کد خبر: ۱۶۵۰۶۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استاندار فارس بیان کرد: 

تصمیمی ناعادلانه برای زندان تاریخی عادل‌آباد

معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استاندار فارس گفت: در شرایطی که تمام سازه‌های دارای هویت و قدمت به عنوان حافظه تاریخی در جهان تبدیل به موزه و اماکن اقامتی شده، قرار است زندان تاریخی و پرخاطره عادل‌آباد تخریب و به آپارتمان تبدیل شود.

محمد فرخ‌زاده در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، بیان کرد: در شرایطی که تمام سازه‌های دارای هویت و دارای قدمت به عنوان حافظه تاریخی در جهان تبدیل به موزه و اماکن اقامتی و آموزشی و محلی برای رونق اقتصاد گردشگری می‌شود، با مصوبه از کمیسیون ماده ۵ قرار است زندان تاریخی و پر خاطره عادل‌آباد با قابلیت تبدیل‌شدن به موزه و مکان آموزشی و فرهنگی تخریب به آپارتمان تبدیل شود و از محل عایدات آن زندان جدیدی تکمیل شود.

وی افزود: این زندان در زمان تأسیس پیشرفته‌ترین زندان ایران بوده و فرار از آن تقریباً غیرممکن بوده است (چیزی شبیه به زندان آلکاتراس)

 معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استاندار فارس با اشاره به تبدیل زندان معروف قصر در پایتخت به باغ‌موزه قصر، یادآور شد: زندان قصر الگوی متناظر ارزشمندی است که امروزه به مکان پر رفت و آمدی در تهران تبدیل شده و با امضای پیمان کشورهای عضو به عنوان مرکز صلح و دوستی ایران لقب گرفته است.

فرخ‌زاده خاطرنشان کرد: زندگی مصور و مکتوب کسانی که به هر دلیل به این زندان منتقل شده‌اند هزاران سند مکتوب و تاریخ شفاهی از خود به جای خواهد گذاشت و آموزشی فراگیر همراه با عبرت‌اندوزی و عاملی بازدارنده برای نسل آینده خواهد بود.

تصمیمی ناعادلانه برای زندان تاریخی عادل‌آباد

به گزارش «شیرازه»، زندان عادل‌آباد در جنوب بلوار عدالت جنوبی شیراز واقع شده که یکی از بزرگ‌ترین زندان‌های کشور به شمار می‌رود، این زندان که در دهه ۵۰ هجری شمسی ساخته شده و قدمتی حدوداً ۵۰ساله دارد.

زمزمه انتقال زندان عادل‌آباد از سال ۱۳۸۶ به گوش رسیده و طبق شواهد موجود بر اساس مصوبه کمیسیون ماده ۵ شورای اسلامی شهر شیراز قرار است این مکان تخریب و زندان جدیدی در خارج از شهر ساخته شود.

انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان