سال است که آموزش تخصصی میناکاری روی مس و در کنار آن هنر فیروزه کوبی، مس و پرداز را در کارگاهم انجام می‌دهم.
 
جمال خواه خاطرنشان کرد: در طی این چند سال در نمایشگاه‌های متعدد در سطح شهر شرکت کردم و در دو دوره در نمایشگاه بین‌المللی شیراز، نماینده بانوان استهبان بودم.

وی یادآور شد: هنر میناکاری روی مس هنری بسیار ظریف و چشم نوازی است. رنگ‌های لاجورد و فیروزه یادآور گنبد مینای آسمانی، احساسی خوشایند و آرام‌بخش را به بیننده القا می‌کند، در نقاشی این هنر، هنرجو تمامی خطوط و نقوش سنتی را بدون استفاده از شابلون و ابزار اندازه‌گیری نقاشی می‌کند و بعد از اتمام کار برای تثبیت و ماندگاری بالا، رنگ‌های معدنی استفاده شده در آن ظرف را به گرمای ۸۵۰ درجه می‌سپارد.

هنر جلا بخش روح است
 
این بانوی موفق در ادامه گفت: در کنار هنر میناکاری، هنر فیروزه کوبی که تلفیق زیبای سنگ ارزشمند فیروزه و فلز مس است را آموزش می‌دهیم. در این هنر بعد از چیدمان سنگ‌های فیروزه، ظرف موردنظر سابیده و صیقل داده می‌شود و چندلایه پلی‌استر برای ثابت ماندن رنگ مس و جلای بیشتر روی آن قرار می‌گیرد.

جمال خواه افزود: در حال حاضر به لطف خدا با آموزش‌های که طی این چند سال داده‌ام، تعدادی از بانوان هنرمند شهرم مشغول به فعالیت هستند که علاوه بر درآمدزایی، با همکاری اداره میراث‌فرهنگی، اداره فنی و حرفه‌ای و همچنین جهاد سازندگی مدرک معتبر جهت معرفی هنرجو به بازار کار و مشمول بیمه بودن، فراهم شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هنر جلا بخش روح است، خستگی در هنر معنا ندارد، حل شدن در هنر می‌تواند روح آدمی را پرواز دهد بدون آنکه ذره‌ای خستگی را احساس کنیم.

انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان